10 tips voor je portfolio & presentatie

Toen ik in september vorig jaar brainstormde met De Invasie, een netwerk voor jonge creatieve ontwerpers, over het opzetten van een reeks workshops om het ondernemerschap en zakelijk instinct van creatieven aan te scherpen, kwamen we er vrij snel uit dat er zeker eentje bij moest zitten rond het samenstellen van een goed portfolio en het overtuigend presenteren van jezelf en je creaties. Zowel vanuit mijn ervaringen met I-Creative, ons stageprogramma voor de creatieve sector, als vanuit de jury-ervaringen van De Invasie kwamen we allebei tot de conclusie dat er vaak nog één en ander verbeterd kan worden aan de kwaliteit van ingezonden portfolio's en de manier waarop die gepresenteerd worden. Dat bleek ook bij de opkomst, want opnieuw was deze workshop in een mum van tijd volzet.

"Konijntje 33?"

Een portfolio die bestaat uit zware eps-files genesteld in een zip-bestand en met de veelbetekende naam portfolio_v3.3.zip?... Press says no. Een portfolio van 50 pagina’s? Zucht. Professionele mails versturen met een e-mailadres als konijntje33@hotmail.com: niet doen, tenzij je bedrijf echt “Konijntje 33” heet. Je portfolio op het internet plaatsen en bij een presentatiemoment moeten vaststellen dat er geen wifi is of dat je laptopbatterij bijna leegloopt? Pijnlijke zaak. Dringend tijd dus om onder de deskundige begeleiding van Jasmijn Verlinden (TL-Magazine) en Bie Luyssaert (Design Vlaanderen) nog eens de belangrijkste do’s en don’ts op een rijtje te zetten!

De 5 belangrijkste tips van Jasmijn rond je portfolio:

  1. All killer, no filler Toon enkel goed en recent werk! In je portfolio hoeft heus niet alles wat je ooit gemaakt hebt. Maak een evenwichtige, actuele selectie met werk waar je zelf tevreden van bent.
  2. Zorg voor professioneel beeldmateriaal Investeer in neutraal en duidelijk beeldmateriaal in hoge (pers) en lage (portfolio) resolutie. Zijn het foto’s van voorwerpen, zorg er dan voor dat die goed zichtbaar zijn, zodat ook de afwerking en de materiaalkeuze kan beoordeeld worden. Zorg voor foto’s die qua look & feel enigszins bij elkaar passen: in media worden vaak verschillende foto’s op één pagina samengevoegd.
  3. Communiceer ook over je werk Beschrijf kort elk project in je portfolio (jaar, eventuele partners, aanleiding, afmetingen, materiaal, prijs?)
  4. Vergeet je contactgegevens niet! Het lijkt zo evident, maar toch: vergeet niet ook duidelijk je contactgegevens te vermelden in je portfolio zelf. Vaak gaat de bijhorende mail/brief immers verloren. Zet bijvoorbeeld als je je portfolio digitaal verstuurt ook je naam in de bestandsnaam zelf.
  5. Maatwerk Pas je portfolio aan aan de persoon waartoe je hem richt. In het beste geval heb je van elk van je creaties een overzichtelijke infofiche en kan je daaruit kiezen voor het opstellen van een portfolio op maat van je doelgroep (pers, opdrachtgevers, klanten, jury’s…).

De 5 belangrijkste tips van Bie rond je presentatie:

  1. Blijf trouw aan jezelf Blijf trouw aan jezelf als je je presenteert in een professionele context. Maak op voorhand eens de denkoefening: wie ben ik? Wat doe ik? Waarom doe ik het? Wat wil ik uit deze presentatie halen? Welke indruk wil ik nalaten?
  2. 1 minuut Bereid je voor op een elevator-pitch: zorg dat je op een vlotte manier in 1 minuut kan uitleggen wie je bent en wat je doet.
  3. Oefen op voorhand Bereid je letterliijk op voorhand voor: oefen je pitch/presentatie/jurysessie/… in voor de spiegel en voor een echt publiek. Zorg dat datgene wat je wil vertellen er vlot uitkomt. Zenuwen? Leer desnoods de eerst vier zinnen vanbuiten – meestal is tegen dan het ijs gebroken.
  4. Presentatie is part of the job: verwaarloos het niet Jezelf presenteren is deel van je werk, behandel het dus ook als werk en hou je er actief mee bezig: spendeer voldoende tijd aan je presentatie en je aanwezigheid op netwerkmogelijkheden. Zorg dat je voorbereid bent en doe je research goed.
  5. Promoot jezelf ten allen tijde Wees ook voorbereid op onverwachte opportuniteiten om je creaties te promoten. Zorg bijvoorbeeld dat je (tenminste als dat kan) ook effectief je werk op jou draagt (juweel, textiel,…) of steeds een miniportfolio bij je hebt. Hou desnoods een aantal actuele beelden of filmpjes van je werk bij op je gsm.

Goesting in meer?

De Antwerpse collega's van het Flanders Fashion Institute organiseren binnenkort een seminarie "hoe kom je als designer in de pers" en mijn Flanders DC-collega's Trui en Jan hernemen op De Invasie van Gent hun workshop rond communicatie en sociale media. Mooie gelegenheden om bij te leren, maar ook om jezelf en je werk te promoten ;)

Reacties

"mails versturen met een e-mailadres als konijntje33@hotmail.com: niet doen, tenzij je bedrijf echt “Konijntje 33” heet"
Dan zou ik het nog niet doen: zorg ten minste dan voor een domain en dus een deftig e-mailadres. bvb contact@konijntje33.be

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Flanders DC © 2014

Created by Kunstmaan