Big Data: klein begonnen is half gewonnen

De digitale Big Data (r)evolutie kan voor een kmo bedreigend overkomen. Vijf te volgen stappen, van ontdekking tot analyse. Waar vind je bij een kleine kmo te tijd om dat voor elkaar te krijgen? Waar het bij grote bedrijven kan neerkomen op het heralloceren van middelen, heeft het zeker bij kleinere kmo's iets van het omgooien van een roer.

Zoals we in de vorige blogpost over dit onderwerp stelden, is Big Data en wat je ermee doet een groeiproces. Wat meteen inhoudt dat je Big Picture cycli klein kunnen beginnen. Ook Small Data kunnen een meerwaarde bieden in het verzamelen van een waardevol databestand. Het beginnen met kleine cycli kan zelfs betere datasets opleveren op den duur.

Hoe dat gaat? Wel. Door kleine datasets te weerhouden, kan je op zoek gaan of deze data al dan niet nuttig is. Een analyse van de website ligt voor de hand. Bezoekerscijfers, zoektermen, wat komen de mensen op uw website doen en waarom gaan ze weer weg. Er zijn gespecialiseerde bureaus die zich daarmee bezighouden en dat veel beter zullen doen dan jij en ik maar met Google Analytics en de handleiding daarbij kom je al een eind.

Maar ook offline zijn er ook data te verzamelen. Heel veel data zelfs. De zaak is creatief te zijn maar vooral systematiek in je observaties te steken. Het kan voor de hand liggen om in een winkel met een chronometer bij te houden hoe lang mensen erover doen hun shoppings te doen en hoe dit hun totale aankoopprijs beïnvloedt. Wanneer je hier een negatief patroon zou ontdekken is het misschien zaak om uit te zoeken wat die mensen juist kopen. Misschien heb je je voornaamste productgroep wel op een moeilijk vindbare plaats verborgen.

Heel vaak hoor je ondernemers vertellen dat ze hun klanten kennen. Daar ben ik rotsvast van overtuigd. Maar ik geloof ook dat het volgen van een aantal best practices, zoals het stappenplan dat in het Big Picture onderzoek wordt beschreven die kennis nog vollediger kan maken.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Flanders DC © 2014

Created by Kunstmaan