Brainstorm in een glas water

Zet een groep mensen bij elkaar en laat hen ongebreideld ideeën spuien zonder dat ze kritiek mogen geven. Dat is 2010-12-brainstorm.jpgbrainstormen’. Maar doet brainstormen in groep wel wat we ervan verwachten: de creativiteit aanwakkeren en zoveel mogelijk nieuwe ideeën verzamelen op korte tijd? Het zal je misschien verbazen, maar het antwoord is: neen.

Sinds de jaren ’80 weten academici dat brainstormen in groep eigenlijk niet goed werkt. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat:

  • mensen in groep minder gewaagde ideeën op tafel leggen dan wanneer ze alleen zijn. Dat doen ze uit angst om af te gaan bij de anderen.
  • tijdens een gezamenlijke brainstorm veel ideeën verloren gaan omdat er telkens slechts één persoon kan praten terwijl de rest moet luisteren. Al luisterend vergeet men vaak zijn eigen ideeën.
  • mensen de neiging hebben om verder te bouwen op de ideeën die ze horen tijdens de brainstorm. Eigen, nieuwe ideeën worden daardoor verdrongen naar de achtergrond.

Dovemansoren

Waarom is brainstormen in groep dan nog altijd zo populair in de meeste bedrijven? Michaël Van Damme van het Centrum voor de Ontwikkeling van het Creatief Denken (COCD) legt uit.

Michaël: “Tot vandaag is er vanuit het bedrijfsleven weinig interesse voor wat de psychologie te melden heeft over brainstormen. Bedrijfsleiders én werknemers vertrouwen vaak meer op goeroe-achtige sprekers die bepaalde theorieën over creativiteit ontwikkelen, maar niet gebaseerd zijn op wetenschappelijk onderzoek. Je kan gerust spreken over een communicatieprobleem tussen de wetenschap en het bedrijfsleven.”

Feel good

Toch is de blijvende populariteit van de groepsbrainstorm niet alleen het gevolg van een gebrekkige communicatie tussen de wetenschap en de bedrijven. De techniek heeft namelijk een aantal voordelen. Alleen hebben die voordelen niets met creativiteit te maken. Michaël legt uit.

“Onderzoek heeft aangetoond dat deelnemers van een brainstorm in groep méér tevreden zijn van het resultaat dan individuele brainstormers. Dat terwijl die laatsten eigenlijk meer vernieuwende ideeën bedenken. Hoe komt dat? Wel, in je eentje brainstormen is erg confronterend. Als je tijdens een groepsbrainstorm niet meteen op een idee komt, valt dat niet op. Door te luisteren naar de ideeën van anderen, heb je nog steeds het gevoel dat je meedoet. Daarachter kan je je niet verschuilen als je alleen voor een leeg blad zit en je creativiteit je in de steek laat.

Daarnaast zorgt een gezamenlijke sessie ideeën spuien telkens voor een soort groepsgevoel. Werknemers leren elkaar op een andere manier kennen, waardoor het een vorm van goedkope teambuilding is. Dat is interessant vanuit leidinggevend standpunt.”

Hybride brainstorm

Hoe moeten we dan verder? Heel eenvoudig: door beide technieken te combineren. Zo haal je het beste uit twee werelden. Michaël: “Als je eerst individueel ideeën bedenkt, om ze daarna verder uit te diepen en te selecteren in groep, profiteer je van het productieve aspect van de individuele brainstorm én het gevoel van voldoening na een groepsbrainstorm. Wij noemen dit de hybride brainstorm. De moeite waard om te proberen!”

- Dit berichtje werd geschreven door Ingrid Van Wanzeele en werd eerder gepubliceerd op www.vdab.be

Reacties

Dank Koen om het debat verder te zetten.

Onze GPS voor ondernemingen tackelt het probleem van te grote groepen door het proces van ideeëngeneratie in duo's te laten verlopen. Komt eigenlijk overeen met wat jij zegt.

Het hangt natuurlijk af van wat je een groep noemt: 2 mensen, 3 mensen, 10, 20 of 100. Dat brainstormen met 15 mensen rond de tafel niet echt effectief is, dat is duidelijk. Maar brainstormen met 2 à 3 mensen is dat wel. In zo'n setting hebben mensen geen schrik om hun ideeën te spuien en moeten ze amper wachten op de anderen. Vanaf 5 mensen steken mensen zich weg en duikt het groepsdenken op.

Je spreekt hier over 'wetenschappelijk onderzoek' en sinds de 'jaren 80 weten academici dat'. Wat ik graag eens zou willen zien over welk wetenschappelijk onderzoek het precies gaat en hoe ze tot die conclusies zijn gekomen. Al die zogenaamde wetenschappelijke onderzoeken over brainstormen nemen bijna mythische proporties aan waarbij iedereen de conclusies ('brainstormen is niet effectief') klakkeloos overneemt, zonder het gevoerde onderzoek grondig onder de loep te nemen. Vele van die onderzoek hebben plaatsgevonden in laboratoriumsettings die ver staan van de praktijk in het bedrijfsleven, met nauwelijks representatieve groepen en met studenten die moesten brainstormen over onderwerpen waar ze helemaal geen band mee hebben. Er bestaan ook recentere studies die met wat meer wetenschappelijke rigueur zijn uitgevoerd en met meer genuanceerdere onderzoeksresultaten.

www.brainssstorm.com

Daarnaast spookt er nog het idee rond dat leren/werken niet verward mag worden met lachen en plezier. Lachend geld verdienen mag gerust. Wellicht nog een laatste taboe.

Haha Léon, dat is een goeie!

(graptje)

Waar weinig wordt gelachen, haalt men vaak niet het onderste uit de kan (hoogstpersoonlijke mening weliswaar).

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Flanders DC © 2014

Created by Kunstmaan