Ideeënbussen die werken (gezocht)

Flanders DC zoekt bedrijven met een ideeënbus die werkt. In de eerste plaats om tips en goede praktijken te verzamelen, maar ook om dit verhaal wat bij te schaven:

thumbnail-375x600.jpgHoe krijg ik wat meer creativiteit in mijn bedrijf? Die vraag krijg ik vrij vaak gesteld door bedrijfsleiders uit heel Vlaanderen. "Wel", antwoord ik dan begrijpend, "dat hangt ervan af". Ah, lees ik dan in hun ogen, bestaat er dan geen universele formule? Ik herstel me dan snel, na de eerste kleine schok: "Het hangt af van wat je wilt bereiken, kleine verbeteringen of grote doorbraken. Maar wil je creativiteit uit je bedrijf bannen, dan weet ik wel wat je moet doen: een ideeënbus hangen en daar voor de rest niet teveel op letten. Zet wel een budget opzij voor een mooie geldprijs die je aan het beste idee kan toekennen." Wil je meer creativiteit in je bedrijf, moet je dat dus nooit ofte nimmer doen.

Hang een ideeënbus en mensen gaan suggesties doen. Een keer zeker. Men kent dat. Daarna wachten de inzenders op feedback. Geef je geen feedback, zal je eventueel nog een tweede idee krijgen maar zeker geen derde. Na een tijdje sterft de ideeënbus een stille dood en kan ze bij het oud ijzer. Nochtans is een goed georganiseerde ideeënbus een goudmijn.

Wat moet je dan wel doen?

  1. Hang een ideeënbus en communiceer erover.
  2. Maak duidelijk welke ideeën je zoekt: bvb. elke kleine verbetering of enkel businessideeën die € X opleveren na X jaar?
  3. Geef feedback op elk idee. Als je in stap 1 duidelijk bent, gaat de feedback makkelijker.
  4. Beloon met tijd en budget. Een persoonlijke geldprijs motiveert minder. Mensen zijn net meer en intrinsiek gemotiveerd om hun idee in de praktijk te brengen. Geef hen de juiste ondersteuning om het idee verder uit te werken. Maak daar ook weer duidelijke afspraken over.

Daarna is het zaak om aan goed project management te doen. Test het idee zo snel mogelijk op een beperkte groep mensen. Doe dat goed, het is de beste manier om te weten te komen of je idee deugt of niet. Zo maak je een leersprong of voorkom je verder tijdverlies en financiële katers.

Ik las pas in Business Week dat heel veel bedrijven in de VS de ideeën van hun medewerkers capteren - vooral in crisistijden. Zo kreeg telecombedrijf AT&T bijna 14 000 ideeën van werknemers. Sommige bedrijven zoals AT&T, Wal-Mart, EA Games en Pitney Bowes hebben hun ideeënbus geïnnoveerd. Ze gebruiken een softwaresysteem of een intranetapplicatie.

Heeft jouw bedrijf/organanisatie een goed werkende ideeënbus?

Laat het ons weten op mailadres blog@flandersdc.be.

Reacties

Maak de ideeënbus overbodig !

Veel sterker is uw arbeidsorganisatie zo om te vormen en te laten kantelen, dat medewerkers klantgericht denken en elke prikkel of idee zelf vastnemen binnen hun klantgericht uitgebouwd team. Zorg ervoor dat de bedrijfscultuur dit eigen maakt, schroef het vast in de wortels, maak het eigen van de DNA, pak het vast als kernwaarde, zodat de mensen probleemoplossend meedenken en geef hen de ruimte om dit ook samen te realiseren, samen met hun collega's over de verschillende disciplines heen.

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Flanders DC © 2014

Created by Kunstmaan