Twitter van plaats 50 naar 2 in lijst innovatiefste bedrijven ter wereld

fast50-660x495.jpgTwitter, het bedrijf van oprichters Jack Dorsey, Evan Williams en Biz Stone, maakt een reuzensprong in de jaarlijkse Fast 50. Dat is de lijst van de 50 innovatiefste bedrijven ter wereld van het Amerikaanse magazine Fast Company. Twitter eindigt zo net na onbetwistbare nr. 1 Apple. Met in 2010 de lanceringen van de iPhone4 en de iPad moest Apple wel winnen.

De lijst van 50 bevat een aantal usual suspects: Apple (1), Twitter (2),  Facebook (3), Nissan (4), Groupon (5), Google (6), Netflix (7), Intel (19), Ebay (22), Nike(23), Amazon (27), LinkedIn (24), IBM (29), Marks&Spencer (36), Microsoft (37), Cisco (41), en GE (45).

Ik vind de Fast 50-lijst veel interessanter om de nieuwkomers te spotten. Dawning Information Industry, het Chinese bedrijf dat de snelste supercomputer ter wereld bouwde, springt van niets naar nr.7. Social gamingbedrijf Zynga komt zo op nr.9 binnen. En ook Nissan (4) met de elektrische Leaf en Groupon (5) zijn nieuwkomers. Hier kan je verder grasduinen.

Fast Company keek speciaal naar deze 6 innovatieve sectoren, telkens met de top 10 per sector:

  • Reclame: Wieden+Kennedy / Kraft / Ford / Mullen / Vivaki / Google Creative Lab / Horizon Media / Grey NY / 360i / BBDO
  • Biotech: Amyris / Omeros / Synthetic Genomics / Galapagos / Amgen / Fate Therapeutics / NovaBay / Oncogenex / Myelin Repair Foundation / Kane Biotech
  • Design: stamen design / Local Projects / Hoefler & Frere-Jones / Berg / Fuseproject / ideo / Ammunition / Pentagram / Michael Van ValkenburgH / studio dror
  • Mode: Burberry / Opening Ceremony / RentTheRunway / J.Crew / Createthe Group / IMG / 3.1 Phillip Lim / Forever 21 / Monique Péan / QVC
  • Mobile: Foursquare / eBay / Voxiva / Skype / Square / Epocrates / Usablenet / JPMorgan Chase / Clearwire / Greystripe
  • Muziek: Pandora / Coca-Cola (!) / Big Champagne / Arcade Fire / Terra.com / Hello Music / Converse / Sonos / Songbird / Weezer

Mijn bedenkingen:

  • Big in Belgium is duidelijk niet genoeg om op de radar van Fast Company te komen. Het magazine kijkt natuurlijk met een Amerikaanse bril. Zo komen een aantal Belgische modemerken niet voor.
  • Marketing van de innovatie wordt bijna belangrijker dan de innovatie zelf.
  • ICT drijft boven. Tegenwoordig kan je bijna niet meer innoveren zonder de jongens van IT.
  • China telt meer topinnovatoren dan enkele jaren geleden.

Uitsmijter: enige Belgische vertegenwoordiger in de Fast 50-lijst vinden we in het sublijstje Biotech: Galapagos uit Mechelen prijkt daar op nr. 4.  Niet mis, proficiat!

Bron: Fast Company

Reacties

Klopt @kurt, vaak bekijken we innovatie nog te eng, enkel technologisch of enkel productgericht.

Nokia/Microsoft wilt nu Apple kopiëren met een eigen ecosysteem. Dat is één optie. De andere optie is the Google-way: een volledig open source systeem*. Beide vertegenwoordigen een ander business model: Apple neemt 30% distributiefee op alles wat wordt verhandeld op hun platform. Google verdient aan de back end (AdWords, GoogleAds...). Dat doet ook Facebook.

Wat ook speelt, is dat na 20 jaar ICT revolutie we stilaan convergentie en consolidatie krijgen in de sector. Zie berichten over de te machtige posities van Microsoft (op OS vlak), Apple, Google, Facebook...

Voor de sterk groeiende mobile markt is het de vraag of Windows 7+Nokia genoeg marktaandeel zal kunnen halen op korte termijn...?

Als ik Nokia was, ik wedde op 2 paarden: Windows en Android...

* Ook interessant om lezen is een artikel uit de Wired van augustus 2010 over de strijd tussen het internet en de apps (of: web-based tgo. peer2peer, of: Google vs. Apple als je wilt):

http://www.wired.com/magazine/2010/08/ff_webrip/all/1

Koen,

ontnuchterende vaststelling. Een van de redenen is dat vele bedrijven nog te weinig denken in termen van systeeminnovatie. Ik verwijs graag naar de strategische nota van Stephen Elop, CEO van NOKIA.: http://www.engadget.com/2011/02/08/nokia-ceo-stephen-elop-rallies-troops... . Lees vooral volgende passage:

"The battle of devices has now become a war of ecosystems, where ecosystems include not only the hardware and software of the device, but developers, applications, ecommerce, advertising, search, social applications, location-based services, unified communications and many other things. Our competitors aren't taking our market share with devices; they are taking our market share with an entire ecosystem. This means we're going to have to decide how we either build, catalyse or join an ecosystem."

Dit vat de problematiek wat samen. Het is duidelijk dat de schaal van het lokale ecosysteem wat helpt om sneller efficiënt innovaties in de markt te zetten. Still a long way to go in Europe...

Reactie toevoegen

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Adressen van webpagina's en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.

Flanders DC © 2014

Created by Kunstmaan