Volgens Carole Lamarque van Duval Union zal influencer marketing nog wel even een hype blijven. Het is een vorm van marketing waarbij specifieke individuen die impact hebben op een online community gevraagd worden om over een merk te bloggen of te posten. Zo werd Nathalie De Schepper van Yayzine door juwelenmerk Wouters & Hendrix gevraagd om iets te schrijven over hun 30-jarig bestaan. Maar hoe begin je eraan als merk? 

Nathalie De Schepper voor Neubau Eyewear

Is influencer marketing iets voor mij?

Er is een enorm aanbod aan producten op de markt. Consumenten weten vaak niet wat kiezen en gaan op zoek naar een onafhankelijk oordeel. Dat vinden ze bij influencers: invloedrijke bloggers, instagrammers of celebrities. Uit onderzoek blijkt dat 84% van de kopers actie onderneemt op basis van reviews en aanbevelingen van die rolmodellen. Bovendien heeft online reclame of advertising zo zijn beperkingen. Maar liefst 38% van de mensen gebruikt al adblockers op de computer, 25% op zijn of haar smartphone of tablet. Dit percentage zal waarschijnlijk alleen maar toenemen, zo stelt Maarten Kesteloot van het online platform Influo. Daarnaast heeft ongeveer 70% van de Belgen een Facebook-account, maar slechts 2 op 10 merken zet al in op influencer marketing. Het geeft je dus een competitief voordeel.

Wanneer gebruik je influencer marketing?

Influencer marketing maakt steeds deel uit van een groter geheel van marketingstrategie. Volgens Carole Lamarque zijn er 4 belangrijke redenen om aan influencer marketing te doen:

  • productlancering: Wanneer je snel een ‘buzz’ wil creëren rond een nieuw product dat op de markt komt.
  • brand awareness: Wanneer je je merk in de markt wil zetten, om je merkbekendheid  te vergroten.
  • crisis management: Wanneer het misloopt, kunnen influencers waarmee je een lange termijn relatie hebt opgebouwd snel doen keren.
  • ​leads genereren: Wanneer je effectief verkoop wil genereren, zorgen dat mensen doorklikken naar je website om aankopen te doen.

Zijn influencers geloofwaardig?

Er bestaan veel verschillen in hoe influencers werken. Maar om je merk op een authentieke manier naar buiten te brengen is het belangrijk dat de match goed zit met de influencer. Het heeft niet altijd zin om enkele influencers budget aan te bieden om je merknaam eens te posten of in beeld te brengen. Als je merk niet past bij de stijl van de influencers, wordt het inderdaad minder geloofwaardig.

Daarnaast is er een onderscheid tussen micro- en macro-influencers. Tegenwoordig gaan merken steeds vaker op zoek naar micro-influencers, zij hebben geen duizenden volgers, maar wel de juiste volgers. Vind je daar een juiste match, bereik je ook meteen het juiste publiek. Macro-influencers hebben wel een groot bereik door hun vele volgers, maar hebben niet altijd impact op hun community. Het is dus soms zinvol om meerdere ‘kleintjes’ te contacteren met meer impact, dan één grote met veel volgers. Influencer marketing is nog niet echt big business. Vaak gebeuren er ruildeals. Door een lange termijn relatie op te bouwen en je merk echt te matchen met een influencer is het mogelijk dat je merk vaker in beeld komt dan die ene afgesproken blogpost. Zo werkte Nathalie De Schepper voor Neubau Eyewear. Ze schreef er een blogpost over en mocht een bril kiezen. Die bril draagt zij ook in het dagelijkse leven, waardoor die vaak terugkomt op foto’s.

Hoe vind je de juiste influencer?

Vaak komt de vraag of er lijstjes bestaan van goede influencers. Maar helaas, lijstjes zijn in dit geval geen goed idee. Je moet immers op zoek naar een influencer die bij jouw merk past. Daarom werkt influencer marketing anders dan de traditionele media. Een influencer is net influencer omwille van zijn eigen identiteit. Je kan als merk dus niet gewoon opleggen wat die persoon moet schrijven of posten over jouw merk. Het werkt in twee richtingen: merken zijn op zoek naar influencers, maar influencers kunnen ook zelf merken contacteren.

Om zelf influencers te vinden, ga je best online. Volg mensen die bezig zijn de leefwereld van jouw merk. Kijk op wie ze reageren, op welke manier ze verhalen vertellen en vraag je oprecht af of jouw merk iets voor die persoon zou zijn. Ga zo op zoek naar 10 à 15 personen die je begint te volgen, zoek online interactie en leer hen kennen. Zorg er ook voor dat zij je merk kunnen leren kennen, zodat zij ook weten of jij als merk bij hen zou kunnen passen.

Wat moet dat dan kosten?

Voor posts of blogs kunnen prijzen variëren tussen 250 en 750 euro, afhankelijk van de invloed en bekendheid van een influencer. Maar denk als merk eerder aan wat je die persoon kan bieden als ‘experience’. Influencers zijn op zoek naar die unieke ervaring waar ze over kunnen vertellen. Bij een samenwerking met Tenue de Ville, een merk van behangpapier, besloot Nathalie haar hal zelf te behangen, geen gemakkelijke opdracht blijkbaar. Over die ervaring schreef ze een blogpost om zo het merk in de kijker te zetten. Doordat haar hal werd behangen met het papier dat ze cadeau kreeg, komt die nog vaak in beeld bij latere posts. In sommige gevallen — afhankelijk van wat je van een influencer precies vraagt — is het aangewezen een fee te voorzien voor het creëren van extra aandacht voor het merk (zoals bijvoorbeeld voor het organiseren van een fotoshoot).

Nathalie De Schepper voor Tenue de Ville

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor jouw plannen?