Goed communiceren kan je leren. Dus zakten 80 creatieve ondernemers af naar Antwerpen voor de Flanders DC-Expertendag rond Marketing en Communicatie. Ze stelden prangende vragen en wisselden van gedachten met  sofasprekers en experts. Kon je er niet bij zijn? Geen probleem: wij delen hieronder nog eens de beste tips. 

Bert Pieters — DIFT

Bert is zaakvoerder van creatief bureau DIFT en houdt van merken, maar niet van bla-bla. Zijn vuistregels:

  • Durf breed gaan met je communicatie, hang ze uit. Je doelgroepen zijn belangrijk, maar een grote naamsbekendheid kan ook wonderen doen.
  • Kom uit de kast als persoon achter je merk. Durf te zeggen ‘Ik wil graag voor jou werken’ en vertel klanten ook eerlijk wat er beter kan.
  • Zoek de juiste toonaard. Of je nu serieus of net heel speels wil zijn: de tone of voice van je bedrijf is een belangrijk (en onderschat) onderdeel van je merkidentiteit.

Eva Mouton — freelance illustrator

Eva Mouton ken je vast van haar wekelijkse getekende column in De Standaard, haar muurtekeningen of haar webshop vol fun stuff. Behalve met haar tekenmateriaal is ze ook bijzonder handig met social media. Haar gouden tips:

  • Gebruik elk social media kanaal waarvoor het dient: foto's en filmpjes op Instagram, tekst op Twitter en een goede mix van de twee op Facebook. Koppel zeker je accounts niet aan elkaar, maar plaats verschillende berichten op je verschillende kanalen.
  • Wees online wie je offline bent. Je volgers appreciëren je voor wie jij bent, niet voor wie jij probeert te kopiëren.
  • En last but not least draait communicatie om inhoud. Is de inhoud goed, relevant en origineel, dan volgen de volgers vanzelf. Stel jezelf de vraag: wat wil jij écht delen met deze groep mensen?

Karin De Bruyn — Spectra

Karin De Bruyn begeleidt met Spectra bedrijven bij strategische merktransformaties. Haar advies:

  • Think big. Maak je doorgroeipotentieel continu tastbaar. Denk niet na over een winkeltje maar over een beweging. Denk niet na over een product maar over een globale oplossing voor een relevant probleem. Maak nu al tastbaar waar je binnen twintig jaar wil staan. World domination, voor minder komen we ons bed niet uit.
  • Zorg ervoor dat je identiteit relevantie heeft. Wat is het verhaal en wat maakt jou uniek? Het merk is geen prentje, het is de motor van je onderneming. Emotionele binding met een merk of een organisatie is cruciaal. Het gaat niet enkel over de 4 P’s, het gaat over de mate waarin je erin slaagt mensen te mobiliseren voor je merkverhaal en voor je idee, door de zingeving concreet te maken vanuit het perspectief van de mensen voor wie je doet wat je doet.
  • Ga voluit. Gebruik alle middelen en mogelijkheden om je bedrijf(je) van bij aanvang alle mogelijke kansen te geven.

Debby Wilmsen — Diamonds & Pearls

Debby Wilmsen heeft haar eigen pr-bedrijf Diamonds & Pearls. Ze ondersteunt artiesten, personality’s en bedrijven in perscommunicatie.

  • Wees eerlijk. Je kan alleen maar vertrouwen winnen van de pers als je te vertrouwen bent.
  • Ken je publiek. Weet wat je wil vertellen aan wie en zorg voor een boodschap op maat. Pas ook je taalgebruik aan, zodat je doelpubliek je begrijpt.
  • Kijk kritisch naar jezelf en je product. Bereid je contact met de pers goed voor, maak een overzicht van vragen die een journalist kan stellen en geef daar een antwoord op. Zo sta je als een expert tegenover de kritische journalist.

Kim Castro — NMBS

Kim is social media teamlead bij NMBS en geeft tips voor een goed online reputatiemanagement.

  • Luister voor je spreekt. Dankzij actief luisteren kan je beter inspelen op wat leeft bij je klanten en anticipeer je op social media relletjes. Een goede digitale monitoring en bijhorende customer care zijn goud waard.
  • Vraag je af: what's in it for me? Aanwezigheid op social media is bijna een must geworden, maar de wereld van Twitter, Facebook en consoorten is groot en overweldigend. Een te brede aanwezigheid kan de kwaliteit doen verwateren. Kies een beperkt aantal kanalen en bouw die uit. 
  • Blijf in je comfortzone. Het gaat soms hard op social media. Laat je niet in een hoek drummen, maar blijf normaal communiceren. Verspil geen energie in het oneindig proberen overtuigen van mensen bij wie dat toch niet lukt.

Peter Decuypere — event marketeer

Peter Decuypere is grondlegger van technomerken ‘I Love Techno’ en ‘Fuse’. Hij publiceerde de boeken We Love Events en Holy Trinity Events. Zijn tips zijn bijzonder nuttig voor wie al eens een event op poten zet.

  • Word je eigen klant: stel je merk in vraag en bekijk het als bezoeker.
  • Wees je ervan bewust dat je, als je een evenement organiseert, eigenlijk twee events moet managen, namelijk een realtime en een conversatie event. Beide events zijn waardevol op zich en kunnen elkaar versterken.
  • Events creëren connectivity of verbondenheid met je merk. De meest waardevolle verbondenheid vind je als eventbelever bij de andere eventbelevers. Daarom: “Give the people an excuse to connect with your brand” en organiseer een event dat mensen samenbrengt rond je merk. 

Jeroen Lemaitre — Animaux Speciaux

Jeroen is kunstenaar-taxidermist en heeft zijn eigen winkel Animaux Spéciaux. Hij slaagt erin om een echt nicheproduct breed in de markt te zetten.

  • Creëer een beleving op de plek waar je mensen ontvangt, of dat nu je winkel of je kantoor is. Zorg voor authenticiteit. Kaarsen, geuren, bijzondere voorwerpen of een open atelier maken je concept unieker.
  • Timing is alles bij het gebruik van sociale media. Stuur je nieuwsbrief op vrijdag uit zodat mensen een bezoek aan je winkel kunnen plannen. Advertenties op Facebook en Instagram hebben tijdens regenweer een hogere return.
  • Wees enthousiast en zorg voor een uitstekende service. Zo worden je klanten vanzelf ambassadeur voor je merk of zaak.

Benieuwd hoe je goeie persrelaties kan opbouwen? Design- en lifestyle journaliste An Bogaerts sprak erover op onze Expertendag en deelt haar handleiding voor meer persaandacht in dit magazine.
 

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project?