Iedereen die een beetje begaan is met duurzaamheid in de mode kent de Copenhagen Fashion Summit vast en zeker. Die stond dit jaar helemaal in het teken van 'commitment to change' en ambieerde een echte transformatie naar een circulaire economie. Wat waren de highlights van de conferentie?

Beleidsvoerders, influencers, designers, bedrijfsleiders en opiniemakers zakten uit alle hoeken van de wereld af naar Denemarken voor de grootste en belangrijkste boodschap: Stop talking, start doing!” Hoe we onze mode-industrie (en bij uitbreiding de rest van de wereld) een betere toekomst kunnen geven, is iets waar we met Close The Loop sinds enkele jaren ook mee onze schouders onder zetten. Wat onthouden wij van de Copenhagen Fashion Summit?

Tijd voor actie dus! Wat moet je dan als ondernemer wél doen? Je kan alvast starten met deze vijf take-aways.

1. Doe één ding beter

Sommige zinnen kunnen uren, dagen, maanden of een heel leven blijven nazinderen. Deze uitspraak van John Moore, co-founder van Outerknown valt ongetwijfeld in die categorie: “Doing good feels good. It’s addictive. So do one thing better and keep going.”

William McDonough, co-auteur van het must-read boek Cradle to Cradle benadrukte in zijn talk eveneens het belang van een positieve boodschap. Simpel samengevat: “Stop being ‘less bad’, be ‘more good’. The goal should not be zero, the goal should be 100% good/fabulous!’

William McDonough

2. Luister naar de leiders van morgen

Net zoals vorig jaar gaf de Youth Fashion Summit het woord aan de volgende generatie, de leiders van morgen. Honderd studenten van over de hele wereld onderzochten samen de Sustainable Development Goals en vertaalden hun belangrijkste bevindingen in een lijst met eisen voor de mode-industrie, die zelfs resulteerde in een draft voor een VN-resolutie. Hun eisen zijn streng maar rechtvaardig!

Youth Fashion Summit

3. Maak de mode-industrie minder ouderwets

Nieuwe technologieën, innovatie en duurzaamheid gaan vaak hand in hand. Er is al veel onderzoek gedaan en heel wat technologieën staan niet meer in hun kinderschoenen. Tijdens de conferentie werd gesproken over reversed logistics, het recycleren van materialen, waterloos kleuren, het digitaliseren van het prototyping proces, het gebruik van RFID, big data en artificiële intelligentie om economisch én ecologisch betere beslissingen te nemen. De digitalisering van de industrie creëert enorme opportuniteiten, tijd om ze te grijpen dus! Inspiratie nodig? Check het gloednieuwe Fashion Tech Labs van Miroslava Dumo of natuurlijk onze eigen FashionTech Facebookgroep!

Miroslava Duma in gesprek met Peder Michael Pruzan Jorgensen, David Roberts en Martijn Hagman

4. Focus op de economische waarde

Dat minder grondstoffen gebruiken, minder afstand afleggen, minder afval creëren en efficiënter werken niet alleen ecologisch maar ook economisch een stap vooruit betekent, klinkt logisch, toch? Dame Ellen McArthur zet al jaren de cijfers op een rijtje en toont als geen ander aan dat een circulaire economie de enige rendabele zal zijn op lange termijn. Linear is still going to run out in the end, dat kan niet anders als je werkt met eindige grondstoffen én afval blijft creëren. Alles draait uiteindelijk om waardecreatie, dus zet dat ook centraal in een efficiënter businessmodel.

Ellen McArthur

5. Gebruik je macht

Gezien de grote verschuivingen in het huidige landschap, verwonderde het niet dat het thema ‘politiek’ geregeld aan bod kwam. Met als één van de meest frappante uitspraken het antwoord van Tiffany’s CEO Michael Kowalski op de vraag of je je als modebedrijf wel met politiek in het kader van duurzaamheid moet bezighouden: “It’s not politics, it’s science. If someone wants to turn it into politics, it’s their problem.” Hoewel er meermaals werd aangehaald dat er nood is aan een duidelijkere en sectorbrede wetgeving (wat betreft minimumlonen bijvoorbeeld), werd er ook opgeroepen om als designer je eigen rol op te nemen. De boodschap “Je hebt een publiek als ontwerper, ook al is het een publiek dat bestaat uit één persoon, stand up!” ging niet ongehoord voorbij… Bedankt daarvoor Prabal Gurung!

Advertentie Tiffany's

Prabal Gurung © Yannis Vlamos — indigital.tv


Nog meer weten?