Om de productie van haar eerste sportkledingcollectie Pure By Luce te betalen, koos Loes Vandekerckhove voor crowdfunding. Afgelopen woensdag liep haar campagne af. Ze haalde meer op dan enkel geld. 

Loes Vandekerckhove

"15.000 euro. Dat bedrag had ik nodig om telkens 200 stuks te produceren van twee leggings en twee bovenstukken. Dat is best wel veel geld. Toch ging ik voor crowdfunding. Ik strandde op 21.931 euro, dat is 46% meer dan verwacht. Met het extra geld kan ik ineens een derde legging en een derde top laten maken met een nieuwe print. De funders krijgen dan de keuze voor welke print ze willen gaan.”

“Het was Peter Bertels van Flanders DC, mijn mentor in het Start-it @KBC-project, die me overtuigde. Hij gaf drie redenen om voor crowdfunding te kiezen: enerzijds is het natuurlijk een goede manier om snel geld in te zamelen. Een tweede punt is echter nog belangrijker en dat is marktvalidatie. Ten derde is het een goede manier om een community op te bouwen én op korte termijn te overtuigen om mee te werken.” 

“Hoe lang een crowdfundingcampagne loopt, kies je zelf. Maar na research bleek dertig tot veertig dagen ideaal.”

“Die periode is lang genoeg om er als potentiële klant nog eens over na te denken, maar kort genoeg om de zogenaamde ‘sense of urgency’ te creëren. Ik startte op 1 april, mijn deadline was 10 mei. Ik koos voor het Belgische platform hellocrowd van Hello Bank, omdat je daar ook met gewone Bancontact kan betalen en niet per se een PayPal of creditcard nodig hebt. Dat heb je bij Kickstarter en Indiegogo wel. Ik had een kleine enquête gedaan en blijkbaar was dat voor sommigen toch een hinderpaal.” 

Pure by Luce

 “Om een goede start te geven, organiseerde ik die eerste dag van april een event in Tielt, vlakbij mij geboortedorp. Twee vriendinnen droegen de prototypes die middag. En ik verkocht er goed. Bijna de helft van het benodigde bedrag haalde ik zo op: mensen doneerden online, schreven over of gaven cash geld. Het overgeschreven en cash geld heb ik niet allemaal op het crowdfunding platform doorgestort. Immers, je betaalt 8% van het totaal opgehaalde bedrag aan het platform. Ik stortte de helft en ik wilde wachten tot de laatste week om de rest te storten, als ik er niet zou geraken. Een tweede event, enkele weken later in de Nationalestraat in een pas geopende spaghettibar Bavet in Antwerpen, was dan weer enkel succesvol op promotioneel gebied. Vreemden bleken niet meteen geneigd om te kopen. Zo merkte ik hoe belangrijk het is dat je een goed basisnetwerk hebt.”

 “Ik vond het ook belangrijk om die early birds als dusdanig te benoemen op mijn website.”

"Zonder hen was het nooit gelukt. Dat netwerk had ik eigenlijk al eerder opgebouwd. Ik startte Pure by Luce anderhalf jaar geleden al op en toen al had ik een besloten Facebookgroep opgericht waarin vrienden en familie op de hoogte werden gebracht van de vorderingen. Zij gaven feedback op prints, stoffen, prijszetting enzovoort. Ik begon mijn social media al volop te voeden vanaf januari 2017 en ik organiseerde een thunderclap, waarbij vrienden en supporters die inschreven allemaal op hetzelfde moment dezelfde boodschap de wereld insturen. Ik koos natuurlijk voor de eerste dag van mijn crowdfundingcampagne. Dat werkte goed.”

Pure by Luce

“Ik stuurde een persbericht uit, maar daar kwam weinig reactie op. Wel verscheen ik met twee artikels in de lokale pers in Tielt, naar aanleiding van mijn event. Pas toen de blogster van Naturalhighmag er iets mee deed, verscheen het ook op de sites van Knack Weekend, De Standaard en Het Laatste Nieuws. Dat leverde de twee laatste weken meteen extra funders op."

“Dat ik een duurzame collectie op de markt zou brengen was logisch, al van toen ik nog studeerde hield ik mijn blog Pure by Luce bij waar ik over duurzame lifestyle belichtte. Mijn stoffen zijn gerecycleerd, ik werk met een kleine fabriek in Portugal. De prints, die verwijzen naar verschillende plekken in de wereld, werden ontworpen door Jeu de Fil uit Antwerpen."

“Ik volgde bij Flanders DC een Lab over starten in de mode, eentje over modeproductie en eentje over wholesale. Ik heb ook veel geleerd van het Close The Loop-project rond duurzame mode en dat wilde ik ook absoluut meegeven op mijn crowdfundingpagina. Ik heb daar ook een statistiekje op gezet, in de vorm van een legging, om aan te tonen waar het geld voor gebruikt wordt dat ik via deze campagne ophaalde. Die transparantie is evident voor een duurzaam merk.”

“Bij crowdfunding kan je gaan voor een reward-based systeem, waarbij mensen iets kopen, dat ze dan ook opgestuurd krijgen achteraf. Of je kan gaan voor een klassieker aandeelhouderschap, waarbij fans investeren in het bedrijf zelf. Ik koos voor het eerste, omdat het vertrouwen in start-ups zoals de mijne natuurlijk nog moet groeien. Een concreet product is makkelijker te verkopen. Het filmpje is belangrijk, net als de foto’s. Gelukkig kon ik voor die twee zaken beroep doen op vrienden en kennissen waardoor alles vrij low budget gebleven is.”

“Je moet op je crowdfundingplatform iets verkopen onder de tien euro, iets onder de twintig, en dan pas duurder gaan.”

"Dus konden mensen kaartjes kopen. Maar daar verkocht ik er maar weinig van. Bestseller is de geprinte legging en de sets met complete outfit verkochten ook beter dan verwacht. Zelfs de T-shirt van 39 euro, die ik erin had gestopt om ook iets voor mannen te hebben, verkocht ik bijna honderd keer.”

“Wat volgt? De webshop staat sinds vandaag online. Mensen kunnen dus nog steeds vooraf bestellen. De productie start deze maand. Als alles goed gaat zouden de crowdfunders eind juli allemaal hun stuks thuis geleverd moeten krijgen. Ondertussen zal ik met de prototypes, die ik nu in alle maten heb, verkooppunten zoeken, want ik wil absoluut ook in enkele toffe winkels hangen.”

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project?