Naar aanleiding van Fashion Revolution Week praten we met Jasmien Wynants, projectverantwoordelijke voor Close The Loop en duurzaamheid in de mode bij Flanders DC. Close The Loop is een praktische online tool die de principes van een duurzame werkwijze toelicht en ondernemers wil inspireren om ze ook effectief toe te passen. De ideale persoon dus om te polsen naar recente initiatieven van ontwerpers en bedrijven, en haar visie op hoe we kunnen streven naar een duurzamere modewereld.

In heel wat modeketens ligt kleding niet langer dan vier weken in de rekken. Dat de mode-industrie een van de meest vervuilende industrieën in de wereld is, weten we ondertussen wel al even. Inspanningen om daar tegenin te gaan, zijn er zeker, ook in België. Al is er ook nog wel een lange weg te gaan.

Jasmien Wynants, project manager Close The Loop

Duurzaamheid kent verschillende aspecten, waarvan transparantie er een is. Hoe is het gesteld met de manier waarop onze modemerken daarmee omgaan?

Sinds de launch van de Close The Loop-tool merken we dat de intentie om transparant te communiceren en te verduurzamen er bij heel wat Belgische modemerken wel echt is. Merken die hier al heel ver in staan zijn HonestBy en Stanley & Stella.

We mogen erg fier zijn op Bruno Pieters die met zijn HonestBy-platform wereldwijd gekend staat als het eerste 100% transparante bedrijf.
Op de website van het platform vind je naast alle details van een kledingstuk zoals de gebruikte materialen, productietechnieken en leveranciers ook informatie over de prijsberekening en de CO2-voetafdruk. Het is absoluut nodig dat meer bedrijven en ondernemers meer transparant communiceren, zowel binnen de sector als naar de consument toe. Enkel wanneer er hier vooruitgang in wordt geboekt, is een duurzamere mode-industrie mogelijk.

Stanley & Stella is een modemerk dat op haar website weergeeft welke duurzaamheidsinspanningen ze levert. Zo is het lid van de Fair Wear Foundation — een onafhankelijke, non-profit organisatie die werkt met bedrijven en fabrieken om arbeidsvoorwaarden van werknemers te verbeteren — en heeft het verschillende gecertificeerde labels.

Bovendien behoort Stanley & Stella tot de top 10 van grootste afnemers van organisch katoen ter wereld.

Het merk is nog niet zo heel erg gekend, al heeft het ondertussen meer dan 700 verkooppunten in Europa.

Zijn er ook voorbeelden van ketens in België die inspanningen leveren voor meer duurzaamheid?

JBC is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat zich daar heel erg voor inzet. Vorig jaar lanceerde het bedrijf een tweede cradle to cradle-collectie. JBC houdt dus bij productie van haar collecties het milieu hoog in het vaandel, maar ook achter de schermen voert het de verduurzaming door. Het bedrijf lanceerde zopas ook een collectie met een transparantietool gelanceerd. De I AM-collectie geeft klanten de mogelijkheid te traceren waar de gekochte kledij geproduceerd werd.

Ook kledingketen Bel&Bo is lid van de Fair Wear Foundation, waarmee het zich engageert om de arbeidsomstandigheden in de kledingfabrieken waarmee ze werken, te verbeteren. Concreet houdt dat in dat Bel&Bo de fabrieken bezoekt en laat auditen door een onafhankelijke partij, waarna gewerkt wordt aan de verbeteringen. Daarnaast worden er ook op vlak van logistiek, mobiliteit en infrastructuur inspanningen geleverd.

Op internationaal vlak gebeurt er natuurlijk ook wel al wat, en ook door ketens zoals H&M. Met haar Global Change Award heeft het bedrijf onlangs 1.000.000 euro verdeeld onder vijf winnaars. 

Is de consument ondertussen al wat meer wakker geschud over de problematiek?

Ik heb het gevoel dat de consument steeds meer bezig is met duurzame mode, al is het zo dat we nog steeds in een tijd van fast fashion en overconsumptie leven.

Duurzame mode is er trouwens voor iedereen, of je nu van dure stukken houdt of tweedehandskleding koopt.

Niet iedereen ligt er wakker van, maar de consument wordt toch wel kritischer. Een andere manier van denken is echt noodzakelijk, en die komt gestaag op gang.

Fair Fashion Fest, het Gentse festival rond eerlijke mode, heeft na twee succesvolle edities zijn interesse al bewezen. Daarnaast toonde het MOOI Festival in Antwerpen dat duurzame mode zo veel meer is dan wat er traditioneel mee geassocieerd wordt. Er werd onder meer aandacht besteed aan materialen, productietechnieken, innovatief onderzoek en nieuwe businessmodellen.

Met kleine beetjes kan je zelf ook een verschil maken! Al was het maar door meer zorg te dragen voor je kleren, ze te herstellen als dat nodig is en ze minder (en op een lagere temperatuur) te wassen en te strijken.

Detail uit de textielinstallatie van Lotte Martens.

Hoe gaat Flanders DC in de toekomst nog verder inspelen op dit thema?

Flanders DC wil nog meer mode-ondernemers stimuleren om duurzamer te werken. Textielontwerpster Lotte Martens maakte een installatie met textieloverschotten, een fysieke vertaling van het Close The Loop-platform. Deze installatie zal ook dit jaar rondreizen om designers en bedrijven aan te sporen actie te ondernemen. Daarnaast rollen we ook een intensief begeleidingstraject uit voor een aantal bedrijven rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen en zetten we tijdens Fashion Talks 2017, onze tweejaarlijkse conferentie voor de mode-industrie, opnieuw in op het thema. 


Nog enkele Belgische enkele initiatieven die Jasmien opvielen het afgelopen jaar:

  • Atelier Noterman produceert detox denim dat 80% minder water, energie en chemicaliën nodig heeft door middel van kleuring met chitosan, een afvalproduct uit de schaaldierindustrie.
  • Mats Rombaut ontwikkelde een high end schoenenlijn waarbij geen schadelijke chemicaliën of dierlijke materialen worden gebruikt.
  • Eline Van Ree werkt enkel met textiel uit overstocks en experimenteert met natuurlijke inkten en printtechnieken om unieke stuks te maken.