Pieter Lesage is founder en CEO van Studio Dott, een allround creatieve ontwerp- en adviesstudio die klanten helpt met het ontwerp van hun producten, interieurs, diensten, branding en strategieën. Pieter aan het woord over ondernemen in de creatieve sector.

Pieter Lesage © Ans Brys

Pieter Lesage is geen man van ronkende titels. In zijn ontwerpstudio vind je dan ook geen project- of accountmanagers, en al evenmin een hiërarchische structuur. “Ik ben gewoon de man die dit zottenkot wat richting probeert te geven. Als creatief eindverantwoordelijke kijk ik vanop een afstand – en dus op een andere manier – naar onze projecten en ‘consult’ ik de teams. Op mijn kaartje staat wel CEO, maar dat is pas sinds we zakendoen in China. Anders kom je daar nergens binnen.”   

“Je hebt passie nodig. Tijdens de crisis zijn er te veel bedrijfjes begonnen uit miserie. Dat werd ook gestimuleerd door de overheid. Maar ondernemen mag niet de laatste optie zijn.”

Als zoon van een West-Vlaamse dierenarts kreeg Pieter Lesage ondernemerschap met de paplepel ingegeven. Toch vullen ze dat ondernemerschap beiden op een andere manier in. “Mijn vader heeft nooit begrepen waarom ik een eigen bedrijf met personeel wou. Hij is old school en wil de teugels zelf in handen hebben. Die controledrang heb ik helemaal niet. Als freelancer had ik misschien meer kunnen verdienen, maar daarmee bouw je niks op. Ik vind het belangrijker om te groeien en met leuke dingen bezig te zijn. Die eerste vijf, zes jaar waren een echte zoektocht met veel groeipijnen. Pas daarna zijn we een duidelijke richting ingeslagen. Daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. Door die beginnersfouten en de beslissingen die ik toen genomen heb, staan we waar we nu staan. Het heeft me harder — en dus realistischer — gemaakt op zakelijk vlak. Zo gaan we nu veel bewuster om met contracten en weten we op elk moment hoe we er financieel voor staan. Ik ben begonnen als een ontwerper die een bedrijf startte en nu ben ik een bedrijfsleider die ook ontwerpt.”

“In het begin moet je elke dag opnieuw het wiel uitvinden: een planning maken, een offerte opstellen… Dat leer je niet op school.”

Als fervent voorstander van het pay it forward-principe gebruikt Pieter Lesage zijn ervaring om start-ups te adviseren en te waarschuwen voor de valkuilen van het ondernemerschap. “De fout die elke starter maakt, is onderschatten hoe moeilijk het is om klanten te vinden. Je eerste klant binnenhalen, is simpel. De tweede en derde ook.

CheckIn, Studio Dott

Kyto Grit, Studio Dott

Er is altijd iemand die het je gunt. Vrienden van je ouders die wel klant willen worden, bijvoorbeeld. En voor sommige bedrijven is het hip om met de new kid on the block in zee te gaan. In het begin kennen veel bedrijfjes hierdoor een boost. Maar daarna wordt het moeilijk en komt er onvermijdelijk een dip. Wie die overleeft en nieuwe klanten vindt, blijft bestaan.”

 

Als het ‘maar’ even goed is als de vorige keer, dan is het niet goed genoeg. Quality comes first.”

“Wij hebben het verschil gemaakt met kwaliteit. Het gebeurt nu nog dat we op het einde van de rit helemaal opnieuw beginnen, gewoon omdat het beter kan. Zo’n beslissing kost geld, maar de reputatie die het ons al zeventien jaar oplevert, is onbetaalbaar. Als bureau moet je jezelf continu verbeteren en vernieuwen. Leading the pack. Onze ambitie is impact creëren. Geen botervlootjes ontwerpen, maar met de essentie van een bedrijf bezig zijn. Wij beginnen altijd met de vraag in vraag te stellen. Als een klant zegt dat hij iets nodig heeft, dan vragen we waarom hij dat nodig heeft. Wij zijn geen masturbatieontwerpers. Wij willen een verschil maken in het leven van onze klanten of van de eindgebruikers. En niet gewoon in de boekskes staan die alleen door andere designers gelezen worden.”