Tijdens het eerste Lab ‘Starten in de Mode’ van dit jaar gaven de aanwezige experts in financiering, productie, verkoop en marketing en communicatie heel wat tips aan de deelnemers. Elk van hen geeft hier de belangrijkste mee.

De tips van Brigitte Van Cutsem over financiering

Brigitte Van Cutsem heeft haar eigen bedrijf IMForce. Ze ondersteunt bedrijven onder meer in financieel management. Momenteel is zij actief als CFO ad interim bij Stanley & Stella. 

  • Begin tijdig met het zoeken naar financiering. Het is belangrijk dat jouw eigen middelen op dat moment nog niet opgebruikt zijn.
  • Bereid dossiers voor aanvragen zeer goed voor. Zorg voor een uitgewerkt businessplan, een beschrijving van wat je concreet wil financieren (stock, machine,…) en een terugbetalingsplan.
  • Een financieel plan maken is niet makkelijk omdat je veel parameters nog niet kan inschatten. Probeer je veronderstellingen te valideren door rondom jou naar voorbeelden te kijken.

De tips van Stan Schoonbaert over productie

Stan Schoonbaert heeft heel wat jaren productie-ervaring op de teller. Zo werkte hij onder meer bij Oilily en Dries Van Noten. Hij wil nu vooral zijn kennis delen met de nieuwe generatie.

  • Focus op kwaliteit. Er zijn genoeg Zara's en Primarks, daar kun je nooit tegenop. Hop niet van de een naar de ander voor een paar centen, maar bouw een duurzame relatie met je producent op.
  • Leer het vak kennen dichtbij huis, bij voorkeur bij iemand die ook diensten in het buitenland kan aanbieden. 
  • Zorg voor een stevige financiële achtergrond, niemand werkt alleen voor een paar mooie groene of blauwe ogen. Denk eraan dat een hele cyclus, vanaf het eerste bezoek aan een stoffenbeurs tot de eerste betalingen, bijna een jaar duurt!

De tips van Sophie Pay over verkoop

Sophie Pay werkt al enkele jaren bij Flanders DC specifiek voor de mode. Zij adviseert modeondernemers over sales, internationalisering en business development. Haar expertise haalt ze uit haar werkervaring als sales verantwoordelijke bij A.F. Vandevorst en Flamant.

  • Je collectie zelf gaan verkopen heeft veel voordelen. Je legt je product beter uit dan eender wie en je krijgt rechtstreekse feedback op je product. Je staat sterker in je schoenen wanneer je met een agent onderhandelt want je weet waarover je spreekt.
  • Spreek de betalingsvoorwaarden en leveringstermijn af alvorens de bestelling genoteerd wordt. Dit is bepalend voor de samenwerking en wordt te vaak over het hoofd gezien. Duidelijke afspraken hierover kunnen grote problemen vermijden.
  • B2B-netwerken is en blijft minstens even belangrijk als social media en webshops: mensen zien en voelen een product graag in real life.

De tips van Birgit Hubloux over marketing en communicatie

Birgit Hubloux is 'the founding mother' van PR bureau Oona, een bureau dat zich specialiceert in het creëren en vertellen van verhalen. Met klanten zoals Essentiel, Café Costume, maar ook het kleinere brand December kennen ze hun weg in het modelandschap.

  • Start vanuit je eigen DNA, je eigen verhaal en je eigen sterkte voor je communiceert naar de buitenwereld.
  • Er is een veelheid aan kanalen. Kies voor jezelf de juiste kanalen en beheer dit goed en garandeer continuïteit op dit kanaal.
  • Een goed verhaal neerpennen en uittekenen is belangrijk. Ga op zoek naar like minded people om mee samen te werken voor je communicatie. De klik moet er zijn.

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project?