39e Navem meubelcongres

Het meubelcongres van Navem vindt dit jaar plaats op 12 december en doet opnieuw Utopolis Mechelen aan. Het congres draait dit jaar rond ‘de impact van digitalisering op het klantengedrag en winkelniveau en hoe je hier als handelaar best kan mee omgaan’. Ook dit jaar komen een aantal sterke sprekers naar het congres van wie je heel wat kan opsteken om jouw verkoop aan te zwengelen.

De sprekers

  • Gerard Zandbergen, CEO Locatus

Als opener van het congres presenteert Locatus een beeld van de ontwikkeling van de retail in België in het algemeen en de meubelbranche in het bijzonder. Locatus controleert jaarlijks
(bijna) alle 210.000 verkooppunten in België. Daaruit ontstaat een heel helder beeld van allerlei ontwikkelingen. Wat groeit en krimpt qua branches en retailers? Welke nieuwe locaties komen er bij en waar groeit de leegstand? 
Locatus maakt plattegronden van de grootste winkelgebieden en giet dit in een databank winkelpassantentellingen. Op winkelniveau kunnen ze met behulp van sensoren tellen hoeveel mensen er per uur, dag, week en maand langslopen. Daarmee berekenen retailers hun capture rate: hoeveel mensen er op straat lopen enook daadwerkelijk de winkel binnenkomen. Het onderzoek focust zich specifiek op baanwinkels. Waar koopt de consument zijn product? Bij generalisten, specialisten, ketens, onlinespelers ...?

  • Tom Palmaerts, trendwatcher bij Trendwolves

Als future forecaster geeft Tom een lezing over trends bij jongeren en jonge families. Hij focust op de drijfveren van de jongeren die er een totaal ander aankoopgedrag op nahouden. Jongeren beïnvloeden daarin hun ouders, al luisteren ze moreel nog naar hen. Wat is de impact van deze (r)evolutie op interieur, retail en wonen? Voor zowel retailers als fabrikanten interessante stof om gefundeerde toekomstige keuzes te kunnen maken. Want de jonge consument wordt de nieuwe consument, als hij het al niet is...

  • Ylva Nordström, consultant met een IKEA-achtergrond 

Het is niet omdat je als retailer kunt verkopen, dat je klanten ook werkelijk zullen kopen. Het huidige bedrijfsmodel, dat gebaseerd is op ruimte als voornaamste concurrentievoordeel, moet nieuwe voordelen op vlak van concurrentiekracht geven. Vandaag stuurt de klant de ontwikkeling. Gebruikersgemak en persoonlijke ervaringen worden zeer belangrijk. Wat is jouw missie/visie/strategie? Heb je passie voor jouw merk en stel je product en/of klant centraal? Leer van Ylva alles over het ‘Open the wallet-principe’, over hoe je belemmeringen kan wegnemen, voor een perfecte winkelnavigatie kan zorgen en een beter leven kunt creëren voor jouw klant!

  • Kristof De Wulf, CEO Insites Consulting

De wereld is veranderd van lineair denken naar chaos denken. Welke kansen biedt dit voor ondernemers die de ogen openhouden? Ben je ‘futureproof’ en stel je de klant centraal?
Het is niet het moment om te gaan doemdenken, wel belangrijk hoe je met de verandering omgaat. Het verwachtingspatroon bij de consument ligt enorm hoog, merken hebben het zéér moeilijk en het winkelbezoek slabakt. Het komt erop aan om marketing te voeren die er écht toe doet voor de consument. Kristof De Wulf zal je als ondernemer een handvat geven, met concrete oplossingen voor actuele problemen en tips over ‘hoe je best omgaat met nieuwe concurrentievormen’.

  • Harry Van Hest, salestrainer

Tijdens een humoristisch, interactief seminarie neemt Harry u mee in een rit van een sneltrein, gedreven door tomeloos enthousiasme en een gezonde portie zelfrelativering.
Er wordt u een spiegel voorgehouden uit het dagelijkse leven, waarbij alle fouten ‘die uiteraard alleen de anderen maken’ op een beklijvende manier tot uiting komen in de ‘Klanten Wegjaag Club’. Iedereen heeft baat bij deze originele visie op de juiste omgang met klanten. Niet alleen de rechtstreeks verkoopgerichte afdelingen, maar ook afdelingen die eerder achter de schermen werken.

Hoe deelnemen?

Download onderstaand inschrijvingsformulier en stuur ingevuld terug per mail, fax of post. De respectieve contact- en bankgegevens staan vermeld op het inschrijvingsformulier.

Datum

12 december 2017

Locatie

Utopolis
Spuibeekstraat 5

2800 Mechelen, België

Toon op Google Maps

Organisator

Navem

Prijs

85 euro - 125 euro (leden) / 195 euro (niet-leden)

Andere activiteiten