Design Lab Verkoopovereenkomsten voor ontwerpers

Georganiseerd door
Flanders DC

Ga je zelf onderhandelen met verkooppunten, werk je via een agent of geef je na het ontwerp de volledige opvolging van productie tot verkoop uit handen? In elk van deze gevallen maak je één of meerdere overeenkomsten op met een andere partij. Maar wat moet er allemaal in zo’n overeenkomst? Wat zijn de gangbare marges en over wat kan je allemaal onderhandelen bij verkoopovereenkomsten?

Dit Lab is uitverkocht, maar inschrijven op de wachtlijst is nog mogelijk.

 

Tijdens dit Lab bekijken we zowel de verkoop via één partij (galerij, agent, multilabel,…) als via meerdere verkooppunten die je zelf onderhandelt. Welke afspraken kan of moet je zeker maken? Welke marges, percentages, royalties zal jij ontvangen en wat staat daar tegenover? Wordt er gesproken over exclusiviteit, minimumafname, promotie op beurzen? Wordt je werk meteen aangekocht of werk je in consignatie met de verdeler? Op het einde van dit Lab heb je een beter zicht op jouw mogelijkheden en kan je inschatten wat voor jou een goede en realistische verkoopovereenkomst is.

Sprekers

Dries Coppens is de directeur van het bedrijf dat de glascollectie van Anna Torfs produceert en verkoopt. Ondertussen wordt het merk wereldwijd verkocht. Dries is verantwoordelijk voor alle commerciële, financiële en marketingaspecten. Hij zal vanuit deze ervaring spreken over aanwezig zijn in verschillende markten, welke elementen er typisch besproken en onderhandeld worden en wat er best in verkoopscontracten opgenomen wordt.

Maarten Statius Muller is gedreven door authentieke en innovatieve creativiteit. Een van zijn expertises is public relations binnen design en toegepaste kunst. Zijn focus is de reputatie, erkenning en succes van zijn klanten. In het kort helpt hij bij de vertaling van creativiteit naar realiteit. Sinds 1998 werkt hij in de creatieve sector waaronder 16 jaar als communications en general manager voor Studio Job. In 2017 begint hij samen te werken met Xavier Lust en recent met Casimir. The Blue Bannana is zijn nieuwste project. Maarten zal spreken over verschillende soorten samenwerkingen die ontwerpers kunnen aangaan met hun klanten.

Design as a second life. After studying Political Sciences and Marketing Management, Alain Gilles went on to work in the financial world. But one has to live his own life. So, thanks to the moral support of his wife, he went back to studying Industrial design in France. He opened his own studio in 2007 in order to pursue his own dreams and develop his personal approach to product design, furniture design, art direction and interior architecture. Meanwhile he started to collaborate with several international editors such as Ligne Roset, Casamania, Vincent Sheppard and many more. Alain Gilles will talk openly about how it is to work for international 'design houses' as an independent designer. Please note that Alain Gilles will talk in English.

Programma

  • 13u30 — 14u: Ontvangst met koffie
  • 14u — 15u15: 3 x 20 minuten presentatie
  • 15u15 — 15u30: Pauze
  • 15u30 — 17u: 3 x 30 minuten vragenronde met de sprekers
  • 17u — 17u30: Netwerkdrink

Voor wie?

Dit Lab is voor ontwerpers die in eigen naam of via een label producten op de markt willen brengen en die verkoopovereenkomsten met andere partijen (B2B) afsluiten. Je krijgt een antwoord op de vraag ‘Wat is een goede en realistische overeenkomst voor mijn product en voor mij als ontwerper?’.

Datum

22 maart 2018

14:00 - 17:30

Locatie

Watt Factory
Vlasgaardstraat 52

9000 Gent, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

15 euro excl. btw

Andere activiteiten

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project?