Duurzaam online shoppen

Voor vele modebedrijven zijn webwinkels intussen een waardevol alternatief voor de winkelstraat geworden en een extra manier om omzet te genereren. Maar de vragen over de implicaties van het hele e-commerce gebeuren op onze samenleving stapelen zich op. Is al dat verpakkingsmateriaal bijvoorbeeld echt nodig? Ontvang je binnenkort je pakketje van een drone en is dat waar we naartoe willen?

Hoe e-commerce verduurzamen van bezorging tot retours?

Op basis van wetenschappelijk onderzoek toont Heleen Buldeo Rai de concrete kansen aan om e-commerce te verduurzamen, ondersteund door tal van sprekende voorbeelden uit binnen- en buitenland. Heleen is in het bijzonder geïnteresseerd in de impact van nieuwe retail trends op mobiliteit en milieu. Ze is auteur van het boek Duurzaam online shoppen - Praktijkgids voor e-commerce van morgen.

Heleen Buldeo Rai is expert stadslogistiek, e-commerce en duurzaamheid. Ze behaalde haar doctoraat in 2019 aan de Vrije Universiteit Brussel en werkt vandaag als onderzoeker aan de Université Gustave Eiffel in Parijs.

Tijdens het webinar horen we ook graag welke ervaring jij hebt met betrekking tot duurzaam online shoppen en welke eventuele initiatieven in jouw bedrijf in dit kader worden genomen/gelanceerd. 

bAwear: hoe de ecologische footprint van textielproducten communiceren?

Duurzaamheid en transparantie, het zijn pijlers die steeds belangrijker worden in de bedrijfsvoering van modebedrijven. Tegelijk met het groeiende bewustzijn van de consument, stijgt ook de vraag naar duurzame en traceerbare producten.

Creamoda & bAwear hebben de handen ineen geslagen en lanceerden officieel een KMO tool die inzicht geeft in de ecologische voetafdruk van producten gemaakt met textiel. In dit kader wordt er ook internationaal samengewerkt met andere federaties zoals Modint, de Nederlandse sectorfederatie, om internationaal het beste te bereiken voor iedereen.

Tijdens dit webinar zal je meer inzicht krijgen over de tool. Hoe je deze kan gebruiken in uw bedrijfsvoering en wat de voordelen zijn. Alsook de noodzaak van bAwear Score met de opkomende wetgeving die Europa wilt finaliseren tegen 2024.

Programma

  • Inloggen: vanaf 8u55

  • Introductie ‘Duurzaam online shoppen’

  • Hoe e-commerce verduurzamen, voorbeelden in de praktijk

  • bAwear Score

  • Q&A

Praktisch

Registreren kan via deze link. Gratis voor leden van Creamoda, niet-leden betalen 30 euro excl. btw. Het webinar gaat door in het Nederlands.

Datum

27 oktober 2022

09:00 - 11:45

Organisator

Creamoda

Prijs

gratis voor leden / € 30

Andere activiteiten