Expertendag: Extern samenwerken

Georganiseerd door
Flanders DC

If you want to be incrementally better, be competitive. If you want to be exponentially better, be cooperative.

 

 

 

 

Een wijs mens sprak deze woorden en hij had gelijk. Steeds meer creatieve ondernemers slaan dan ook de handen in elkaar. Ook jij hebt dit vast overwogen, of hebt de stap al gezet. Maar bij elke externe samenwerking duiken nieuwe uitdagingen en vragen op.

Doel

Met deze Expertendag willen we al je vragen rond dit thema tackelen: Welke samenwerkingsvorm kies je best? Is het anders voor internationale samenwerking? Welke afspraken maak je best en wie heeft intellectuele eigendomsrechten bij co-creatie? Eens je aan het samenwerken gaat, hoe hou je dan de neuzen in dezelfde richting? En hoe trek je een scheve situatie weer recht? Communiceer je bij samenwerking als één geheel, of als aparte organisaties? En die collabs waar iedereen de mond van vol heeft, loont dat?

Hoe?

Een heel arsenaal aan doorgewinterde specialisten en ervaringsdeskundigen zit klaar om de thema's waar jij van wakker ligt onder de loep te nemen. In kleine groepjes wissel je op een sofa met hen van gedachten. Je kan ook een persoonlijk gesprek met een aantal van de experts reserveren. ’s Middags schuiven we allemaal samen aan voor de lunch.

Concreet

Je kiest zelf bij welke sprekers je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek hebt en zo ja, welke experts je voorkeur wegdragen. Wij zorgen voor een gepersonaliseerde dagplanning, maximaal rekening houdende met je voorkeuren, zodat je zoveel mogelijk uit deze dag kan halen.

Voor wie?

Dit is een event voor groeiende en mature ondernemingen: we verwachten dat je minstens drie jaar actief bent.

Programma

Je kan een keuze maken uit volgende thema's en experts:

  • Welke samenwerkingsvorm kies je? - Diederik Bruloot: Goede afspraken, maken goede vrienden. Zoals bij alle clichés schuilt ook in deze een bron van waarheid. Welke zakelijke structuur je nu precies voor jouw (internationale) samenwerking moet kiezen, ligt echter niet voor de hand. Vennootschap, vereniging of toch gewoon een eenvoudig samenwerkingscontractje? Diederik Bruloot, professor ondernemingsrecht aan de UGent, zet je op weg naar de geknipte samenwerkingsvorm.
  • Strategische samenwerking - Joannes Vandermeulen: Joannes is oprichter van Namahn, een bekroond Brussels ontwerpbureau. Hij vertelt hoe Namahn 'samenwerking op gelijke voet' aanpakt. Het gaat over twee extremen: (1) de strategische samenwerking binnen Hybrio Design, een informele club van Belgische ontwerpburelen en (2) de wat stroevere samenwerking met bedrijven in Iran.
  • Stroeve samenwerking vermijden? Een beetje nanopsychologie helpt - Rosi Dhaenens: In de creatieve sector is samenwerking een bestaansvoorwaarde. Doorgaans zijn we daar ook wel goed in. Maar wat als de samenwerking onder druk komt? Het je enig idee hoe je zelf onbewust de samenwerking op scherp zet? Of jouw team? En welke mogelijkheden je hebt om de negatieve spiraal te doorbreken? Rosi Dhaenens is een collaboratogist. Ze zet stroeve samenwerkingen weer op de rit en helpt je te bouwen aan een duurzame constructieve werkrelatie. Rosi is ook beschikbaar voor 1-op-1 gesprekken.
  • Collabs, de case MONAR - Tom De Maeijer: Om zijn 50ste verjaardag te vieren, creëerde modeketen MONAR maar liefst 50 exclusieve collabs met 50 van zijn favoriete merken die in de MONAR-winkels verkocht worden, met toevoeging van enkele opkomende designers. Tom De Maeijer, mede-zaakvoerder van Monar vertelt wat hij leerde uit die samenwerking.
  • De strategische communicatie voor jouw samenwerking - Yasmine Comyn: Wie een samenwerking opzet, wil daarover ook optimaal communiceren. Bedoeling is om het imago van de verschillende partijen te versterken. De juiste strategische communicatie en een bijhorend mediaplan kunnen ervoor zorgen dat jouw topic in de schijnwerpers komt. Een mix van earned media (perswerking), paid media (advertising) en owned media (bijvoorbeeld social channels) is daarbij cruciaal. Yasmine Comyn is Head of Communications & Strategy bij Nightingale, een experimental concept agency met vestigingen in Antwerpen, Amsterdam en Berlijn. Yasmine is ook beschikbaar voor 1-op-1 gesprekken.
  • Met verschillende partijen naar één doel - Cato Léonard: Als je wil samenwerken, moet je eerst samen op zoek gaan naar wat je als verschillende partijen bindt en hoe je elkaar kan helpen om een gemeenschappelijke doelstelling te realiseren. Hoe je dat concreet doet, vertelt Cato Léonard. Zij begeleidt met haar bedrijf Glassroots bedrijven in deze stakeholdersaanpak. Cato is ook beschikbaar voor 1-op-1 gesprekken.
  • Afspraken bij cocreatie en collabs - Françoise Carlier: Francoise Carlier is advocate en gespecialiseerd in intellectuele eigendom en contractenrecht. Tijdens de Expertendag bespreekt ze de heikele punten die komen kijken bij co-creatie, bekeken vanuit het standpunt van de initiatiefnemer van een project én van dat van een creatieve ondernemer die instapt in een groter project met meerdere disciplines. Hoe kan eenieder zijn intellectuele eigendom beschermen én meerwaarde creëren, binnen het grotere geheel? Wat zijn de aandachtspunten bij een internationaal project? Françoise is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.
  • Rollen en competenties - Sammy Vienne: Welke specifieke rollen en taken zijn belangrijk om de samenwerking tussen organisaties vlot te laten verlopen? Uit praktijkonderzoek blijkt dat er veertien specifieke rollen zijn in samenwerkingsverbanden. Benieuwd om te ontdekken welke rollen jij gemakkelijk opneemt of welke niet? Of om het verband te ontdekken tussen deze rollen en creativiteit? Sammy Vienne, docent, trainer en projectmedewerker bij het project PRONET (Professionaliseren van Netwerksamenwerking, Arteveldehogeschool) doet het uit de doeken op zijn sofa. Daarnaast kan je ook een 1-op-1 gesprek met hem reserveren.

Aanvullende experts voor 1-op-1 advies

  • Joyce Smet is Project Manager Advies bij Flanders DC, gespecialiseerd in formaliteiten, administratie en financiering. Ze beantwoordt je vragen over vennootschaps- en andere samenwerkingsvormen tijdens een 1-op-1 gesprek.
  • Zowel op professioneel als passioneel vlak vult Nathalie De Schepper haar dagen met communicatie. Haar alterego @Yaynathalie staat bekend voor stijlvol bloggen en maakt haar een autoriteit in België op vlak van mode en lifestyle. Met meer dan vijf jaar ervaring bij pr-bureau Oona en als nieuwe PR & Communications Manager van het Flanders DC-team beantwoordt Nathalie je vragen over communicatie bij samenwerking in een 1-op-1 gesprek.
Datum

16 maart 2018

10:00 - 17:00

Locatie

Horta - Art Nouveau Zaal
Hopland 2

2000 Antwerpen, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

50 euro (excl btw)

Andere activiteiten