Expertendag 'Futureproof ondernemen in mode'

Georganiseerd door
Flanders DC

Als mode-ondernemer al wat kilometers op de teller? Dan worstel je nu vast met nieuwe vragen en uitdagingen. Hoe ga je om met het veranderende modelandschap? Wordt het tijd om je salesaanpak onder de loep te nemen of eindelijk in te zetten op duurzaamheid? Welke nieuwigheden komen er aan op vlak van retail, of van communicatie? Zijn er trends waar je best rekening mee houdt? En welke nieuwe technologieën kunnen je bij al die zaken vooruit helpen? Speciaal voor jou organiseren we op vrijdag 2 juni een Expertendag rond Future Proof ondernemen. Bedoeling: naar huis gaan met frisse inzichten, bruikbare tips en nuttige contacten.

Hoe?

Er zit een heel arsenaal aan doorgewinterde specialisten uit alle hoeken van de modesector én daarbuiten klaar om al je vragen te tackelen. In kleine groepjes wissel je op een sofa van gedachten met straffe ondernemers en experts. Je kan ook een persoonlijk gesprek met een aantal van hen reserveren. 

Inbegrepen is ook een bezoek aan Anyville, het gloednieuwe retail experience center van Retail Detail dat in hetzelfde gebouw gelegen is. Een gids neemt je mee voor een interactieve trip langs de customer journey van de toekomst. Je kan er aan de slag met virtual reality toepassingen, robots, slimme vuilnisbakken, intelligente koelkasten, bodyscanners, artificiële intelligentie en analysetools die winkelgedrag in kaart brengen.

Concreet

Je kiest zelf of je in de voor- of namiddag (of een hele dag) komt en bij welke sprekers je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek hebt en zo ja, welke experts je voorkeur wegdragen. 

Voorwaarde voor inschrijving: Dit is een event voor mature mode-ondernemingen: we verwachten dat je minstens 3 jaar actief bent in de modesector en al aantal seizoenen je collectie B2B verkoopt.

Programma

Je kan een keuze maken uit volgende thema's en experts:

Thema: Het veranderende mode-landschap

Welke veranderingen zijn er op til? Wat zijn de voor- en nadelen van nieuwe businessmodellen zoals B2C en online formules? Welke rol heeft de fashion week nog te spelen? Twee experts helpen je verder met vragen over het veranderende mode-landschap:

Jesse Brouns
Jesse Brouns is mode- en design-journalist en schreef reeds voor Knack Weekend, De Morgen, De Standaard Magazine, Wallpaper en The Bulletin. Met reeds vele jaren ervaring achter de rug in mode en design, is Jesse de man die je zoekt voor informatie over huidige en toekomstige veranderingen in het mode-landschap. Jesse spreekt in de voormiddag. 

Geert Bruloot
Als pionier in retail en het brein achter de beruchte Zes van Antwerpen, is Geert Bruloot een gerespecteerd figuur in de modewereld. Samen met partner Eddy Michiels, richtte hij de exclusieve schoenenboetiek Cocodrillo en designershop Louis in Antwerpen op. Geert kent het modelandschap als zijn broekzak. Geert spreekt in de namiddag. 

Thema: Duurzaamheid

In een circulaire mode-industrie houden zowel designers, producenten, retailers als consumenten rekening met de volledige levenscyclus van een kledingstuk. Enkele experten loodsen je doorheen de principes van een duurzame werkwijze: 

Bert van Son
Bert van Son is zaakvoerder van MUD Jeans. Nadat hij reeds enkele jaren meedraaide in de kledingindustrie, besloot Bert dat het tijd was voor iets nieuws en daarom zette hij in op het recycleren van oude denim. Op de weg naar een betere (kleding)wereld zijn Mud Jeans en Bert van Son voorlopers, en zij zullen dan ook niet rusten voordat het straatbeeld gevuld is met duurzame denim.  

Jasmien Wynants
Jasmien Wynants is Project Manager van Close the Loop en duurzaamheidsexpert bij Flanders DC. Duurzaamheid kent verschillende aspecten, waarvan recyclage, transparantie en MVO er slechts enkele zijn. Wil je als ondernemer weten hoe je op een meer duurzame manier aan het werk kan gaan in de volledige levenscyclus van je product? Dan bij je bij expert Jasmien aan het juiste adres. 

Thema: Trends

Hoe anticipeer, innoveer, inspireer en creëer je mode, door steeds in de spelen op trends in de toekomst? Een expert in trend research vertelt je er meer over: 

Amélie Rombauts 
Amélie Rombauts is trend researcher bij Trendwolves, het innovatief trendbureau dat zich specialiseert in jongerencultuur en jonge gezinnen. Daarvoor was ze actief als PR en communicatie manager voor verschillende Belgische en internationale modelabels. Op onze expertendag deelt zij haar inzichten over een aantal uitdagende jongerentrends zodat jullie deze in waardevolle, futureproof kansen kunnen omzetten. 

Thema: De toekomst van sales

Sales en marketing gaan een spannende toekomst tegemoet. Maar wat staan ons juist te wachten? En hoe bereid je je hierop voor? Expert Axel Keller zal hierover meer vertellen: 

Axel Keller
Als voormalig Sales Director bij Balenciaga en Maison Margiela kent Axel Keller de wereld van sales als geen ander. Beter verkopen en onderhandelen? Relaties en vertrouwen opbouwen? Axel geeft je graag enkele voorbeelden, inzichten, en tips & tricks mee uit de wereld van de sales.

Thema: Groei-financiering

Groeien begint met innoveren, en innoveren begint met financieren. Onderstaande experten geven je advies over de financiële middelen van een onderneming. 

Sylvie Coumeau
Sylvie Coumeau heeft internationale ervaring als Investment Director van een modefonds en was CEO bij verschillende luxe merken. Als expert komt zij vertellen over ‘groei kapitaal’. Wat is groei kapitaal? Vanaf welk moment kan je dit overwegen? Hoe bereid je je bedrijf hierop voor? Wat zijn de mogelijkheden? 

Femke Mortier
Als specialist subsidies en financiering voor groei bij het Agentschap Innoveren en Ondernemen, is Femke Mortier hét aanspreekpunt voor informatie over groeien, transformeren en innoveren. Ze legt je de finesses uit van de KMO Groeisubsidie (ondermeer bruikbaar om een strategische medewerker aan te nemen), de KMO Portefeuille, Finmix, de WinWinlening en crowdfunding.

Thema: Future-proof communicatie

De toekomst van media verandert voor onze ogen, en digitale media neemt in een sneltempo de wereld over. Hoe wapen je jezelf met future-proof communicatie? Vier experts staan voor je klaar: 

Patrick Scallon
Patrick is communicatiedirecteur bij Dries Van Noten. Hij is gespecialiseerd in internationale brand strategie en deelt graag zijn inzichten en jarenlange ervaring met jou. Patrick is enkel aanwezig in de namiddag.

Jean-Paul Delmé
Jean-Paul Delmé is Senior Digital Strategist bij DarkCollective. Hij mag ondermeer Issey Miyake en Burberry tot zijn klanten rekenen. Op de expertendag mode doet hij uit de doeken hoe jij een futureproof digitale strategie ontwikkelt. Chatbots anyone? 

Nathalie De Schepper
Zowel op professioneel als passioneel vlak, vult Nathalie De Schepper haar dagen met mode. Haar alter-ego @Yaynathalie staat bekend voor stijlvol bloggen, en maakt haar een autoriteit in België op vlak van mode en lifestyle. Met meer dan 5 jaar ervaring bij PR-bureau Oona, en als nieuwe PR & Communicatie Manager van het Flanders DC-team, vertelt Nathalie je meer over PR en social influencers. 

Stefan Ceunen
Stefan is Marketing & Communications Manager bij Flanders DC. Advies geven over communicatiestrategieën en het plannen van communicatie behoren tot zijn dagelijkse takenpakket. Deze marketing-goeroe is specialist in online & social media, en geeft je de nodige tips & tricks om de juiste content op het juiste online kanaal in te zetten.

Thema: Innovatieve retail

Jorg Snoeck
Jorg Snoeck is oprichter en bezieler van het retailplatform RetailDetail in Antwerpen, het leidende referentiepunt en werkinstrument voor de retailbrache. In 2017 opende hij Home of Retail, een kennis- en belevingsplatform voor de sector. Voor de laatste ontwikkelingen in het (e)retaillandschap, moet je bij Jorg zijn. 

Datum

2 juni 2017

10:00 - 17:30

Locatie

Urban City
Ankerrui 9

2000 Antwerpen, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

gratis

Andere activiteiten

test