Fashion Lab Merchandising & collectieplanning

Georganiseerd door
Flanders DC

Een collectie vandaag bestaat uit het juiste evenwicht tussen key pieces die het beeld van de collectie bepalen en basisstukken die voldoen aan de noden van de markt. Verkoopanalyses vormen onder meer de basis van een collectieplan, wat merchandising genoemd wordt. Een goed uitgedachte en gebalanceerde collectie zorgt immers voor een goede verkoop.

Tijdens dit Lab gaan we na hoe je op basis van een verkoopanalyse een inschatting kan maken van hoe jouw nieuwe collectie het best vorm krijgt. Voor je creatief aan de slag gaat, bepaal je eigenlijk grotendeels, op basis van je verkoopresultaten van vorig jaar, waaruit je collectie zal bestaan. Dit is je collectieplan. Je bepaalt het aantal broeken, rokken,… maar ook het evenwicht tussen het aantal basisstuks en de eyecatchers. De basisstuks zijn goed voor je verkoop, de eyecatchers bepalen de uitstraling van je collectie. Beiden zijn dus essentieel. Afhankelijk van merk tot merk zal deze briefing erg strikt zijn en de collectie al grotendeels vormgeven. Bij collectieplanning ga je dus op zoek naar het evenwicht tussen een uitgekiende salesstrategie en de creatieve vrijheid van de ontwerper.

Sprekers

Opgeleid als productontwerper met een sterke voorliefde voor mode heeft Tina Debo een sterke crossfunctionele ervaring opgebouwd van zowel sales, finance, merchandising als marketing in een internationale omgeving bij VF Europe. Als VP product & design bij Kipling heeft ze geleerd wat het inhoudt om een financiele doelstelling waar te maken door die concreet te vertalen naar een competitief product en duidelijk collectieplan die een merk op de kaart kunnen zetten op korte en lange termijn.

Monique Vugs werkt in de mode als allround creative consultant en designer met een eigenzinnig handschrift. De afgelopen 20 jaar werkte ze als freelancer voor verschillende Belgische merken, waaronder de FNG groep en Andres. Haar voornaamste vakgebieden zijn dames- en kinderkleding, maar ook interieurontwerp en textiel gerelateerde consulting. Het opstellen van een collectieplan is voor haar dagelijkse kost. Tijdens het Lab deelt ze deze kennis aan de hand van concrete praktijkvoorbeelden.

It’s been 2,5 years that Astrid Regout and her sister took over the brand founded by their mother: rue blanche. Today, they are trying to put the brand back on the map. Being the CEO of the company also includes controlling every aspect of the collection from fabric buying to merchandising and to sales. With her background in marketing and business management, she’s still learning every day. This talk will be in English

Voor wie?

Dit Lab is voor modelabels die meer willen leren over merchandising en collectieplanning. Je krijgt een antwoord op de vraag: ‘Hoe kan ik mijn collectie sturen om mijn verkoop te stimuleren zonder mijn merkidentiteit en creatieproces uit het oog te verliezen?’.

Datum

29 maart 2018

14:00 - 17:30

Locatie

De Studio
Maarschalk Gerardstraat 4

2000 Antwerpen, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

15 euro excl. btw

Andere activiteiten

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor je creatief project?