Gamedia

Georganiseerd door
Flanders DC

Minister van Media Benjamin Dalle nodigt je uit op de derde, digitale editie van Gamedia. Gamedia is een online event voor de media- en gamesector. Op dinsdag 14 december van 13u tot 15u schotelen we je een reeks inspirerende talks voor, waarin je het potentieel van samenwerkingen tussen beide sectoren leert kennen.

"Hoe kan gametechnologie vandaag ingezet worden bij mediaproducties? Wat zijn de creatieve en financiële opportuniteiten? Hoe kunnen gamestudios, media- en productiehuizen samen inzetten op nieuw IP en wat kunnen we leren uit bestaande businesscases?"

Al deze vraagstukken komen aan bod. Aan de hand van succesvolle voorbeelden bekijken we wat de meerwaarde van verschillende samenwerkingen is geweest, welke uitdagingen er zijn en hoe deze in de toekomst aangepakt kunnen worden.

Gamedia wordt georganiseerd door Flanders DC in samenwerking met minister Benjamin Dalle, het departement Cultuur, Jeugd en Media, FLEGA, Medianet Vlaanderen, het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Sprekers

  • Quentin Staes-Polet (Epic Games) on media, game engines and the Metaverse (presentation in English)
    Real time technologies are reshaping media production and many other industries. It will transform our lives and change the internet as we know it. Why are game engines at the core of this transformation? Quentin Staes-Polet, managing director at Unreal Engine EMEA, India and ASEAN will join us for a talk about the future of media. With 25 years of experience at the intersection of media and technology, Quentin will share more about some of his insights and Epic Games vision for the metaverse.  
  • Jan Hameeuw & Maïté Spaenjers:  kansen en uitdagingen voor animatie- en crossover producties in Vlaanderen
    Scenes bij een perfecte zonsondergang. Een avontuur in de woestijn of op het dek van een duikboot. Vroeger onhaalbaar of ontzettend lastig, vandaag realistisch? Welke types projecten (film/tv/fictie/animatie/...) komen in aanmerking en wat zijn de vereisten technisch/budgettair/qua skills? Jan Hameeuw (founder/executive producer The Pack Studio) en Maïté Spaenjers (producer bij productiehuis Stacka) werken al vijf resp. twee jaar intensief op het kruispunt van game technologie en video producties, met projecten als Heart of a Tower (animatiefilm gemaakt in Unity) of Replaceable (game in samenwerking met regisseur Hans Van Nuffel). In deze talk horen we hun ervaringen en geleerde lessen als lokale pioniers, en schetsen ze een beeld van hoe Vlaamse media en game-bedrijven succesvol op de trein van animatie- en crossover producties kunnen springen.    
  • Timothy Vanherberghen (Triangle Factory) over media-IP vertalen naar games
    Met kleppers als De Mol, De Dag, Switch en De Slimste Mens heeft game studio Triangle Factory een blinkend en rijkgevuld palmares van games die een vertaling zijn van tv-programma's. Maar wat is nu het succesrecept? Welke soorten IP komen in aanmerking, en hoe verloopt de samenwerking tussen een game studio en mediabedrijf concreet? Oprichter en CEO Timothy Vanherberghen deelt de lessen die hij uit vier crossmediale IP-projecten leerde. 
  • Host: Eva Mundorff
    Eva, bekend van oa. Stubru Gamelab en de Belgian Game Awards 21, leidt de namiddag in goede banen.  

Netwerken

Van 15u tot 17u is er via de tool Conversation Starter ook de kans om virtuele meetings of kennismakingen in te boeken met andere deelnemers, met het oog op crossover-samenwerkingen met 'de andere' (game//media) sector. 

Interesse om hieraan deel te nemen? Laat het weten bij de inschrijving via het 'Questions' veld!

Praktisch

Inschrijven kan via het registratieformulier.

Datum

14 december 2021

13:00 - 15:00

Organisator

Flanders DC, minister Benjamin Dalle, departement Cultuur, Jeugd en Media, FLEGA, Medianet Vlaanderen, het Vlaams Audiovisueel Fonds en het Agentschap Innoveren en Ondernemen

Prijs

gratis

Andere activiteiten