United Fashion Digital Showroom 2021: Oproep voor modeontwerpers

Georganiseerd door
Flanders DC

De Belgische partners MAD, Home of Creators, en Flanders DC, bundelen – binnen het kader van UNITED FASHION – hun krachten en nodigen modeontwerpers uit om deel te nemen aan een digitale showroom. Deze showroom zal plaatsvinden van februari tot juli 2021. De projectpartners willen met dit initiatief anticiperen op de veranderingen die de modesector momenteel doormaakt door COVID-19. Europa’s meest innovatieve en duurzame modemerken krijgen de mogelijkheid om deel te nemen aan dit platform en hun collectie te presenteren aan een selectie van nationale en internationale aankopers.

Voel je je aangesproken?

  1. Innovatief merk met een sterke identiteit

We zoeken innovatieve mode- en accessoiremerken met een sterke merk- en collectie-identiteit. De modemerken moeten minstens 1 jaar bestaan en de designers moeten herfst-wintercollecties voor 2022 presenteren.

  1. Duurzame transitie

De UF-partners zijn er sterk van overtuigd dat een duurzame benadering niet langer een optie is maar een must voor ondernemingen die een impact willen hebben. De consument vandaag verwacht dat merken maatschappelijk bewust ondernemen. De manier waarop consumenten zich verbinden met bedrijven, is aan het veranderen. De huidige consument wil een zekere mate van affiniteit voelen met zijn favoriete ondernemingen, en die moet gebaseerd zijn op gedeelde idealen.

De digitale showroom zal plaatsvinden tijdens het eindfestival van UNITED FASHION dat focust op bepaalde duurzaamheidsuitdagingen, die zullen worden besproken tijdens een conferentie en panelgesprekken. Een tentoonstelling zal de huidige waardeketen in de mode-industrie bevragen op het gebied van duurzaamheid, overconsumptie en alternatieve bedrijfsmodellen.

In lijn met de insteek van het eindfestival zijn we op zoek naar businessmodellen die het potentieel hebben om deel te nemen aan de transformatie van mode-industrie.

We horen graag van u hoe uw merk precies in de duurzame transitie past (lokale productie, gebruik van milieuvriendelijke materialen, transparantie met betrekking tot de producenten, ‘zero-waste’ patronen, upcycling, ontwerp voor langere levensduur).

Wat bieden we aan?

De geselecteerde merken zullen worden gepresenteerd op de UNITED FAHSION showroom pagina voor een periode van 6 maanden met een link naar de persoonlijke merkpagina. Elke designers of merk krijgt de mogelijkheid om zijn pagina naar keuze vorm te geven en om video’s, campagne foto’ s en persartikels te uploaden.  Het digitale platform voorziet bijkomende functionaliteiten zoals het exporteren van line sheets of de mogelijkheid om e-meetings met aankopers te organiseren.

De deelnemende organisaties nodigen een selectie van nationale en internationale aankopers uit van bekende multi-merkenboetieks, e-commerceplatformen en warenhuizen.

Twee commerciële agenten verzekeren dat minimum 20 kwalitatieve aankopers – met een vergelijkbaar DNA als de deelnemende ontwerpers – aanwezig zijn op de showroom. Er worden afspraken vastgelegd tussen aankopers en ontwerpers.

Deze actie wordt georganiseerd met steun van hub.brussels, United Fashion - de Europese cluster van organisaties verantwoordelijk voor het promoten van de modesector - en ‘Creative Europe’, een programma van de EU.

Deelnamecriteria

Toelatingscriteria

  • Prêt-à-porter- en accessoirecollectie geschikt om te presenteren in het buitenland; Man/vrouw;
  • 1-jarig bestaan van het merk;
  • Vernieuwend DNA;
  • Sterke en consistente communicatie;
  • Strategisch exportplan (duidelijke visie op potentiële markten,…);
  • Campagnefoto’s + packshots van de collectie FW21/22 om te presenteren op het digitaal platform; Video’s zijn een pluspunt.

Selectiecriteria

  • Relevantie voor de mode-industrie - merk- en collectie-identiteit;
  • Kwaliteit van de presentatie en het communicatiemateriaal;
  • Kwaliteit van het product;
  • Duurzame transitie is een pluspunt.

Tijdslijn

  • Midden januari 2021: Campagnefoto’s en packshots van de collecties moeten klaar zijn
  • Begin februari 2021: Implementatie van collecties op persoonlijke merkpagina’s
  • Eind februari 2021: Start digitale UNITED FASHION showroom
  • Juli 2021: Eind van de digitale UNITED FASHION showroom

Aanbod

  • Een abonnement op een digitaal showroom platform voor 6 maanden (februari – juli)
  • Exposure aan x-aantal potentiële internationale aankopers
  • Een garantie dat 20 kwalitatieve aankopers de digitale showroom bezoeken
  • Optie om het digitaal platform te delen met eigen database
  • Optie om e-meetings met aankopers te organiseren

Formaliteiten

  • 1 december 2020: Start oproep
  • 10 januari 2021: Einde oproep
  • midden januari 2021: Persoonlijke aankondiging finalisten
  • 20 januari 2021: Einde deadline campagnefoto’s en packshots van de collectie

Deelnemen

Vul het formulier in en verstuur uw portfolio (via Wetransfer) naar kaat.devis@mad.brussels. Uw kandidaatstelling moet uiterlijk op 10 januari 2021 zijn ingediend.

Datum

10 januari 2021

Organisator

Flanders DC

Prijs

gratis

Andere activiteiten