Wist je dat er heel wat gratis of betaalbare tools bestaan die je kunnen helpen bij je communicatie en marketing? Wij lijsten er in dit artikel een aantal op waarvan we denken dat ze je een stuk op weg kunnen helpen als het gaat om copy, website-optimalisatie, social media en pr.

1. Copy: ChatGPT

ChatGPT is momenteel de meest bekende AI-toepassing beschikbaar voor het grote publiek. Het is een taalmodel dat getraind werd op enorme hoeveelheden tekstgegevens. Het model kan de intentie achter vragen begrijpen en contextuele informatie gebruiken om relevante en nuttige antwoorden te genereren in verschillende communicatiestijlen. Hou er echter rekening mee dat ChatGPT in eerste instantie geen tool is die correcte antwoorden geeft op vragen, maar vragen beantwoordt met de (algoritmisch) meest logische volgorde van woorden. Het is dus aan te raden om de tool te gebruiken ter inspiratie, maar altijd de gegenereerde content na te kijken en/of te herwerken.

2. Website: Hotjar

Hotjar is een analysetool en geeft feedback over hoe je bezoekers op je site surfen. Met heatmaps of visitor recordings kan je het gedrag van je bezoekers visualiseren. De basisversie van deze tools is gratis, voor extra pageviews betaal je per dag. Een tip is om tijdelijk gebruik te maken van Hotjar. Door implementatie van de tool in de code van je website kan de laadtijd van je website namelijk wat vertragen. Eens je erachter bent gekomen hoe je gebruikers zich gedragen op je website, kan je de learnings verwerken en kan je de tool verwijderen van je site.

3. Website: Google Keyword Planner

Google Keyword Planner is een tool die je helpt bij het optimaliseren van zoekwoorden op je website. Het stelt je in staat om zoekwoorden te onderzoeken en te analyseren op basis van zoekvolume, concurrentie en andere relevante statistieken. Met Google Keyword Planner kun je zoekwoorden identificeren die relevant zijn voor je website en die populair zijn bij gebruikers. Je kunt deze zoekwoorden vervolgens gebruiken om je website te optimaliseren en een SEA-strategie op te zetten.

4. Social media: Kontentino

Met een socialmediatool als Kontentino kan je al je posts voor Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter en Pinterest voorbereiden en inplannen. Het gebruik van de tool is heel eenvoudig. Je schrijft je copy, selecteert je visuals en plant in wanneer je graag wilt dat de post online komt. Wil je graag meer inzicht krijgen over je volgers? De impressions, engagement rate, views, clicks,... vind je terug in een duidelijk overzicht op één plaats.

5. Social media: Bitly

Met Bitly kan je niet alleen url’s verkorten, maar ook QR-codes genereren en link in bio’s voor Instagram aanmaken. Met deze tool kan je de url's niet alleen personaliseren, maar ook de link clicks opvolgen. Heel handig voor social media.

Google Trends is ontwikkeld om na te gaan in hoeverre er gezocht wordt op bepaalde zoektermen. Per regio en periode kan je zo analyseren welke (online) trends zich manifesteren. Je kan deze inzichten gebruiken om bijvoorbeeld uit te spelen in je marketing, communicatie of je productaanbod. 

7. Pr: Google Alerts

Met Google Alerts is het mogelijk om meldingen ('alerts') te ontvangen in je mailbox wanneer er online iets verschijnt rond een bepaald topic (‘keyword’). Als keyword kan je de naam van je eigen bedrijf of product ingeven, al dan niet in combinatie met een bepaalde regio. Zodra jouw bedrijf vermeld wordt in een online krant, blog of website wordt dit voor jou bijgehouden. Je bepaalt zelf of je per vermelding telkens een nieuwe mail alert wil krijgen, of dat je bijvoorbeeld liever wekelijks een mail krijgt met een overzicht.

8. Pr: Prezly

Met Prezly kan je handig persberichten opmaken en versturen. Je kan er je perscontacten mee beheren. Bovendien kan je makkelijk zien welke contacten je bericht hebben geopend, en of ze doorgeklikt hebben. Je krijgt daarnaast een gepersonaliseerde ruimte waar al je persberichten verzameld staan. Er bestaan verschillende prijsformules.

9. E-mailmarketing: MailChimp

Op een efficiënte manier kun je aan e-mailmarketing doen met MailChimp. Je kan  naar maximaal 500 contacten per maand gratis mailings versturen. Wil je je mails graag personaliseren of automatisch laten versturen op basis van het gedrag van je klanten? Dat kan met Mailchimp Standard of Mailchimp Premium. Aan het professionele gebruik van Mailchimp hangt wel een prijskaartje. Hoe meer subscribers je hebt, hoe hoger de kostprijs.

10. Beeldbewerking: Canva

Met Canva kan je gemakkelijk afbeeldingen en animaties bewerken door het gebruik van templates. De tool is heel gebruiksvriendelijk. Zonder veel voorkennis kan je zelf aan de slag om beelden te bewerken en te voorzien van tekst. Na het maken van je visual kan je die zelfs posten op je socialmediakanalen met de built-in content publishing tool. Individueel gebruik is gratis, een upgrade naar Canva Pro of Canva for Teams met meer mogelijkheden is betalend.

11. Token gated marketing: Arianee en Highloop

Binnen web3 zijn er mogelijkheden om klanten gesegementeerd te benaderen. Via toegangssleutels in de vorm van NFTs kan je je klanten exclusieve toegang tot bepaalde ervaringen of merkactivaties bieden of zelfs een specifiek online aanbod ontsleutelen. Arianee en Highloop bieden tools om gesegmenteerde klantengroepen te bedienen en zo de betrokkenheid te verhogen.


Wil jij werken aan jouw communicatie? Dan is onze Expertendag op 16 mei zeker iets voor jou. Experts van dienst zijn: Merijn van Velsen (Studio Dumbar), Jonathan Moerkens (Duval Branding), Amélie Rombouts (Knack Weekend/ Le Vif Weekend), Ángela Marín & Isabeau Duerinck (oona), Kevin Kotahunyi (Please Add Color) en Joppe De Camepeneere (storyteller).