Expertendag Futureproof ondernemen in Design

Georganiseerd door
Flanders DC

Als designbedrijf of ontwerper al wat kilometers op de teller? Dan worstel je nu vast met nieuwe vragen en uitdagingen. Hoe ga je om met het veranderende designlandschap? Wordt het tijd om je salesaanpak onder de loep te nemen of om volop in te zetten op duurzaamheid? Welke nieuwigheden komen eraan op vlak van productie, of van communicatie? Zijn er trends waar je best rekening mee houdt? En welke nieuwe technologieën kunnen je bij al die zaken vooruithelpen?

Speciaal voor jou organiseren we op donderdag 13 december 2018 in Gent een Expertendag rond Futureproof ondernemen. Bedoeling: naar huis gaan met frisse inzichten, bruikbare tips en nuttige contacten.

Hoe?

Er zit een heel arsenaal aan doorgewinterde specialisten uit alle hoeken van de designsector én daarbuiten klaar om al je vragen te tackelen. In kleine groepjes wissel je op een sofa van gedachten met straffe experts. Je kan ook een persoonlijk gesprek met een aantal van hen reserveren. ’s Middags schuiven we allemaal samen aan voor lunchbuffet.

Concreet

Je kiest bij welke sprekers je graag in een klein groepje op de sofa plaatsneemt. Je kan ook aangeven of je graag een 1-op-1 gesprek hebt en zo ja, welke experts je voorkeur wegdragen.

"Eigenlijk zijn we allemaal experten. Flanders DC brengt ons op een Expertendag samen en biedt ons de kans om van elkaar dingen op te steken en ervaringen uit te wisselen. Zo ontdek je op een inspirerende manier plots de oplossing voor een probleem en ga je met een hoofd vol nieuwe ideeën naar huis."

Anneke Van Loon,

Paperweight.be

Programma

Je kan een keuze maken uit volgende thema's en experts:

  • Evoluties in het internationale designlandschap - Francesco Zurlo

    Wat beweegt er op internationaal designvlak, en hoe evolueert de missie en de rol van de designer? Welke belangrijke actoren onderscheiden we in het designveld en zullen hun onderlinge verhoudingen veranderen? Welke veranderingen komen eraan binnen enkele jaren, en welke zijn nu al voelbaar? Francesco Zurlo biedt graag antwoord op deze vragen. Hij is vice-decaan van de School of Design aan de Politecnico di Milano en gespecialiseerd in strategisch design, design management, social design en designgedreven innovatie.

  • Digitalisering - Jean-Paul Delmé

    Jean-Paul Delmé is digitaal strateeg en growth hacker bij Emakina. Met zijn jarenlange ervaring kent de digitale wereld nog weinig geheimen voor hem. Op de Expertendag  doet hij uit de doeken hoe jij een futureproof digitale strategie ontwikkelt. Chatbots anyone? Jean-Paul is ook beschikbaar voor een 1-op-1 gesprek.

  • Maatschappelijke trends - Herman Konings

    Anno 2018 is de consument een ‘fygitaal’ wezen, dat slim kiest voor het dubbele kapitaal van én het fysieke/analoge (bijvoorbeeld aankopen doen in een uit baksteen en mortel opgetrokken winkelpand) én het digitale (in dat fysieke winkelpand bevinden zich heel wat digitale touchpoints om de beleving intenser en het winkelcomfort beter te maken). Meer nog, niet zozeer de vijftigplussers voeden dit fenomeen, meer zeker ook de huidige twintigers en jonge dertigers. Trendwaarnemer en veranderingspsycholoog Herman Konings onderzoekt hoe de wereld van vormgeving en design zich de fygitale trend kan (of moet?) toe-eigenen.

  • Werken met influencers en ambassadors - Ellen Geeraerts

    Hoe kan je je onderneming ondersteunen met authentieke communicatie? In welke mate kan je een influencer/ambassador aansturen en wie is geschikt? Wat verwacht een influencer/ambassador van jou? En waar ligt de grens tussen reclame en authenticiteit? Ellen Geeraerts is Content Marketeer bij IKEA België, de Zweedse retailer van ‘democratisch design’. Ellen deelt haar kennis tijdens een sofasessie, maar is ook beschikbaar voor een persoonlijk gesprek.

  • Sales in een veranderende designmarkt - Vincent Meurisse

    Als designmerk je producten aan de man brengen? Een agent onder de arm nemen en op beurzen gaan staan. Althans, zo was het vroeger. Vandaag liggen de zaken iets anders. Niet alleen in de retail , maar ook in de project- en verlichtingsbranche vindt een revolutie plaats. Internationaal zijn er grote consolidaties aan de gang die de designsector voorgoed zullen veranderen. Vincent Meurisse, oprichter van Collective, agentuur in high-end designmerken zoals MDF Italia, Paola Lenti, Vibia, Pedrali en Buzzispace geeft op de Expertendag zijn klare kijk op wat er vandaag roert in de designmarkt. Hij gelooft er sterk in dat agenturen zullen transformeren naar "digital brand ambassadors", die merken strategisch en digitaal zullen begeleiden. Benieuwd hoe dat in zijn werk gaat, en welke andere tendensen impact zullen hebben op jouw salesstrategie? Schuif dan aan bij Vincent op de sofa, of boek een 1-op-1-gesprek met hem.

  • Nieuwe productietechnieken - Jan Bogaert

    Design for function and… or manufacturing? Nog nooit zijn de vrijheidsgraden voor een designer zo groot geweest tijdens de ontwerpfase van een product. Naast vorm, opbouw van onderdelen en materiaalkeuzes heeft hij nu ook meer mogelijkheden op vlak van productietechnieken, snelheid, flexibiliteit en locatie. Meer mogelijkheden betekent natuurlijk ook een groter risico op keuzes die nefast kunnen zijn op vlak van functie, kost, maakbaarheid of onderhoud van een stuk of volledig product. Er bestaan een aantal tools en methodologieën die de ontwerper kunnen bijstaan in het maken van de juiste keuzes. Op basis van nieuwe simulatietechnologieën (digital twins) kan een ontwerper zijn ontwerp al tijdens de conceptfase virtueel functioneel testen of assembleren. Jan Bogaert is CCO en CVO bij Flanders Make. Hij geeft tijdens zijn sofasessie inzicht in de nieuwste technieken. Wil je graag dieper graven in het thema, of in contact komen met relevante partners, vraag dan een 1-op-1 gesprek met hem aan.

  • Duurzaamheid - Veerle Spaepen

    Circulaire economie betekent ‘slim inbreken’ op de verspillende lineaire keten; als je goed kijkt liggen er talloze kansen om het beter te doen. Duurzaamheid is dan ook een excellente challenge om als designer mee aan de slag te gaan. Veerle Spaepen was circulair expert bij Vlaanderen Circulair en OVAM en maakt nu deel uit van het collectief Switchrs, dat inzet op design van positieve impact. Hoewel Veerle debat en theoretische denkoefeningen aanmoedigt, gelooft ze vooral in de kracht van het experiment als enige échte reality check. Ze onderzoekt dan ook in het echte leven of de toepassing van nieuwe business modellen, zoals de deeleconomie of coöperatieve economie een positieve impact kan creëren binnen de mode en lifestyle, twee sectoren die bekend staan voor hun overproductie en overconsumptie. Ze deelt graag haar ervaring in haar sofasessie, of tijdens een 1-op-1 gesprek. 

  • Nieuwe vormen van samenwerking - Dany Snokx

    De tijd dat designers vooral werden ingezet om producten die ingenieurs of marketeers bedachten aantrekkelijk te maken door vorm en kleur is al lang voorbij. Vandaag en in de toekomst tonen zij hun meerwaarde en invloed op de strategische beslissingen binnen en buiten een bedrijven en zorgen zij voor co-creatieve samenwerkingen (zoals met klanten, leveranciers en andere stakeholders). Maar net nu design erkend wordt als een essentiële schakel in de bedrijfsvoering, blijken meer radicale veranderingen nodig te zijn. De wereld staat voor enorme uitdagingen en tegelijk ontvouwt zich een tijdperk met ongekende technische en biotechnische mogelijkheden. Welke vormen van samenwerking passen daarbij? Hoe pakken we het aan en welke rol heeft “de designer” daarbij (nog)? Dany geeft antwoorden, tijdens zijn sofasessie en in een 1-op-1 gesprek.

Datum

13 dec. 2018

10:00

Locatie

De Oude Vismijn
Rekelingenstraat 5

9000 Gent, België

Toon op Google Maps

Organisator

Flanders DC

Prijs

50 euro (excl. btw)

Andere activiteiten