Het landschap

voor

Dacht je even snel te overlopen hoe het creatieve landschap eruit ziet? Think again! De creatieve sector in Vlaanderen is groot en veelzijdig — hij telt maar liefst twaalf subsectoren: architectuur; audiovisuele industrie; beeldende kunst; communicatie, pr en reclame; design; erfgoed; gaming; gedrukte media (literatuur en journalistiek); mode; muziek; nieuwe media en podiumkunsten.

​Wat deze sectoren bindt, is dat ze allemaal uiting geven aan een vorm van artistieke/culturele creativiteit of deze creativiteit gebruiken als ‘grondstof’ om functionele producten/diensten te leveren (bv. in het geval van een architect: een gebouw).

Elk van deze subsectoren bestaat op zijn beurt uit een veelheid aan spelers die elk een andere rol vervullen. Daardoor hebben ze elk ook andere (soms tegengestelde) belangen. Grosso modo kan je ze indelen in ‘creatieve’ en ‘ondersteunende’ schakels:

  • creatieve schakels: iedereen die deelneemt aan het creatieproces (de ontwerper, de muzikant, de filmmaker, de auteur, de kunstenaar,…)

  • ondersteunende schakels: iedereen die helpt om het creatieproces te ondersteunen of om de creatie te vermarkten (de producent, de galeriehouder, het management, de winkeluitbater,…)

Onze sectorkaart toont een algemeen overzicht van de belangrijkste organisaties die actief zijn in de creatieve sector.

Wil je weten hoe elke subsector in elkaar zit? De studie Creatieve Industrieën in Vlaanderen: Mapping en bedrijfseconomische analyse biedt een handig overzicht. Of duik je liever meteen in jouw specifieke sector? De onderdelen over designgaming en mode bevatten alles wat je moet weten!

Dé ondernemersgids voor jouw sector

Download de pdf

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord?