Begin 2017 lanceerde Flanders DC haar online ondernemersgids, een complete leidraad voor ondernemers uit de creatieve sector. De voorbije weken namen we de tijd om onze gids op te frissen met nieuwe inhoud en updates van bestaande teksten. We doken ook even in de statistieken om te weten welke informatie jullie nu het meeste interesseert.

De ondernemersgids is een uitgebreide online handleiding en bestaat in vier varianten: één overkoepelende versie voor de creatieve sector in het algemeen en drie versies met gespecialiseerde sectorinfo voor mode, design en gaming. De gids wordt permanent up-to-date gehouden, is gratis online te raadplegen en bevat massa’s doorverwijzingen naar andere kwalitatieve bronnen uit de sector. De gids is ook aangevuld met cases uit de praktijk: quotes van ervaringsdeskundigen over een specifiek onderwerp leiden je naar interviews in ons magazine. Sinds kort kan je de gids ook downloaden als pdf, zowel in zijn geheel als in de aparte hoofdstukken.

Enkele van de meest bekeken onderwerpen van het afgelopen jaar:

1. Hoe krijg ik mijn werk in de pers?

Omdat een samenwerking met een persbureau financieel niet altijd haalbaar is, verzorgen veel creatieve ondernemers hun eigen pr. In onze gids geven we een aantal tips mee en krijg je ook een voorbeeld van een persbericht aangereikt. Klik ook zeker even door naar de artikels over influencer marketing of de handleiding voor meer persaandacht zelf.


2. Wat moet ik opnemen in een geheimhoudingsovereenkomst?

Wil je met een mogelijke producent of partner over je idee praten, of wil je graag je idee bij een bedrijf gaan slijten? Dan is het vaak verstandig om een geheimhoudingsovereenkomst te laten ondertekenen, zodat je vertrouwelijke informatie niet zomaar doorgegeven of misbruikt kan worden. In onze gids krijg je een modelovereenkomst aangeboden en geven we je ook advies over het gebruik hiervan.


3. Hoe bepaal ik mijn prijzen?

Voor je product of dienst de (digitale) deur uit kan beginnen vliegen, moet je uiteraard beslissen welke prijs je erop plakt. Vraag je te weinig, dan kom je niet uit de kosten. Vraag je te veel, dan houden je potentiële klanten hun portemonnee stevig dicht geklemd of stel je hen teleur. In onze gids helpen we je alvast op weg, en leggen we uit hoe je met onze tool prijsinzicht.be een minimumprijs kan bepalen.


4. Hoe maak ik een killer portfolio?

Je wil jouw creatief talent professioneel inzetten en anderen overtuigen van jouw talent. Dat gaat jammer genoeg niet vanzelf. Zeker als je nog amper de kans hebt gekregen om je te bewijzen, kennen weinigen jou als het creatief talent dat je bent. Een goed portfolio kan deuren openen, maar hoe pak je dat aan? Wat moet erin, welke structuur hanteer je en hoe verspreid je dit uithangbord?


5. Hoe laat je zonder kleerscheuren een eigen modecollectie produceren?

In de productiefase worden je creatieve ideeën werkelijkheid: de tekeningen worden tastbaar en de vlakke patroondelen transformeren tot kledingstukken. Geen eenvoudige fase, maar wel een cruciaal proces voor wie een modebedrijf runt. In onze ondernemersgids voor mode leggen we uit hoe je aan de nodige materialen komt, hoe je een fabrikant vindt en welke stappen je niet mag vergeten.


6. Welke opleidingen kan je in Vlaanderen volgen om designer te worden?

Het erkende hoger onderwijs biedt een heleboel geaccrediteerde, en dus door de Vlaamse overheid erkende, bachelor- en masteropleidingen aan die je voorbereiden op een job als designer. In onze gids voor designers lijsten we die Vlaamse scholen op: handig voor aspirant-designers maar ook voor gevestigde ontwerpers die stagiairs zoeken.


7. Hoe maak ik een eigen game?

Zelfs ervaren spelontwikkelaars omschrijven het creëren van een game als ‘geblinddoekt ronddolen in een betoverd labyrint’. Er moeten zoveel verschillende elementen perfect in elkaar klikken dat het heel lang kan duren vooraleer je een deftig resultaat krijgt. Er is dus geen uniforme aanpak, maar in onze gids voor de gamingsector vind je wél enkele cruciale basisprincipes die je op weg helpen zoals agile development, early access-programma’s en postproductie.