Antwerpen barst van het creatieve modetalent, en dat zet het initiatief A/part maar wat graag extra in de spotlight. Twintig ontwerpers en modelabels werden gekoppeld aan andere creatievelingen én Antwerpse retailers. Matchmaker en curator van dienst: Baloji, het multidisciplinaire talent uit Brussel. Het resultaat zijn twintig unieke creaties die van 4 tot 20 november in de twintig deelnemende winkels in Antwerpen worden aangeboden. Een caleidoscoop van collabs en een ijzersterk staaltje van ’tous ensemble’. Wij lichten alvast twee supersamenwerkingen uit.

Dit najaar is Antwerpen nog meer dan anders gebeten door mode. In september opende het hernieuwde Modemuseum (MoMu) na een grondige renovatie van drieënhalf jaar de deuren en dat laten ze niet zomaar onopgemerkt voorbijgaan. Nog tot en met januari 2022 is de Scheldestad de setting voor ‘Mode 2.021 Antwerpen - Mode/Bewust’, het stadsfestival dat de Antwerpse modesector in al zijn facetten en kleuren in de verf zet. A/part vormt daar een belangrijk onderdeel van. Met dit initiatief willen Stad Antwerpen, het Modemuseum en Flanders DC het weelderige, lokale fashion ecosysteem belichten, kruisbestuiving bevorderen en de plaatselijke retail steunen, zeker in pandemische tijden. Dat doet het aan de hand van twintig verrassende collabs tussen ontwerpers, modelabels, artiesten en Antwerpse shops, en evenveel vooruitstrevende objecten die uit die samenwerkingen vloeiden. Als curator van het project nam Baloji de matching voor zijn rekening. Zelf een Brusselaar heeft de muzikant en visueel artiest met een passie voor mode een uitgelezen en aparte kijk op de modewereld en het creatieve speelveld dat het omringt.

“Voor mij was het belangrijk dat ik in dit project elke ontwerper uit zijn of haar comfortzone kon halen.”

Baloji,

curator A/part en muzikant

Hij kon alvast rekenen op de fine fleur van de Belgische creatieve scene. De lijst van deelnemers is op zijn minst indrukwekkend te noemen. Van iconische designers die Antwerpen tot in de uithoeken van de wereld op de kaart zetten zoals Walter Van Beirendonck, Christian Wijnants, het duo An Vandevorst & Filip Arickx (vroeger A.F. Vandevorst) en Wouters & Hendrix, tot jonge modetalenten die popelen om ooit hetzelfde te doen – namen zoals Tom Van Der Borght, Meryll Rogge en Stephanie D’heygere. Ook grote retailers (JBC, Essentiel Antwerp, A.S.Adventure,…) scharen zich achter het project, maar evengoed kleinschaligere boetieks zoals VIER, Monar en Ganterie Boon – bekend voor hun leren handschoenen. Om nog niet te spreken van de klinkende namen uit de muziek-, kunst- en designwereld. Zo haakt singer-songwriter Tamino de handen in elkaar met ontwerper Jan-Jan Van Essche voor een object dat pure poëzie uitstraalt. Fotograaf Mous Lamrabat ging in zee met Van Beirendonck. Designer Pieter Stockmans met Raf Simons – Limburgers onder elkaar. En dan zijn er nog actrices Veerle Baetens en Veerle Dejaeger die elk op hun eigen manier hun liefde voor duurzaamheid omzetten in een collab die recht uit hun hart komt.                                             

A/part

Want uiteraard reflecteren de samenwerkingen ook de zeitgeist, of reiken ze oplossingen voor de uitdagingen van de toekomst. Met als uitgangspunt altijd creativiteit en innovatie. Hoe anders dan vernieuwend kan je de zegelring met ingebouwde USB-poort van het wereldwijd verkochte accessoirelabel D’heygere in samenwerking met DEEWEE noemen? Er staat zelfs een exclusief nummer op dat gecreëerd werd door de broers Dewaele, de oprichters van het muzieklabel. Of het hybride aerodynamische skibril-masker dat uit de kokers komt van Komono en sportswearmerk UNRUN.

Walter Van Beirendonck / Mous Lamrabat / De Makers Gallery

Walter Van Beirendonck / Mous Lamrabat / De Makers Gallery

Jan-Jan Van Essche / Tamino / Atelier Solarshop

Jan-Jan Van Essche / Tamino / Atelier Solarshop

In een maatschappij waar niemand zich uitgesloten mag voelen, kan ook mode en design niet louter exclusief zijn, enkel weggelegd voor de happy few of de insiders. De collabs werden zo opgezet dat er voor ieder wat wils is, voor elke stijl en elke portemonnee. Het aanbod gaat van juwelen en kleding tot designobjecten. Een enorme showcase van wat de Belgische creatieve wereld in zijn mars heeft, en van het idee dat de (mode)wereld altijd een betere plek is als er bruggen worden gebouwd en de handen in elkaar geslagen worden. A/part bevestigt nogmaals de reputatie van Antwerpen als internationale modestad, en de grote pool of talent dat dat succes mogelijk maakt.

Raf Simons / Pieter Stockmans / Donum

Raf Simons / Pieter Stockmans / Donum

Veerle Baetens / Jill Antwerp

Veerle Baetens / Jill Antwerp

Alle samenwerkingen zijn tijdelijk tussen 4 en 20 november te ontdekken én te koop in de twintig deelnemende shops in Antwerpen. Op 4 november vond de feestelijke late night shopping plaats, met doorlopend animatie in de straten, muziek en hapjes. Ook de ontwerpers waren aanwezig in hun winkelpunt. Plan je trip en download de flyer.

UNRUN / KOMONO: “Als ondernemers is het onze rol om te innoveren"

UNRUN / KOMONO

UNRUN / KOMONO

Wie is Anton Janssens?

  • is CEO en medeoprichter van KOMONO
  • was professioneel snowboarder
  • het label maakt sinds 2009 betaalbare luxehorloges, zonnebrillen en optische brillen en sinds 2019 ook snowboard- en skibrillen
  • het Antwerpse merk doet onder meer collabs met Tom Eerebout, de Belgische stylist van Lady Gaga, en de laatstejaarsstudenten van de Antwerpse modeacademie

Wie is Elodie Ouédraogo?

  • won olympisch goud op de 4 x 100 meter in Peking
  • richtte samen met teamgenote en medekampioene Olivia Borlée het luxesportwearmerk 42|54 op in 2016
  • het label werkte al samen me Delvaux, Filles A Papa en heeft Kim Clijsters als ambassadeur
  • wijzigde onlangs de naam van hun merk naar UNRUN


Dat KOMONO en UNRUN (ex-42|54) ooit hun krachten gingen bundelen, stond in de sterren geschreven. Er werden al eens plannen gesmeed in die richting, maar die materialiseerden zich nooit. Dankzij een voorzetje van A/part en curator Baloji kregen ze een herkansing. Voor Anton Janssens, medeoprichter en CEO van KOMONO, was de knoop heel snel doorgehakt: “Er is niet alleen die voorgeschiedenis, maar er bestaan ook zeker overlappingen tussen de twee merken. Zo spelen we allebei een pionierende rol om techniciteit modieus te maken. Wij met onze eyewear, UNRUN met hun performancewear. Bovendien was ik in een vorig leven professioneel snowboarder, weliswaar op een heel ander niveau als Elodie en Olivia. Ik heb geen olympisch plak (lacht).”

Ook voor Elodie Ouédraogo en Olivia Borlée, oprichters van UNRUN, was de samenwerking meteen zinvol. “KOMONO is een bekend merk en veel mensen dragen hun brillen, maar de vraag was hoe we onze twee werelden konden matchen.” Het antwoord kwam er in de vorm van een zwarte balaclava met een spiegelende UV-lens en een gestroomlijnd design. “We merken dat veel atleten brillen en accessoires dragen op de piste”, legt Ouédraogo uit, “maar die zijn niet zozeer aerodynamisch maar eerder voor de show. Wat als we nu eens een object maakten dat puur fashion is maar tegelijk ook speelt met die aerodynamica? Er zijn grenzen aan wat je kan doen om je lichaam te trainen, daarna komt het erop aan om te kijken waar je nog marginale winst kan boeken. Door een andere houding of een gestroomlijnd design bijvoorbeeld. Het zijn details maar ze kunnen een verschil maken tussen wel of geen medaille, goud of zilver. Dat vormde de grootste challenge. We wilden meer dan een cool object maken. Een goede fit was essentieel.”

“We spelen allebei een pionierende rol om techniciteit modieus te maken.”

Anton Janssens,

KOMONO

In het object vloeien de twee DNA’s van de merken moeiteloos samen. Zelfs door volslagen mode-analfabeten is duidelijk te zien wat beide partijen op tafel legden. KOMONO de lens en de knowhow van de bril, UNRUN het masker van technische lycra. Ouédraogo: “Voor onze stoffen hebben we gewerkt met stock. Duurzaamheid vinden we belangrijk. De lycra komt van Liebaert Textiles uit Deinze, de productie van de maskers gebeurt door Bioracer in Tessenderlo.” De lens werd geproduceerd door een Chinees bedrijf waar KOMONO al langer mee werkt, maar de assemblage gebeurt ook in België. Janssens: “We hebben enkel gekeken hoe we de lens konden snijden voor de perfecte pasvorm. We hebben geen nieuwe lens uitgevonden. Voor zo’n project verzin je geen techniciteit maar bouw je op wat je hebt. De vernieuwing zit hem dus niet zozeer in het gebruik van nieuwe materialen, maar in de combinatie van een masker en een skibril. We hebben iets gemaakt wat nog niet bestaat.” Dat ze er een patent op zouden moeten nemen, lachen ze allebei, en een nieuw woord moeten uitvinden voor hun creatie. Want het is allang geen balaclava of skibril pur sang meer, maar een optelsom van de delen. Elodie: “Nu hebben we hem gemaakt in een heel exclusieve oplage van vijftien stuks. Zo'n vernieuwend concept moet je eerst testen. Maar stel dat we het toch kunnen commercialiseren en dat onze UNRUN-meisjes zo’n bril kunnen dragen in plaats van de traditionele zonnebril. Dat zou geweldig zijn. De basis is er. Nu moeten we verder kijken wat er nog mogelijk is, en hoe we het nog aerodynamischer krijgen, want dat is toch het uitgangspunt in sport.”

“Als die pandemie ons iets heeft geleerd, is het dat mensen de luxe van comfortabel zijn gaan ontdekken.”

Elodie Ouédraogo,

UNRUN

Innovatie blijft dus de driving force achter beide merken. Anton Janssens: “Dat houdt het leuk en het is ook onze rol als ondernemers. Toen we KOMONO startten, was luxe luxe en luxe was duur. Onze aanpak heeft die luxury toegankelijk gemaakt en dat blijft nog altijd belangrijk in ons DNA. Iets doen wat een ander al gedaan heeft, interesseert me eerlijk gezegd niet. Met de jaren word je weliswaar beter in je job, maar ik hou van de disruptie.” Voor Anton en KOMONO bevestigde de collab wat ze zelf al vermoedden. “Er zit toekomstmuziek in performancewear. We maken al langer de oefening om dat ook in onze brillen en horloges te brengen. Onze snowboard- en skicollectie was een eerste stap, maar misschien lanceren we binnen afzienbare tijd wel zoiets als KOMONO Sports. Dat idee leeft, maar voorlopig ligt alle focus op onze hoofdcategorieën.” Vanuit een business- en salesstandpunt is het aanboren van de wereldwijde athtleisure- en activewearmarkt zeker geen slechte zaak. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD was veertig procent van alle online aankopen in 2020 athleisurewear, en dat zal enkel maar stijgen. Ook Elodie is daarvan overtuigd. “Als die pandemie ons iets heeft geleerd, is het dat mensen de luxe van comfortabel zijn gaan ontdekken. De grote merken gebruiken steeds meer technische stoffen om dat comfort in hun high fashion ideeën te brengen. Het blijft een verstandige keuze om daarop te blijven inzetten.” Misschien was het idee van hun masker/bril er zelfs niet gekomen zonder corona. “Door het laatste anderhalve jaar zijn we met zijn allen gaan denken hoe we ons moeten beschermen en we stellen ons geen vragen meer bij een masker. Het is hét mode-item van het moment, je ziet het overal op de catwalks.” Janssens vindt dat niet meer dan logisch. “Wat is de functie van een modemerk? De tijdsgeest vatten en vertalen in een product. En onze collab is daarvan een mooi voorbeeld. Ik ben er heel fier op.”

Info: Balaclava van UNRUN / KOMONO van 4 tot 20 november te koop bij KOMONO Antwerpen. 150 euro, limited edition


HNST / Veerle Dejaeger / Monar: “We delen dezelfde duurzame waarden"

HNST / Veerle Dejaeger / Monar

HNST / Veerle Dejaeger / Monar

Veerle Dejaeger

Veerle Dejaeger © Arber Sefa

Wie is Lander Desmedt?

  • is CEO en medeoprichter van HNST
  • maakt sinds 2017 circulaire jeans dat bestaat uit 56% gerecycleerde denim
  • wordt via het investeringsfonds Freshmen bijgestaan door Wouter Torfs, Bart Claes (JBC) en Anne Chapelle

Wie Veerle Dejaeger?

  • is actrice in onder meer de populaire jongerenserie wtFOCK
  • studeert handelsingenieur aan de VUB
  • is influencer met meer dan 100.000 volgers op Instagram

Duurzaamheid in de mode is niet meer weg te denken. En gelukkig maar. Als maatschappij staan we voor grote ecologische uitdagingen, en steeds meer mensen zijn doordrongen van dat besef. Ook de 21-jarige actrice Veerle Dejaeger, bekend van de populaire jongerenreeks wtFOCK en de serie Mijn slechtste beste vriendin. Toen ze door Baloji – zijn dochtertje Bebel is blijkbaar een grote fan van haar en wtFOCK – benaderd werd om deel te nemen aan A/part, gaf ze dan ook aan hoe belangrijk het duurzaamheidsluik is voor haar. Ze zag wel iets in HNST, het Antwerpse label dat je uitspreekt als ‘honest’ en een van de meest groene jeans ter wereld maakt. “Al na een halfuur was het duidelijk dat we dezelfde waarden en normen delen”, aldus een even enthousiaste Lander Desmedt, CEO van HNST.

De eerste meeting was ook meteen creatief heel vruchtbaar. Voor Veerle was het onmiddellijk duidelijk dat ze iets wou doen met een grafische print. “De jeans van HNST zijn seizoenloos en ik wou er wat meer edge insteken. Ik zag het als een wit blad waarop ik iets kon kladden (lacht). Het creatieve proces nam ik op met Eva Engelen (sustainability and product manager van HNST, red.) en we waren er al vrij snel uit dat we er nog een derde Belgische partij met een sterk grafisch inzicht en kennis in het drukken van prints op textiel bij wilden betrekken. Zo kwamen we uit bij Liselotte Van Daele; als docente grafisch ontwerp aan het KASK in Gent heeft zij mij begeleid in het hele ontwerpverhaal. Alles begon met mijn schetsen van concepten die delen van mezelf reflecteren, en aan de hand van die elementen hebben we samen de print ontwikkeld.” Die lijkt op het eerste gezicht abstract, maar voor Veerle zit hij vol persoonlijke betekenissen. “Zo is er op de rechter broekspijp een soort van levenslijn getekend, een vertakking van hoe mijn leven door de jaren vorm heeft gekregen. De linkerkant stelt een 18-patroon voor, want die leeftijd heeft een speciale betekenis. Niet alleen voor mij, maar voor veel mensen is dat een nieuw hoofdstuk waar veel wegen zich openen en waar je een immense groei ervaart als persoon. Aan de achterkant vind je een figuurtje dat de vertaling is van een droom die ik herhaaldelijk had als kind en speelden we ook met de woorden ‘lost’ en ‘found’, waar veel jongeren én volwassenen zich mee identificeren. Zelf vind ik stilaan mijn plaats in de wereld, maar met alle prikkels door social media en de druk die ik mezelf opleg, is die wereld zo groot dat ik me er soms verloren en verward in voel.”

“De grootste verandering is dat we voor dit product werken met made-to-order.”

Lander Desmedt,

HNST

Die zoektocht naar zichzelf resoneert ook sterk bij Desmedt. Being true to yourself is een van de kernwaarden van HNST. Niet alleen naar mensen toe, maar ook naar de planeet. “Onze broeken zijn inderdaad altijd seizoenloos, want dat maakt ze tijdlozer en dus duurzamer. Met deze collab draaien we dat volledig om. De uitdaging was om deze jeans te laten aansluiten bij ons DNA. We werkten daarom voor de print met inkt op waterbasis, zonder microplastics en even recycleerbaar als de rest van ons product, maar de grootste verandering is dat we voor dit product werken met made-to-order. Een unicum voor ons. Concreet houdt het in dat we twintig stuks maken – één voor elke maat die we aanbieden – die bij de Antwerpse multimerkenboetiek Monar zullen hangen. Al de rest laten we pas produceren als mensen ze bestellen en wij leveren ze dan in december. Het is een volledig nieuw businessmodel dat we op deze manier uittesten. Misschien dat we het concept op termijn kunnen doortrekken naar onze vaste collectie, en zo toch meer tierlantijntjes en prints kunnen toevoegen. Dat is voor mij de grootste troef van dit project, maar ook de samenwerking met Veerle ging heel vlot. Naast de print hebben we in samenspraak een nieuw jeansmodel ontwikkeld dat perfect aansluit bij de jonge generatie die ze zo goed vertegenwoordigt. We zijn er zo trots op dat we het gaan opnemen in onze permanente collectie, weliswaar zonder de print, maar misschien dat we in de toekomst iets herhalen met Veerle.”

“Ik voel me geprivilegieerd dat ik een groot bereik op social heb om merken als HNST te communiceren.”

Veerle Dejaegher,

wtFock

Voor een vervolg staat de jonge actrice zeker open, al was het maar om Belgisch design in de spotlight te zetten. “Antwerpen barst van het talent, en er zijn nog zoveel verborgen pareltjes als HNST te ontdekken. Ik voel me geprivilegieerd dat ik het bereik heb om dat naar mijn volgers toe te communiceren. Want duurzaamheid is voor mijn generatie uiterst belangrijk. Eigenlijk horen jongeren al heel hun leven lang dat de verantwoordelijkheid nu bij hen ligt: 'we fucked up the planet, now you fix it’.”

Lander Desmedt: “De generatie van Veerle is de laatste die er effectief iets aan kan doen, anders bereiken we echt het tipping point. Ik merk zeker dat Gen Z het actiefst betrokken is bij ons merk; zij zijn het meest kritisch. Al is voor veel jongeren de prijs die we vragen niet altijd realistisch. We zijn nu bezig met het ontwikkelen van producten met een lager prijspunt dan onze jeans. De jeugd is vandaag ook bezig met thrift shopping en preloved. Wij bestaan nog niet lang genoeg om vandaag ook preloved HNST te kunnen aanbieden en zo nog meer jongeren mee te nemen in ons verhaal, maar dat is wel onze hoop.”

Info: Jeans van HNST / Veerle Dejaeger / Monar van 4 tot 20 november exclusief te koop bij Monar Antwerpen. 199 euro; limited edition en made-to-order (de broek wordt pas gemaakt als je hem bestelt, en wordt later geleverd)