Thierry Brunfaut en Thomas Byttebier, respectievelijk creative director en digital director van Base Design, spraken op het Fashion Lab Brand identity over ‘blanding’ en ‘sameness', over waarom merken er steeds meer hetzelfde gaan uitzien. Wat is daar (niet) goed aan? Daarnaast praatte Jasmijn Verlinden, marketingmanager van juwelenmerk Wouters & Hendrix, over hoe het verhaal van het merk zich vertaalt in een sterke merkidentiteit en dito aanpak. Hun presentaties kan je hier helemaal herbekijken.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Over 'blanding' en expressieve merkidentiteiten

Merken gebruiken tegenwoordig vaak dezelfde stijlelementen in hun identiteit:

 

Wat is blanding?

Volgens Thierry heeft dat drie redenen. Er is het Pinterest-effect, het ‘I want to be’-effect en het teenager-effect. Hij duidt dit aan de hand van verschillende voorbeelden:

 

Waarom is er blanding?

Branding wil dingen doen verkopen, maar branding moet je ook doen onderscheiden van andere merken. Vandaag de dag is dat complex binnen het omnichannel-gegeven. Het merkverhaal moet ervoor zorgen dat dat één geheel vormt:

Wat is het doel van branding?

In dit deel toont Thierry vier projecten uit de Base-portfolio: werk voor The New York Times, Institut Français de la Mode, Mitsulift en Studio Brussel:

 

Hoe creëer je een expressief merk?

Bekijk de volledige presentatie van Thierry Brunfaut hier.


2. Over 'sameness' en gevoelens prikkelen

Ook op digitaal vlak begint alles er hetzelfde uit te zien. Websites en apps gebruiken dezelfde soort navigatie, avatars, iconen,...:

Wat is sameness?

Websites en apps hebben een complexe structuur met informatie, die gebruiksvriendelijk moet weergegeven worden voor een groot aantal mensen. Hierbij maakt Thomas de vergelijking met het ontwerp van het metroplan. Goede ideeën verspreiden zich terwijl de globalisering verwachtingen creëert:

Een genuanceerd verhaal

Vanuit het oogpunt van de consument is het goed dat merken er op bepaalde vlakken hetzelfde uit zien. Zo worden bijvoorbeeld bewegwijzeringen, interfaces, navigatiesystemen en metroplannen steeds op dezelfde manier ontworpen om voldoende gebruiksvriendelijkheid voor de gebruiker te garanderen:

De paradox van gelijk versus verschillend

Differentiatie moet er op digitaal vlak vooral zijn in de content die je aanbiedt. Dat kan via storytelling, participatie en interactie. Op die manier wordt een unieke merkervaring gecreëerd. Thomas licht dit toe aan de hand van verschillende voorbeelden:

Hoe kunnen we digitaal ontwerpen en gevoelens prikkelen?

Bekijk de volledige presentatie van Thomas Byttebier hier.
 


3. De case van Wouters & Hendrix

Hoe ontstond Wouters & Hendrix en hoe typeert het juwelenmerk zich? Jasmijn vertelt over de achtergrond en het DNA van het merk:

De achtergrond en het DNA van Wouters & Hendrix

Naar aanleiding van de 35ste verjaardag van het merk bleek het tijd voor een nieuw, volledig uitgewerkt merkverhaal. Wouters & Hendrix ging in zee met Base Design voor het bepalen van hun brand story en het creëren van een toolbox om de merkidentiteit in elke communicatievorm toe te passen:

Het merktraject met Base Design

De lessen van Wouters & Hendrix:

  • Zorg dat je team en partners mee zijn zodat zij de klant volledig in je merkidentiteit onderdompelen. 
  • Ga voor een 360°-impact en check steeds of je je merkidentiteit volledig doortrekt. 
  • Begin je verhaal steeds bij het begin en herhaal dit telkens opnieuw. 
  • Verlies het groter plaatje niet uit het oog door op details te focussen.

De lessen

De DIY's van Wouters & Hendrix:

  • Ontwikkel een brandbook en deel dit met alle relevante partijen. 
  • Maak een checklist en overloop deze bij elke vorm van communicatie. 
  • Schrijf een boiler plate en herhaal deze in allerlei toepassingen. 
  • Breek uit je eigen wereldje en toets af met andere partijen. 
  • Maak steeds de afweging tussen moeite en impact.

De DIY’s

Bekijk de volledige presentatie van Jasmijn Verlinden hier.