Tijdens de afgelopen Milan Fashion Week organiseerde Flanders DC samen met White Milan voor de tweede maal ‘The Belgian Focus’. Zes Belgische modelabels kregen de kans om samen hun collecties te tonen aan internationale buyers en pers. Hoe ervaarden AVDW, Helder, Just in Case, LN Knits, Morobé en Toos Franken hun deelname aan deze beurs?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

De Belgische mode heeft een lange traditie maar kent ondertussen een hele nieuwe generatie van succesvolle Belgische ontwerpers. Belgische mode wordt omschreven als avant-garde, creatief en vernieuwend en krijgt daardoor een internationale uitstraling die de internationale markt dan ook erg aanspreekt. Met ‘The Belgian Focus’ wil Flanders DC jonge Belgische modelabels de kans bieden om internationale markten te ontdekken. Van 22 tot 25 februari presenteerden AVDW, Helder, Just in Case, LN Knits, Morobé en Toos Franken hun collecties aan internationale buyers en pers in de designstudio van Archiproducts in Milaan.

The Belgian Focus White Milan Flanders DC

The Belgian Focus White Milan Flanders DC

‘The Belgian Focus’: een gevarieerde selectie die elkaar versterkt

White en Flanders DC selecteerden zes opkomende Belgische merken met elk een unieke identiteit. Het werd een mooie selectie van merken met elk een verschillend aanbod die elkaar op deze manier perfect aanvullen. Hanne Debaere van Flanders DC: “Dit is de sterkte van ‘The Belgian Focus’." 

Voor buyers is het interessant om op één locatie zes nieuwe merken te ontdekken.

"Het is dus zeker geen nadeel dat we niet op de beurs zelf staan. De designstudio van Archiproducts heeft een ongedwongen en gezellige sfeer waarin de collecties van de merken volledig tot hun recht komen.”

Op vlak van beurservaring vulden de merken elkaar ook goed aan. Voor AVDW en Toos Franken was het de eerste keer in Milaan. Morobé, LN Knits, Helder en Just in Case hebben al meer ervaring met beurzen en buyers. “Als jong merk is deze beurs de ideale manier om de internationale markt te ontdekken. De sfeer in het team was top en als beginnend modeontwerper heb ik veel kunnen bijleren op het gebied van sales”, zegt Annick van AVDW.

De Italiaanse en internationale modemarkt verkennen

De Italiaanse modemarkt is een enorme markt met een groot aanbod aan winkels. “Het is een vrouwelijke markt waarin het design van onze schoenen heel goed onthaald wordt. Dat geeft ons een enorme boost omdat Italië toch wel bekend staat als het kwaliteitsschoenenland bij uitstek”, zegt Virginie Morobé.

Ook voor Helder Antwerp was de beurs succesvol. “Ik heb een nieuwe klant in Berlijn. Toen ik hier in oktober op de beurs stond, had ik hen al ontmoet, maar deze keer zijn ze speciaal teruggekomen om mijn collectie in te kopen”, zegt Ramona Stoica.

Het is belangrijk om een aantal keer aanwezig te zijn op dezelfde beurs zodat klanten je leren kennen en terugkomen.

"Nieuwe klanten willen eerst een aantal collecties van je zien vooraleer ze beslissen om een order te plaatsen.”

“Italianen zijn erg geïnteresseerd in het verhaal van LN Knits”, zegt Sascha van LN Knits. Naast nieuwe Italiaanse klanten heeft LN Knits er nu ook een Scandinavische klant bij. “Het is fantastisch om nu ook de Scandinavische markt te kunnen betreden, omdat ons product heel goed past in het Scandinavische modebeeld.”

The Belgian Focus White Milan Flanders DC

The Belgian Focus White Milan Flanders DC

Voor Toos Franken en AVDW was het hun eerst beurservaring. “Voor ons is het de eerste internationale stap. Ons merk werd heel goed onthaald in Milaan en er was ook veel interesse van buitenlandse buyers uit Oostenrijk en Korea. We voelen dat ons merk klaar is om naar het buitenland te trekken. De volgende stap is Parijs en we hopen om zo nog meer contacten te leggen met buitenlandse buyers en agenturen”, klinkt het bij Toos Franken. Ook Annick van AVDW is verrast door de positieve reacties. “Een aantal winkels uit Italië, Frankrijk en de VS hebben interesse in mijn producten waaronder ook een Amerikaanse webshop. Een webshop kan een goede manier zijn om mijn juwelen te verkopen. Mijn deelname aan ‘The Belgian Focus’ geeft me een coup de feu om verder te gaan”, zegt Annick.

Naar een modebeurs: hoe pak je dat aan?

Beurzen zijn the place to be om je merk in de kijker te zetten, je naamsbekendheid te vergroten, te netwerken, maar vooral om orders binnen te halen. Het aanbod is groot, de kostprijs is hoog, dus is het nodig om je als merk te onderscheiden van de massa. We vroegen de merken hoe ze zich voorbereiden om het maximale uit zo’n beurs te halen.

1. Leg op voorhand afspraken vast. Zorg ervoor dat buyers en pers op de hoogte zijn van je aanwezigheid op de beurs.

“Op een beurs is er veel passage en traffic, maar het is belangrijk om op voorhand afspraken vast te leggen met klanten. Wij kiezen bewust voor een showroom, omdat we zo de juiste mensen kunnen bereiken en hen op afspraak kunnen uitnodigen.” 

Virginie Morobé,

Morobé

2. Leg je doelstellingen vooraf vast. Wil je pers ontmoeten, wil je je naamsbekendheid vergroten of wil je orders van klanten binnenhalen? Deze doelstellingen zijn natuurlijk afhankelijk van hoe ver je al staat als merk.

“Voor een gevestigd modelabel als Just in Case is het hoofddoel van een beurs dat klanten orders plaatsen. Voor een nieuw merk ligt dit anders. Buyers moeten je eerst leren kennen en je merk een aantal seizoenen volgen voordat ze een order zullen plaatsen.” 

Steven Van Roy,

Just in Case

3. Speel je verhaal uit. Een duidelijke brand identity is heel belangrijk. Buyers en pers zijn geïnteresseerd in een goed verhaal en een duidelijke identiteit die matcht en consistent is op alle vlakken. Je moet hen immers overtuigen om een order te plaatsen. Enkel zo kan je het verschil maken. Neem ook zeker je portfolio en visitekaartjes mee.

“We hebben heel hard gewerkt aan onze brand identity. Het is noodzakelijk dat je grafisch werk zoals visitekaartjes, lookbook en orderboek matchen met de look & feel van je merk. Zorg ervoor dat je visie consistent wordt doorgetrokken en alles één geheel vormt.” 

Toos Franken,

Toos Franken

De zes merken

AVDW

AVDW

Helder

Helder

AVDW brengt met haar Lesotho-dekenjassen de Zuid-Afrikaanse cultuur in de westerse kledingkast en geeft vintage juwelen een nieuw leven.

Helder is een modelabel dat een eigentijdse stijl met duurzaamheid combineert door gebruik te maken van ecologische materialen.

Just in Case

Just in Case

LN Knits

LN Knits

Just in Case ontwerpt onmisbare, vrouwelijke en tijdloze stuks voor in je garderobe.

LN Knits houdt je warm met haar zachte baby-alpaca-breisels, handgemaakt door Peruaanse vrouwen.  

Morobé

Morobé

Toos Franken

Toos Franken

Morobé is een high-end schoenenmerk dat ontwerpt vanuit de filosofie dat een outfit gebaseerd moet zijn op de schoenkeuze en niet andersom.

Toos Franken legt de nadruk op details en kwalitatieve stoffen in combinatie met de perfecte snit.


Wil je ook de stap wagen en met je merk de buitenlandse markt ontdekken? In september trekt Flanders DC opnieuw naar Milaan met jong Belgisch modetalent voor de derde editie van ‘The Belgian Focus’. Als je mee wil gaan, hou dan zeker onze nieuwsbrief in de gaten zodat je je als eerste kan inschrijven.