De mode-industrie is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Dat duurzaamheid in de modesector steeds meer aandacht vereist, zag Cédric Vanhoeck een aantal jaren geleden ook. Met zijn bedrijf Resortecs wil hij door middel van innovatieve technologie de afvalberg in de sector verkleinen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Cédric Vanhoeck

Cédric Vanhoeck

Cédric Vanhoeck studeerde industrial design aan de TU Delft, waar tien jaar geleden al veel aandacht was voor de circulaire economie. Daar is hij in contact gekomen met de principes van ‘Design for Disassembly’. Dat gedachtegoed is blijven hangen en nam hij mee in zijn studie aan de Modeacademie in Antwerpen. Volgens Cédric waren veel mensen toen nog niet met verspilling binnen de mode-industrie bezig. “Ik zag veel goede ideeën en interessante ontwerpen, maar ze waren nog niet helemaal mee met het hele waste-verhaal.” Cédric begon zich verder te verdiepen in dit onderwerp. Samen met co-founder Vanessa Counaert en twee andere partners werkt hij nu fulltime voor Resortecs.

De combinatie van zijn ervaring aan de Modeacademie en de kennis van demontage leidde tot de ontwikkeling van Smart Stitch. 

Smart Stitch zijn naaigarens die op hoge temperatuur oplossen waardoor je kleding in verschillende stukken stof kan verdelen, waardoor deze kunnen gerecycleerd worden tot nieuwe kledingstukken.

Resortecs

Inmiddels heeft Resortecs al verschillende prijzen gewonnen, waaronder de Global Change Award van H&M. Deze prijs gaf Resortecs een echte boost, niet alleen vanwege de grote geldsom die ze als investering in het bedrijf konden inzetten, maar vooral ook vanwege de aandacht die ze ermee kregen. Al is het nog steeds niet evident: “De grote moeilijkheid was het onbegrip van veel mensen, vooral van mensen die niet in de textielindustrie werkten. Dat is gelukkig ondertussen wel al wat veranderd. Nu zijn er veel meer mensen bezig met duurzaamheid. Maar het blijft iets moeilijks om uit te leggen. De complexiteit van het naaigaren en het hele circulaire verhaal is iets wat mensen nog steeds niet goed vatten. Vooral mensen die lineair denken, zijn niet altijd mee.”

"Eigenlijk hebben wij het gevoel twee à drie jaar voorop te lopen met Resortecs.”

Cédric Vanhoeck,

Resortecs

Al kan Cédric zijn verhaal steeds beter uitleggen. Tegenwoordig contacteren veel bedrijven hem om het naaigaren te testen.

Ze zijn enthousiast over het garen, maar weten nog niet goed wat ze met de reststromen moeten doen. Vooral de kleine merken hebben hier moeilijkheden mee. Elastaan is hier zo’n voorbeeld van. “Als je hen zegt dat jeans met meer dan 6% elastaan momenteel door niemand kan worden gerecycleerd, dan vinden ze dat heel raar, maar het is wel een realiteit.” Cédric probeert samen met merken te kijken naar hun materiaalkeuze, zodat de losse stukken stof na de demontage nog waarde hebben. Maar het is zeker nog niet conform. Alles staat nog in de kinderschoenen, iedereen moet nog zoeken.

Gelukkig zijn er in Europa tegenwoordig al veel bedrijven die bezig zijn met chemische recyclage van katoen en katoenpolyester-blend. Ook in België zijn er veel bedrijven die onder de radar bezig zijn met die recyclage. “Maar er is nog een groot deel van de reststromen dat niet kan worden gerecycleerd. Er wordt nog heel veel verbrand, omdat veel producten gewoon niet gerecycleerd kunnen worden. Persoonlijk denk ik dat er steeds een deel zal worden verbrand. Er blijft altijd zo’n 20 à 30% van de stof over, zonder waarde, waar je niks meer mee kan.”

Resortecs

Nu heeft Resortecs alleen nog naaigaren, maar Cédric hoopt binnenkort ook drukknopen uit te brengen.

Naast de mode-industrie willen ze verder uitbreiden naar andere sectoren. Ze hebben al samengewerkt met een start-up in de meubelindustrie. “Wij zijn geen naaigarenbedrijf, maar eigenlijk gewoon een bende ingenieurs met kennis van circulair denken.” Uiteindelijk wil hij ook een expertisecentrum in Hongkong oprichten: een plek waar textielproducten met het naaigaren kunnen worden gemaakt, maar vooral ook een plek waar textielproducten met die naaigaren kunnen worden gedemonteerd. “Binnen twee jaar hopen wij in ieder geval minstens één demontagecentrum te hebben geopend.”

Op 22 november 2019 staat de lancering van de jeans Rebirth op het programma. Deze jeans is het eerste product vervaardigd met de naaigaren van Resortecs en bestemd voor de eindconsument. In samenwerking met Unspun, een bedrijf dat robots gebruikt om jeans te maken op bestelling van de klant, zal Resortecs deze jeans lanceren in een pop-upshop tijdens de Global Change Award Week van de H&M Foundation in Hongkong. Zowel Unspun als Resortecs hebben eerder zelf al de Global Change Award ontvangen. Het product is daarmee ook het resultaat van de eerste commerciële samenwerking tussen twee Global Change Award-winnaars.