Een keer per jaar tovert de Copenhagen Fashion Summit de hoofdstad van Denemarken om tot het mekka van duurzame mode. Dit jaar was dat niet anders, en meer nog: de conferentie mocht tien kaarsjes uitblazen met deze editie! Team ‘Close The Loop’ trok dan ook naar Kopenhagen om de belangrijkste highlights voor jullie samen te vatten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Van duurzaamheid naar verantwoordelijkheid

Vanessa Friedman, fashion director bij The New York Times en diegene die vorig jaar nog een van de grootste mythes uit de mode-industrie ontkrachtte, is een vertrouwd gezicht op de Summit. Voor de vijfde keer keer al mocht ze het podium in het Deense ‘Koncerthuset’ betreden, met als hoogtepunt haar knallende talk in 2016 getiteld ‘Sex and Sustainability’.

Dit keer nam ze een modererende rol op zich, maar dat deed ze niet zonder een inspirerende intro te geven met een boodschap die tijdens de Summit nog vaker terugkeerde. “Na 10 jaar weet nog steeds niemand wat ‘duurzame mode’ nu juist betekent.” Waarom? Er zijn zoveel definities, de ene al wat vager en alomvattender dan de andere en met verschillende accenten afhankelijk van welke bron je raadpleegt, maar de term blijft te ‘holistisch’.

Duurzaamheid. Hoe leg je zoiets nu uit? We kunnen er ons te weinig iets concreets bij voorstellen.

Friedman roept daarom op om de term te vervangen door een woord dat iedereen kan vatten, dat iedereen kent vanuit een persoonlijke ervaring, namelijk ‘verantwoordelijkheid’. We weten allemaal wat het is om verantwoordelijkheid te nemen voor wat we kopen, schrijven, doen of niet doen op persoonlijk vlak en daarom zou die term best wel wat meer in de mond genomen mogen worden.

 
Eva Kruse

Eva Kruse

Eva Kruse, CEO van de Copenhagen Fashion Summit, gaat nog een stap verder in haar openingspeech en legt deze verantwoordelijkheid bij de modebedrijven die al best wat verwezenlijkt hebben, maar niet snel genoeg en gewoon ‘niet genoeg’. Een oproep dus om dringend actie te ondernemen.

“It’s on us as an industry to drive this change. We cannot expect consumers to drive this movement going forward.”

Eva Kruse,

CEO Copenhague Fashion Summit

De boodschap is duidelijk: als modebedrijf kan je niet passief wachten tot consumenten stampvoetend om een duurzamere aanpak komen vragen in de winkel, want dat zal niet gebeuren. We kopen kleding niet met ons brein, maar met ons hart. Het is dus een kwestie van mooie producten aan te bieden, in alle betekenissen van het woord.

Doet het er echt (iets) toe?

En dan komt de hamvraag boven: mooie producten, duurzame mode, verantwoordelijkheid nemen,... Why should we care?

Als je slechts de tijd hebt om naar één talk te kijken, kies dan voor die van Paul Polman. Als voorzitter van de Internationale Kamer van Koophandel kijkt hij enigszins als een outsider naar de mode-industrie en stelt dat we — in tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd — geen nood hebben aan meer technologie of innovatie. We hebben nood aan meer wilskracht. Als voorbeeld haalt hij aan dat er slechts 10% van het globale voedselafval nodig zou zijn om de mensen te voeden die nu omkomen door hongersnood. We moeten in de spiegel durven kijken en onszelf de vraag durven stellen ‘Do we really care?’.

 
Paul Polman

Paul Polman

Als inspirerende spreker citeert Polman ook de wijsheden die anderen voor hem reeds deelden, zoals deze nazinderende quote van astrofysicus Hubert Reeves: “Man is the most insane species. He worships an invisible God and destroys a visible Nature. Unaware that this Nature he’s destroying is this God he’s worshiping.”

Meerdere sprekers kwamen terug op dit thema en benadrukten één voor één een waarheid die we vaak niet onder ogen durven zien of dreigen te vergeten:

“People say it’s a battle between us and nature. It’s not, it’s a battle for survival.”

Paul Polman,

Voorzitter van de Internationale Kamer van Koophandel

Van waarom naar hoe

De Copenhagen Fashion Summit is naast een echt netwerkevent ook gekend om haar klinkende namen op het podium en diepe debatten over de toekomst van de mode en de grote vraagstukken van onze tijd. Hier en daar sluipt er een duidelijke ‘call to action’, een duidelijke oproep naar de mode-industrie in zo’n gesprek, zoals:

  • Stop met het opsommen van rationele argumenten

Wanneer we kiezen voor een bepaald kledingstuk, doen we dat niet met rationele argumenten. Die aankopen zijn emotioneel gedreven, je bent ongetwijfeld ooit al eens ‘verliefd’ op een item geworden. Het heeft dan ook weinig zin om consumenten rond de oren te blijven slaan met data. Zet daarom alles in op je designafdeling en biedt het juiste product aan:

“Help fashion consumers choose right!”

Mary Donaldson,

HKH Kroonprinses van Denemarken

  • Meten is weten

In 2015 kwam de luxegroep Kering (van onder meer Gucci, Saint Laurent en Balenciaga) op Fashion Talks vertellen over hun ‘Environmental Profit & Loss’-systeem waarmee de milieuvooruitgang binnen het bedrijf wordt gemeten. CEO François-Henri Pinault benadrukte in Kopenhagen opnieuw het belang van het stellen van duidelijke publieke doelstellingen met gedetailleerde targets.

 

François-Henri Pinault

François-Henri Pinault

“What gets measured gets done.”

François-Henri Pinault,

CEO Kering

Zelf stelt Kering bijvoorbeeld als doel om de CO2-uitstoot met 50% te laten dalen tegen 2025. Daarnaast pleit de groep voor meer openheid en transparantie, om meer ‘open source’ te werken. Zelf deelt de groep eigen standaarden voor ‘raw materials and manufacturing processes’ bijvoorbeeld.

We kregen tot slot nog te horen dat president Macron Kering heeft aangesteld om Franse modemerken samen te brengen om gemeenschappelijke doelstellingen te definiëren tegen de G7 summit in Biarritz in augustus.

De sector in beweging, ook in België

Dat de modesector voor een heuse verandering staat, vernamen we uit eerste hand van de leiders van internationale merken, luxegroepen, grote ketens, innovatieve leveranciers en politici. Ook in België zijn er heel wat bedrijven die al enige tijd duurzaamheid hoog op de agenda plaatsen. Het Vlaamse bedrijf Woody doorloopt zo momenteel een 'Close The Loop traject' en bekijkt samen met Flanders DC en enkele externe consultants hoe duurzaamheid in de strategische visie en operationele werking van het bedrijf naar een hoger niveau getild kan worden. 

Steven Van De Velde, managing director van The Woody Group zakte af naar Kopenhagen en blikt daarop terug: "Een Woody-pyjama is altijd synoniem geweest van kwaliteit en duurzaamheid, maar 'duurzaam ondernemen' gaat veel verder dan kwaliteit alleen en is ondertussen een belangrijke strategische peiler geworden binnen The Woody Group. Ik heb het gevoel dat de bal nu echt aan het rollen is geraakt in onze sector en de Copenhagen Fashion Summit bevestigde dat ook. Het was een erg inspirerend event en ik ging huiswaarts met een koffer vol ideeën variërend van innovatieve vezels en textiel tot probleemoplossende enzymen en ecologische oplossingen voor de verzending bij e-commerce."

"De volledige sector staat voor een grote verandering en ik ben blij dat we mee op de kar zitten want het zou plots wel eens heel snel kunnen gaan!"

Steven Van De Velde,

The Woody Group

Zin in meer?

Check onze ‘off stage favourites’:

  • Resortecs: the one and only Belgische winnaar van een H&M Global Change Award die het tot in de halve finale van de pitchingwedstrijd schopte met het smeltbare garen.

  • Circular Fashion: het platform voor circulair ontwerp met een eigen trackingsysteem voor transparantie.

  • Gibbon: het platform voor reizigers waarbij je kleding kan huren en deze voor je klaar ligt als je aankomt op je bestemming.

  • Clo3d: 3D virtual prototyping

Herbeleef de summit vanuit je luie zetel via deze link. Onze top 3: