Creativiteit redt de wereld. Omwille van de coronacrisis worden projecten, opdrachten en evenementen afgeblazen, maar de creatieve sector blijft niet bij de pakken zitten. Er duiken allerlei initiatieven en acties op, die het de komende weken aangenamer moeten maken, maar ook steun en hulp bieden aan de problemen die zich nu en binnenkort zullen voordoen. Heb jij naar aanleiding van de coronacrisis een initiatief of actie in, door, voor of over de creatieve sector op poten gezet, of zag je zelf een oproep passeren? Laat het weten via dit formulier, we berichten er dagelijks over op deze pagina en via social media, of geven ze door aan de relevante instanties. 


66. Comedy bij je thuis

Comedian Henk Rijckaert heeft zijn laatste show, Maker, op zijn Youtubekanaal geplaatst. In zijn nieuwste voorstelling gaat hij helemaal op in het make-it-yourself principe. In maart vond de laatste show plaats, nu kan je zijn optreden dus integraal online bekijken.

Henk Rijckaert

65. Kleermakerszit Audio

Heel wat creatieve ondernemers proberen hun business op een of andere manier gedeeltelijk verder te zetten. Zo zijn er die een webshop opzetten of online cursussen geven. Sommigen gooien het over een andere boeg en gaan podcasts maken. Zo neemt de Brusselse mode-ontwerpster Annelies Bruneel je met De Kleermakerszit Audio mee op pad met kleding als vehikel. "Kleermakerszit is stilstaan en luisteren naar wat kleding je kan laten zien en laten zijn."

Annelies Bruneel podcast

64. BOZAR at home

Nu ook BOZAR gesloten is, heeft het museum aan verschillende muzikanten gevraagd om vanuit hun woonplaats een concert te brengen. Je kan ze bekijken op de site van BOZAR. Avi Avital mocht de eerste sessie brengen. Staan verder nog aangekondigd: Igor Gehenot, Seckou Keita, Marnix De Cat & Romina Lishka, Bram De Looze en Reinoud Van Mechelen.


63. Hoe pakken overheidsorganisaties het in andere landen aan?

KEA, een internationaal advies- en onderzoeksbureau gericht op de creatieve sector, bundelde op haar site informatie over de beleidsmaatregelen van overheidsorganisaties in verschillende landen om creatieven te ondersteunen in deze moeilijke tijden. De kaart met info wordt regelmatig geüpdated.

Kea

62. Leer van andere bedrijven

Marketingbureau Invisible Puppy nam het initiatief om een online rondetafel voor bedrijven te organiseren. Tweewekelijks zal er een conference call georganiseerd worden waaraan 20 marketing managers kunnen deelnemen en waarbij ze van elkaar kunnen leren over hoe om te gaan met de coronacrisis. Meer info vind je hier.

Unvisible Puppy

61. Geef een complimentje aan je concullega's

Het Gentse designplatform Ministry of Makers roept de creative community op om in deze crisistijden elkaar een complimentje te geven. Ze creëerden daarvoor deze visuals, die ontwerpers kunnen invullen en delen op Instagram. Samen zorgen we voor meer verbondheid, ook in de creatieve sector!

Ministry of Makers

Ministry of Makers


60. Play local voor muzikanten

Er wordt niet alleen opgeroepen om lokaal te shoppen, vanuit de muziekindustrie wordt de booschap 'lokaal spelen' nu ook verspreid. Doe mee aan #playlocal en pas je profielfoto op Facebook aan.

Play Local

59. Postcorona movement

De boodschap in de Facebookgroep Postcorona movement luidt: "Welkom beste Dromers, Doeners, Wereldverbeteraars, Realisten, Activisten,... (en ook welkom aan iedereen die zich hier niet mee identificeert). Dit platform is bedoeld om samen een hartverwarmende samenleving de realiteit in te dromen. Deel je toekomstdroom, reageer op elkaars dromen, en je kan al nadenken over acties." Aan alle ontwerpers die met een idee zitten, laat het je collega's weten!

Postcorona movement

58. Koop lokaal, nu meer dan ooit!

In dit artikel lijst Flanders DC alle webshops en alternatieven manieren van online shoppen binnen modedesigngrafische vormgevingbeeldende kunstfotografieliteratuurfilmmuziekgamingcommunicatie en podiumkunsten. Ontdek het hele overzicht hier. Gevonden wat je zocht? Deel de boodschap dan met #ikkoopbelgisch en steek creatieve ondernemers van hier een virtueel hart onder de riem.

Neem zeker ook eens een kijkje op dagvandewebshop.beshoplokaal.online en kopeninbelgie.be


57. Mondmaskers van modebedrijven

Heel wat mensen gingen aan de slag om mondmaskers te maken. Ook modemerk Xandres, die haar template en stappenplan hier deelde. Ook de stiksters van Lingerie Van de Velde en couturier Natan gingen aan de slag. Together we can do this!

Xandres

56. De coronisten van Catan spelen

De afgelopen dagen nodigde tv-maker Thomas Huyghe onder meer Jonas Geirnaert, Wouter Van de Voorde, Wouter Deprez en Astrid Stockman uit om via de digitale weg samen ‘De coronisten van Catan’, ‘De flatste curve ter wereld’, ‘Risk’ en 'Het WHOordenboekspel' te spelen. Je kan ze live volgen en herbekijken op YouTube

Thomas Huyghe

55. Kunst bij je thuis

Een aantal musea doen ook extra inspanningen om kunst tot in de woonkamer te brengen. Zo heeft Wiels een programma gelanceerd dat werd gecureerd door kunstenaars die er tentoonstelden of in residentie waren: elke dinsdag worden er op Vimeo twee nieuwe video’s gedeeld. Het Industriemuseum geeft je lees- en doetips voor thuis en laat je ook binnenkijken

Verder kan je ook nog grasduinen in de collecties/expo's van Erfgoed Brugge, het MSK Gent (met ook Closer to Van Eyck), het Groeningemuseum, het AfricaMuseum, het Gallo-Romeins Museum, het Museum Mayer van den Bergh, het Museum Plantin Moretus, het M HKA en het STAM. Nog meer vind je op Lukasweb, het platform voor digitale kunst en erfgoed in Vlaanderen en op de site van de Vlaamse Kunstcollectie.

54. Actie 2020

Actie 2020 van AG Consult is een platform waarop bedrijven en goede doelen in de coronacrisis elkaar kunnen vinden. Het richt zich naar bedrijven die willen helpen en goede doelen die extra hulp kunnen gebruiken. Zoals bijvoorbeeld een percentage van je omzet of tijd weggeven aan goede doelen, gratis een webshop opzetten,… Heb je als bedrijf een idee om andere bedrijven in moeilijkheden te steunen? Laat het dan ook weten!

Actie 2020

53. Lockdown Love

Het Gentse communicatiebureau make sense besloot, wegens te weinig werk en teveel liefde, een actie op te zetten onder de noemer Lockdown Love. Deel je boodschap met je medemens langs welk (digitaal) raamkanaal dan ook met de hashtag #lockdownlove. En plak gerust uw venster vol: download de affiches à volonté op www.lockdownlove.be.

make sense Lockdown Love

make sense Lockdown Love


52. De Belgische textielsector bundelt de krachten

De Belgische textielsector bundelt de krachten om tijdens de coronacrisis beschermend textiel te produceren voor rusthuizen, ziekenhuizen en vele andere zorgverstrekkers. Bedrijven hebben hierbij ook aandacht voor duurzaamheid, opdat de maskers hergebruikt zouden kunnen worden. Lees er meer over in dit Apache-artikel.

Apache textielsector mondmaskers

51. Podium aan huis

Cultuurconnect bundelde de krachten met gezelschappen, kunst- en cultuurhuizen om mensen virtueel te blijven ontroeren en ontspannen. Podium aan Huis is een tijdelijk platform waarop meer dan 40 podiumvoorstellingen uit Vlaanderen en Brussel werden gebundeld. Je vindt er onder meer voorstellingen van Het Gevolg, Zonzo Compagnie, Peeping Tom, SKaGeN, Muziektheater Transparant en Kapitein Winokio. 

 

Podium aan Huis

50. Gezocht: innovatieve oplossingen voor coronaviruspandemie

Heeft je bedrijf een innovatief product, idee of dienst om de problemen die door de coronaviruspandemie veroorzaakt worden te bedwingen? Dien dan je kandidatuur in en maak kans op subsidies van stad Antwerpen. De stad verwelkomt (digitale) oplossingen in domeinen zoals welzijn, gezondheidszorg, kinderopvang, armoedebestrijding, thuiswerken, communicatie en participatie,… Meer informatie over de oproep vind je hier. Inschrijven kan tot 2 april (10u). 

Stad Antwerpen Corona

49. Open brief van modemerken

Na de open brief van verschillende CEO's van bedrijven die oproepen om lokaal te kopen, volgt nog een brief, deze keer van een aantal kleinere spelers in de modesector. Welke boodschap willen zij meegeven? Lees hun open brief hier en... koop lokaal. #ikkoopbelgisch


48. Online hackaton Hack the Crisis

Tijdens het weekend van 27 — 29 maart brengt de Belgische startup community de Hack the Crisis-beweging naar België. Vanuit de tech- en start-upwereld werd een publiek platform opgericht om tot concrete oplossingen te komen tijdens een online hackathon 'Hack the Crisis'. Meer info vind je hier. Je kan een uitdaging voorstellen, deelnemen of als mentor of sponsor optreden.

Hack the Crisis

47. Doe mee aan 'Samen solo met VLAMO'

De wekelijkse repetities van meer dan 1.200 muziekverenigingen liggen stil. VLAMO, de Vlaamse Amateurmuziekorganisatie, startte daarom met 'Samen solo met VLAMO', waarbij iedereen kan meezingen, -spelen of -dansen op de muziek van 'We zullen doorgaan!' van Ramses Shaffy. De partijen vind je op hun site. Vervoeg het grootste orkest van Vlaanderen: speel vanuit je voordeur, in je (voor)tuin, vanop je balkon of door je raam, en deel jouw filmpje met VLAMO via de hashtags #muziekvanuitmijnkot en #samensolosamensolidair. 

VLAMO

46. Kunstwerkt wil weten waar kunstenaars mee bezig zijn

Organisatie Kunstwerkt is benieuwd naar hoe de dagen van creatievelingen en kunstenaars er nu uitzien en vraagt zich af hoe deze vreemde tijd hun werk, ritme en aanpak beïnvloedt. Stuur hen een foto van hoe je atelier er vandaag uitziet of van het werk waar je nu aan bezig bent. Wekelijks zullen ze enkele kunstenaars in beeld brengen via hun online kanalen. De oproep vind je hier.


45. Deel je creaties met Open VRT

Open VRT, de community voor jong en digitaal talent, roept op om je creatieve uitlatingen met hen te delen. Wie weet levert het je wat extra zichtbaarheid op, want zij delen het beste artwork met hun netwerk.

Open VRT

44. Elke dag Quarantaine TV

Kunstenaarscollectief Zuidpark startte met een reeks op Youtube. Quarantaine TV is een ontdekkingstocht binnen het digitaal 'theater maken'. Er wordt geëxperimenteerd met vlogs en do-it-yourself homevideo’s. Elke avond brengen ze een aflevering, waarbij gebruik gemaakt wordt van het programma Zoom, waarmee je videoconferenties kan organiseren. Volg de afleveringen op Youtube.

Quarantaine TV

43. Deel je vriendenbezoekjes en doetips op Instagram

Acteur Miki Beddeleem startte een Instagramaccount '@closer.distance': bezoek je vrienden tijdens deze crisis vanop een afstand en deel de foto's online met de hashtags #closerdistance en #socialdistancing. 

Ook nog gespot: op de Instagrampagina '@wamoekdoen' verzamelt tv-presentator James Cooke tips om je dagen de komende weken op een leuke manier te vullen. Deel je eigen tips met de hashtag #wamoekdoen. 

Closer Distance

42. Je dagelijkse portie inspiratie en creativiteit met Caviar Daily

Productiehuis Caviar heeft haar Instagrampagina voor de komende periode omgedoopt tot 'Caviar Daily'. Ze brengen ons een dagelijkse portie inspiratie en creativiteit. 

Caviar Daily Corona

41. Arne Quinze maakt kunstwerk voor AZ Jan Palfijn in Gent

Ook kunstenaar Arne Quinze draagt zijn steentje bij: hij schenkt een schilderij aan AZ Jan Palfijn in Gent om de hulpverleners te bedanken voor hun werk tijdens deze coronacrisis. Het kleurrijke kunstwerk zal op een veilige manier naar het ziekenhuis gebracht worden. Lees er op zijn website meer over.

Arne Quinze Corona

40. Arte Antwerp roept op om een T-shirt te ontwerpen

Modelabel Arte uit Antwerpen startte een design challenge om creatives en de community uit te dagen. Je kan je ontwerp voor een T-shirt insturen tot zaterdag 28 maart (20u). De twee beste designs worden uitgebracht en worden vergoed met een bon van 500 euro. De winst gaat naar een goed doel, gekozen door de winnaars. Meer info vind je op de Instagrampagina van Arte.

Arte Antwerp

Arte Antwerp

Ontwerp: Corbin Mahieu


39. Elke avond een kortverhaal

Radiomaakster Ruth Joos startte met het brengen van kortverhalen, gekozen en ingelezen door de mooiste stemmen uit de Vlaamse culturele wereld. Onder meer Jan Decleir, Wim Opbrouck, Joke Devynck, Koen De Bouw en Josse De Pauw brengen een greep uit prachtige kortverhalen. Elke avond om 22u op Radio 1 tijdens Zandman.

Radio 1 Corona

38. Kunstfabriek bij je thuis

Door het coronavirus moest de kunsteducatieorganisatie Das Kunst noodgewongen de edities van de Kunstfabriek in de paasvakantie annuleren. Daarom creëert het das Kunst-team zelf geproduceerde video-workshops waarmee kinderen thuis aan de slag gaan. Op het einde van de week worden alle deelnemers verbonden voor een virtueel toonmoment op sociale media. 

Kunstfabriek Das Kunst Corona

37. Gratis webshops voor horeca

De websitebouwers van CCV hielpen om een gratis webshopmodule aan te bieden voor horecazaken. Op die manier kunnen ze op heel korte termijn toch hun gerechten online aanbieden.

CCV webshop Corona

36. Retailers ondersteund met gratis versterkende radiocampagne

Om de webverkoop van retailers in coronatijden extra te ondersteunen, slaan vier nationale regies de handen in elkaar. DPG Media, Var, IP Belgium en RMB bieden elke retailklant de mogelijkheid om na zijn ingeboekte radiospot een gratis eengemaakte 'concept tag-on' van 5 seconden toe te voegen. Meer informatie vind je hier

Safe Shops Corona

35. Platform voor makers én zorgverleners

Heb je zelf beschermmateriaal (maskers, handschoenen, schorten,...) en wil je dit aanbieden aan zorgverleners die hier nood aan hebben? Ben je een zorgverlener en heb je nood aan beschermmateriaal? Wil je zelf als koerier optreden? Dan probeert het platform Wij helpen mee van de Corona Denktank jou te matchen aan het beschermmateriaal dat hen aangeboden wordt. Deel je actie met de hashtags #wijhelpenmee, #wijhebbennodig en #maskermatch. 

Wij helpen mee Corona

34. Coloring book by artists in times of corona

Laurens Mariën stelde een kleurboek samen met tekeningen van bijna 100 kunstenaars, van onder meer Willem Boel, Sarah Yu Zeebroek, Leda Devoldere, Broos Stoffels. Je kan je ingekleurde tekening terugsturen naar printathomecolorbook@gmail.com, zodat de kunstenaars ze ook te zien krijgen. Je kan hen steunen door hen te liken en te volgen, zodat je straks hun volgende voorstelling of expo niet hoeft te missen.

Elise Debrock

Annea Lyvv Dreisz


33. Theater, dans, opera en muziek bij je thuis

Jeugtheater Froefroe biedt bijna al hun voorstellingen online aan. Geef 'froefroe' in via deze link, en je komt terecht in hun archief. Daarnaast brengt theatergezelschap Tg STAN hun herwerkte voorstelling JDX - a publix enemy uit 2015 online, en er volgen nog meer voorstellingen. Danstheatergezelschap Peeping Tom laat je genieten van hun trilogie Le Jardin (2002), Le Salon (2004) en Le Sous Sol (2007).  De Munt heeft ondertussen ook verschillende producties online gezet. De AB biedt op haar site ook enkele concerten aan. Op de site van Opera Ballet Vlaanderen kan je ook een aantal voorstellingen bekijken. Het performance- en theatercollectief Club Jaecques bracht hun hoorspel Titanic Airlines online.


32. Bedrijven roepen op om lokaal te kopen

De lockdown in België treft de distributiesector erg hard. In deze open brief vragen meer dan twintig bedrijven, waaronder heel wat modebedrijven, Belgisch te blijven kopen via webshops.

Een aantal van die winkelketens heeft ook een partnership met online platform Trooper afgesloten. ZEB, JBC, ICI Paris XL, Brantano en Torfs staan tot vijf procent van hun inkomsten af aan verenigingen als je bij hen koopt. 

Open brief

31. Slamdichter Seckou roept om een gedicht in te sturen

Stadsdichter Seckou van Antwerpen roept iedereen op om samen een bemoedigend stadsgedicht te schrijven om deze moeilijke tijd te overwinnen. Tot 5 april kan iedereen bedenkingen bij elkaar schrijven en versturen naar inzendingen@iedereenstadsdichter.be. De woordkunstenaar zal deze nadien tot één groot stadsgedicht als krachtveld rond Antwerpen plaatsen.


30. Reclamesector sensibiliseert via logo's

In de reclamewereld blijven ze ook niet stilzitten. Een aantal merken hebben hun logo aangepast, met extra ruimte tussen de lettertekens, als sensibilisering rond social distancing. Organisaties en bedrijven in andere sectoren volgden ook. Nieuwe logo's worden gedeeld met de hashtag #socialdistancing. 


29. Telenet verschaft gratis internettoegang aan leerlingen

Telenet besloot om aan scholen of sociale organisaties zoals als OCMW’s, op aanvraag vouchers uit te delen waarmee kanszoekende jongeren die thuis geen internetverbinding hebben, kunnen connecteren op het Telenet Wi-Free signaal.

Telenet Corona

28. Solidarity sounds

Omdat solidariteit nooit luid genoeg kan klinken, worden artiesten, zangers, dj’s en muzikanten opgeroepen om zich van hun grootste kant te laten zien op vrijdagavond 20 maart voor Solidarity Sounds.

Solidarity Sounds

27. Creatieve communicatie in coronatijden

Benieuwd hoe gelijkgestemde zielen hun marketing de komende tijd inventief gaan inzetten? Of zit je zelf met een specifiek probleem? Schrijf je snel in voor de virtuele rondetafelsessie van Only Humans op 25 maart. De experts luisteren mee en doen je tips aan de (gewassen) hand.

Only Humans Corona

26. Koop een cadeaubon van een handelaar of zelfstandige

Marketingbureau Marbles heeft het platform 'Wij komen terug' opgezet. Elke handelszaak kan zich erop registreren en kan zijn zaak koppelen aan een waardebonnensysteem. Door burgers aan te sporen om nu al een cadeaubon te kopen, kunnen ze financieel ondersteund worden geven om deze moeilijke periode te overbruggen. Steek lokale zelfstandigen een hart onder de riem met de hashtags #wijkomenterug en #samentegencorona. 

Let's Support is een gelijkaardig initiatief. Het werd initieel opgericht voor de horeca, maar breidt haar diensten nu uit naar alle lokale ondernemers en organisaties, dus ook creatieve ondernemers, freelancers en culturele organisaties. Steun dit initiatief met de hashtag #letssupport. 

Marbles Corona

25. Cultuurloket organiseert webinars

De coronacrisis heeft een enorme impact op individuen en organisaties in de cultuursector. Er zijn heel wat vragen en iedereen is op zoek naar informatie. Cultuurloket organiseert daarom op dinsdag 24 maart een webinar over maatregelen voor zelfstandigen en op donderdag 26 maart een webinar over tijdelijke werkloosheid


24. Blijf in uw kot

Creatievelingen Suzanne Akgun, Flore Robberechts, Lize D'haese, Lisa Decré en Sophie Libeer startten met het delen van 'inspiratie voor enkele nuttige, nutteloze bezigheden voor de komende dagen'. Volg hun tips mee via de Instagram 'Blijf in uw kot' of deel je eigen tips met de hashtags #blijfinuwkot en #ikmeenhethè. 

Blijf in uw kot Corona

Blijf in uw kot Corona


23. Hoe geef je digitaal muziekles?

Omdat solidariteit met collega's nu aan de orde is, organiseert singsing! zaterdag 21 maart een gratis online workshop over hoe je online én interactief zang- en instrumentles geeft. Dit kan ook geëxtrapoleerd worden naar andere creatieve lessen. Inschrijven voor 'Interactief én Online Muziekles Geven via Zoom' kan hier.

Singsing Corona

22. Een gepersonaliseerd kaartje van Redlobster

Omdat leuke post welkom is in deze quarantainetijden tekent Redlobster een gepersonaliseerd kaartje voor jou. Je betaalt één euro voor de postzegel (in België). Mail je adres en een woord naar sos@redlobster.be en je ontvangt een op maat getekend kaartje in de bus. Ze bedachten ook een tweede actie: een boekje wordt weg en weer gestuurd tussen twee creatieven, Redlobster en ... jij? Op die manier wordt er samen een nieuw verhaal gecreeërd en blijven we in coronatijden geconnecteerd.

Redlobster

Redlobster


21. Corona Serenades

Alles is even anders en alles ligt even stil. Maar muziek blijft iets magisch en daarom maken Poolhert Productions en Studio Tropics video-opnames van hun meest getalenteerde vrienden terwijl ze een serenade brengen vanuit hun raam of vanop hun balkon. Volg de Corona Serenades op deze Facebookpagina

Poolhert Productions Corona

20. Deel de do's en don'ts van Musketon

Illustrator Musketon heeft enkele gifjes gemaakt met do's en don'ts in coronatijden. Je kan ze delen via Instagram.

Musketon Corona

Musketon Corona


19. Kunst en cultuur rechtstreeks in je huiskamer

Nood breekt wet in tijden van het coronavirus. Theatervoorstellingen, concerten, literatuur, films en museumbezoeken gaan rechtstreeks de huiskamer in. Nu cultuurhuizen tijdelijk moeten sluiten, staan we samen sterk om cultuur digitaal te laten zegevieren. Cultuurconnect deelt op haar site een digitaal cultuuraanbod.

Cultuurconnect Corona

18. Di-stence, stencil om afstand aan te duiden

Ontwerpbureau Edmire heeft een stencil 'Di-stence' ontworpen om de afstand tussen mensen aan te duiden die nodig is in deze tijden. De stencil is bedoeld voor de — 'essentiële' — retailers om duidelijk aan te duiden waar klanten moeten gaan staan om genoeg afstand te bewaren. 

Edmire Design Corona

17. Haptic House steunt 'Maak je mondmasker'

De creatieve co-workingspace Haptic House in Antwerpen is bezig met een grootschalige productie van mondmaskers. Heb je contacten in confectie/textiel etc. Laat het hen weten via heyhaptichouse@gmail.com! Er wordt samen gewerkt met verschillende organisaties in de zorg, zodat de donatie op de juiste plek komt en er op een professionele manier wordt verwerkt.

Haptic House Corona

Haptic House Corona


16. Het Geluidshuis zorgt voor binnenpret

Speciaal voor tijdens de binnenblijfdagen maakte Het Geluidshuis een pagina met binnenpret aan. Je kan er de komende weken niet alleen hoorspelen streamen, maar je vindt ook kleurplaten en spelletjes, in het thema van de verhalen van Het Geluidshuis. Daarnaast vind je er ook een greep uit hun catalogus op Spotify en iTunes. De content wordt regelmatig aangevuld.

Het Geluidshuis Corona

15. Cinema, vanuit je zetel

Cinema's moesten de deuren sluiten. Onder meer bioscopen Lumière en Cinema Zed bieden nieuwe films, die normaal gezien op het grote scherm zouden worden vertoond, aan via hun platformen lumiereseries.com en dalton.be. Docville heeft ook een aantal kortfilms online gezet.

Cinema Zed Corona

14. Vijf voor twaalf, actie van Kunstenoverleg Gent

#5voor12 is een actie van Kunstenoverleg Gent en kwam tot stand vanuit een collectief van cultuurmakers in Gent. Uit solidariteit met iedereen die deelt in de klappen: zelfstandige kunstenaars, medewerkers van kleine en grote organisaties, freelancers,... én uit respect voor het publiek, deelt een Gentse cultuurorganisatie op Facebook, dagelijks om 5 voor 12, een filmpje, muziek, tekst, een verhaal, een brief,… gelinkt aan deze bizarre tijd.

Kunstenoverleg Gent Coronoa

13. Corona Denktank: Praatgroep

Met Praatbox kan je videobellen met iemand waarmee je geen fysiek contact mag hebben. Een eenvoudige laag bovenop een open source videobelsysteem, gemaakt om snel te kunnen delen zonder technische kennis. Praatbox is een initiatief van Corona Denktank.

Praatbox Corona Denktank

12. Lockdown Games

Das Box, een bedrijf uit het Gentse, lanceert de Lockdown Games waar gezinnen tegen mekaar kunnen strijden. Ze gaan elke week door van woensdag tot zondag.

Lockdown Games

11. Patroon voor mondmaskers

De federale overheid deelt een officieel patroon en tips om zelf mondmaskers te maken. Richtlijnen om zelf mondmaskers te maken of te gebruiken vind je hier. Voor de individuele thuisnaaiers is er een Facebookgroep opgericht, en ondertussen is er ook een website: maakjemondmasker.be. Deel je maakfoto's met de hashtag #maakjemondmasker. 

Er zijn heel wat bedrijven en organisaties die aan het werk zijn gegaan, ook creatief bureau De Kwekerij. Zijn hebben een tof filmpje gemaakt om mensen aan te sporen zelf aan de slag te gaan.

Corona patroon mondmasker

10. Beat boredom covid-19

You may also like lanceerde enkele weken geleden een oproep naar ontwerpers om affiches in te sturen en deze in de publieke ruimte te presenteren. Helaas valt dat project nu een beetje in het water, maar de posters kunnen nu gedownload worden om thuis mee aan de slag te gaan: kleur ze in, speel oxo, verbind de punten, maak er een hoedje van,...

Boredom Corona

Boredom Corona


9. Schrijf eens een brief of kaartje

PLOEK deelt ontworpen briefpapier dat je kan uitprinten en gebruiken. Nikki Van de Velde en Joyce.Guidée van ka.art deden hetzelfde, hun templates zijn hier terug te vinden. Redo geeft nu twee enveloppes bij elke bestelling via de webshops. Kaart Blanche ontwierp een kaartje. Ink. copywriting collectief ontwierp een reeks van postkaarten met slogans als 'Liefde in tijden van corona' en 'Ik wou dat ik u kon hamsteren'. 

Redo Corona

8. Cultuurtips, vanuit je eigen kot

De Morgen verzamelt in een artikel een aantal cultuurtips in tijden van corona, vanuit je eigen kot dus. Zo speelt jazzpianist Jef Neve elke dag om 17u30 een miniconcert van thuis, via zijn Facebookpagina.

Jef Neve Corona

7. 3D-geprinte deuropener van Materialise

De Leuvense 3d-printspecialist Materialise heeft een 3d-geprinte deuropener ontwikkeld die het mogelijk maakt zonder direct contact met de deurklink de deur te openen of te sluiten. Materialise deelt een gratis ontwerpbestand voor iedereen wereldwijd voor een hands free 3D-geprinte deuropener. De deuropener kan ook besteld worden via de portal I.materialise.

Materialise Corona

6. Corona Denktank

Er werd een Corona Denktank opgericht rond de ontwikkeling van mondmaskers. Je vindt er heel wat info om je steentje bij te bijdragen, ook om zelf mondmaskers aan te leveren.

Corona Denktank

5. Deel hashtags

Delen via social media kan ook via deze hashtags: #covid19be, #samentegencorona, #vlaanderenhelpt, #blijfinuwkot, #blijfinjekot, #coronabelgie. 

Fotograaf Noortje Palmers en allround creatief Jasper Declercq roepen op om de creatieve dingen die mensen maken te delen via de hashtag #coronacreation. De Gentse Karen Pattyn roept beeldenmakers op om hun ervaringen in deze tijden via beeldend werk te delen via de hashtag #kunstonderdestolp.

#coronacreation

#coronacreation


4. CommunicatiePro's tegen #COVID19

Deze crisis vraagt om een duidelijke en snelle aanpak. De Facebookgroep CommunicatiePro's tegen #COVID19 is opgericht om de juiste boodschap op de juiste manier naar buiten te brengen.

CommunicatiePro's tegen #COVID19

3. De nieuwsbrief van Stijn

StuBru-presentator Stijn Van De Voorde stuurt sinds gisteren dagelijks een nieuwsbrief uit met tips en opmerkingen om concert-, café, restaurant-, darkroom- en sportloze avonden wat vlotter (en muzikaal verantwoord) door te brengen. ZIjn tips van gisteren vind je hier

StuBru Corona

2. Corona game

Mike Ptacek en Brecht Kets van Play It Safe ontwikkelden een coronapreventiespel. Het spel is gratis, duurt maar vijf minuten en zal je heel wat bijleren. Het werd ontwikkeld in samenwerking met Hogeschool West-Vlaanderen - Vlaamse Autonome Hogeschool, Koramic Investment Group, imec en Stad Kortrijk.

Corona game Play It Safe

1. #coSHona voor lokale kleding

Deel de hashtag #coSHona als je kleine zelfstandigen die eerlijke en ecologisch verantwoorde kleding, cosmetica of voeding verkopen, steunt. Een initiatief van modeplatform COSH.

Cosh Corona