“Crowdfunding is niets voor mij.” De kans is groot dat je er zo over denkt, want financiering door het grote publiek blijft al bij al klein in Vlaanderen, ondanks de jaarlijkse groei. Toch zien we in de creatieve sector geslaagde projecten, waarbij geld niet eens de voornaamste drijfveer is. Ook nieuwe vormen zoals abonnementsformules krijgen voet aan de grond. Voor wie kan dit interessant zijn?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

De basics van crowdfunding zijn intussen bekend. Een persoon of bedrijf lanceert een project om geld op te halen bij het publiek, in ruil krijgen de financiers een reward, equity (aandelen), interest (bij crowdlending) of ze doen het gewoon in de wetenschap dat ze een goed doel steunen. De term dook rond 2006 voor het eerst op, maar het principe bestaat al eeuwen – ook het Amerikaanse Vrijheidsbeeld zou zo betaald zijn.  

Toch kreeg deze alternatieve financieringsvorm pas het afgelopen decennium aandacht in Vlaanderen. Vooral crowdlending is succesvol, zeker wat de opgehaalde bedragen betreft. Alleen: de geslaagde projecten op gespecialiseerde platformen als Look&Fin of Bolero situeren zich maar zelden in de creatieve sector. Anders is het voor reward based crowdfunding, zoals dat bij Kickstarter, Indiegogo of Ulule het geval is. Daar duiken wel succesverhalen op uit de creatieve sector, zoals bijvoorbeeld de circulaire zonnebrillen van Yuma Labs waarvoor meer dan 35.000 euro werd opgehaald.

Projecten in mode, design, games, muziek, illustraties en media blijken veel potentieel te hebben voor crowdfunding. 

Daarnaast waait uit Amerika het systeem van crowdfundingabonnementen over, ook interessant voor creatives. Vooral contentmakers gebruiken platformen als Patreon en Ko-fi om abonnees te werven die maandelijks een kleine som overmaken in ruil voor exclusieve content. Daarvan voltijds leven is moeilijk, maar de vaste inkomsten geven wel veel vrijheid. Kortom, er zijn potentieel goede zaken te doen. Maar voor wie?

Yuma Labs

Yuma Labs

Wanneer is crowdfunding realistisch?

Extra financiering is altijd welkom, toch wil dat niet zeggen dat crowdfunding altijd een goede piste is. Sowieso moet je project enthousiasmerend zijn, liefst met een bepaalde sense of urgency, die je fans kunnen helpen oplossen.

Crowdfunders willen over het algemeen iets helpen realiseren wat anders moeilijk zou lukken.

Een gestage voortzetting van je bedrijf kan ook financiering vereisen, maar zal dus moeilijker te crowdfunden zijn dan een productlancering, een evenement of zelfs een nieuwe locatie. Er moet een opportuniteit zijn waarbij de crowdfunders kunnen helpen om die te benutten. 

Daarnaast is de doelgroep belangrijk. Reward based crowdfundingprojecten richten zich over het algemeen tot de consumentenmarkt, en meer bepaald op klanten die openstaan voor vernieuwing en/of beleving. Uiteraard heeft dat ook met je positionering en storytelling te maken – ook een oerklassiek product kan crowdfunders op de been brengen.

Wanneer is crowdfunding interessant?

“Zo’n campagne mag je zowel operationeel als budgettair niet onderschatten”, stelt Lenja Doms, die de campagne van Yuma Labs opzette. “De funding komt er niet vanzelf en het lijkt steeds moeilijker te worden. Ons zonnebrillenmerk had in 2017 al een succesvolle campagne, maar we merkten dat het nu veel meer inspanning kostte om op sociale media ‘lawaai’ te maken. Er is meer concurrentie.” Een succesvolle campagne vraagt dus véél werk, goede marketingskills, een relevant en liefst uitgebreid netwerk en een blok van (minstens) enkele weken waarin je full force tijd kan investeren in het project. Toch loont die investering soms absoluut de moeite.

Als je iets nieuws in de markt wilt zetten en tegelijk wilt testen of er een markt voor is, dan is crowdfunding een supergoed idee.

“De massa feedback die je krijgt, is goud waard en je leert in korte tijd enorm veel over hoe je je doelgroep kan bereiken. Welke influencers hebben impact op je conversie? Wat voor content slaat aan? Zijn er woorden die wel of niet triggeren? Wij leerden bijvoorbeeld al snel dat het woord ‘circulair’ niet werkt in onze marketing, hoewel dat een wezenlijk onderdeel is van onze duurzame aanpak. Het woord is blijkbaar te ‘moeilijk’ om mensen aan te spreken”  zegt Lenja Doms.

Naast de validatie (de test of er een markt is voor je aanbod) en marktverkenning is een belangrijke reden om te crowdfunden ook dat je er een ambassadeursnetwerk mee kan opbouwen. Wie een campagne steunt, voelt zich verbonden met het merk en is nadien meer geneigd om erover te communiceren. Gebruik dat momentum dus om uitgebreid te communiceren en je hele netwerk te activeren.

Het team van Yuma Labs

Het team van Yuma Labs

Wat bepaalt het succes?

Een geheim recept voor crowdfunding is er niet, maar naast een goed aanbod zijn een grondige voorbereiding en een slimme communicatiestrategie zeker cruciaal. Om die voorbereiding te structureren maakt Flanders DC tijdens adviesgesprekken met creatieve ondernemers gebruik van het Crowdfunding Canvas. Dit model, geïnspireerd door het bekendere Business Model Canvas, helpt je om de essentiële ingrediënten van een succesvolle crowdfundingcampagne in kaart te brengen op één pagina. Het canvas laat je acht vragen beantwoorden en doet je stilstaan bij de aanpak, de doelgroepen en de timing van je communicatiegolven. 

Heb je zelf plannen om een crowdfundingcampagne op te zetten?

  • In ons dossier ‘Financiering’ kan je het Crowdfunding Canvas downloaden, een webinar met expert Gijsbert Koren herbekijken en het hoofdstuk ‘Crowdfunding’ uit onze ondernemersgids nalezen.

  • Bij Flanders DC kunnen we samen met jou via persoonlijke begeleiding het Crowdfunding Canvas doorlopen en best practices met je delen.