In deze adviesrubriek bundelen we vragen van ondernemers uit de design- en modesector, met telkens het antwoord erop van een van onze adviseurs.

Eleonore Nicolai: Mag ik de certificaten van onze textielverdeler op onze site gebruiken?

Beste,

Wij zijn het Belgische merk Monreef dat duurzame kledij aanbiedt. Nu vroegen wij ons af of wij als merk ook de certificaten van onze textielverdeler op onze website mogen gebruiken? Het betreft de volgende labels: GOTS, OEKO TEX, PETA Approved Vegan, Organic Content Standard, Global Recycled Standard, Fair wear, EU Ecolabel en Fairtrade.

Groetjes, Eleonore

Beste Eleonore,

Bedankt voor je vraag. Het antwoord is helaas niet zo eenvoudig, want de wereld van certificaten, labels en andere auditsystemen is heel uitgebreid en divers. Elk systeem heeft bovendien een eigen set regels en gebruiksvoorwaarden. 

Over het algemeen kan je wel stellen dat de regels heel strikt zijn, en dat het bijna nooit is toegestaan om certificaten die toegekend zijn aan je leveranciers ook op te nemen op je eigen website. Dit is ergens ook terecht: de auditorganisaties achter deze certificaten willen vermijden dat kledingmerken de schijn wekken dat héél hun collectie beantwoordt aan bepaalde criteria, als dit in werkelijkheid enkel geldt voor een deel van de collectie (of zelfs maar enkele stuks).

In bepaalde gevallen kunnen de behaalde certificaten wél gecommuniceerd worden op of bij de producten zelf. Hier zijn label per label specifieke regels voor, die je via de links hieronder kan terugvinden. 

  • GOTS: zie deze heldere flowchart. Als je zelf een kledingmerk of -producent bent, moet je sowieso zelf het certificaat behalen om het te kunnen gebruiken. Enkel retailers of sommige wholesalers kunnen onder strikte voorwaarden soms een GOTS-label dat toegekend werd aan hun leverancier gebruiken.

  • OEKO-TEX: Zie hun labelling guide vanaf p. 11. Voor productgerelateerde labels zijn er hier wel mogelijkheden, al zijn ook hier strikte voorwaarden. Zo moet het label heel duidelijk aan het juiste specifieke product gelinkt zijn, zodat er geen verwarring kan ontstaan en moet de labelinfo een aantal vereiste componenten vermelden. Bedrijfsgerelateerde labels zoals STeP by OEKO-TEX mogen enkel gebruikt worden door de gecertificeerde bedrijven zelf.

  • PETA Approved Vegan: zie hier de duidelijke informatie op hun website. “Use of the logo is flexible but not transferable. It can only be used by the authorized company, not a third party.”

  • Organic Content Standard, Global Recycled Standard: deze certificaten werden net als een aantal andere opgesteld door Textile Exchange. In deze claims policy vind je uitgebreide info over de plaatsingsmogelijkheden, maar het verhaal is hier complexer. Textile Exchange hanteert verschillende 'claim types', soms op basis van een engagement (commitment claims), soms op basis van certificaten die je moet verdienen. Check best per claim in detail de voorwaarden.

  • Fair Wear: dit is wat wij een 'managementsysteem' noemen (zie ons overzicht van verificatiesystemen onder punt 4). Gezien een Fair Wear-rapportering van toepassing is op een bedrijf, en niet op een product, is het enkel toegestaan om het label te gebruiken als je lid bent van de foundation én een 'Leader' of 'Good' status hebt verworven na controle. Meer info in hun meest gestelde vragen.   

  • EU Ecolabel: volgens deze richtlijnen (p. 14) is het gebruik standaard enkel voorzien voor de licentiehouder zelf. Die kan het logo wel op het product plaatsen. Voor andere partijen die het label willen gebruiken in communicatie is een specifieke aanvraag nodig. 

  • Fairtrade: in deze Fairtrade Mark Guidelines (o.a. p. 73) wordt enige ruimte gelaten om (enkel) rechtstreeks bij specifieke fairtrade producten het logo te kunnen plaatsen. Bekijk zeker eerst de precieze voorwaarden in het document.  

De wereld van certificaten, labels en auditsystemen is dus zeer uitgebreid en best complex. Om er wat inzicht in te verschaffen, werkten we een grondig overzicht uit van kleding- en textielverificatiesystemen. In deze pdf krijg je een overzicht van de bestaande verificatiesystemen om een duurzame keten op te bouwen: code of conducts, duurzaamheidslabels, audits, managementsystemen, platformen.

Je krijgt in een oogopslag te zien op welke schakels van Close The Loop deze systemen werken én hoe ingeburgerd ze zijn bij modebedrijven in België.

Succes! Simon


Rob Claes: Hoe ga ik om met een klant die niet akkoord gaat met mijn factuur?

Hoi,

Ik heb als freelance grafisch ontwerper een opdracht gekregen om een aantal infographics en templates te maken. Nadat ik een infographic en template had voorgesteld, was de klant tevreden. Hij vroeg me om een prijsofferte voor de opdracht op te maken. Ik heb mijn prijs bepaald op basis van het aantal voorziene uren werk en de offerte per mail verzonden. De klant vroeg me hierop via mail om de infographics en templates te maken, zonder een expliciete bevestiging van de prijsofferte. 

Bij de aanlevering was de klant tevreden met het resultaat. Ik kreeg als reactie: “Wij zijn fan van de infographics! Ze zien er tof uit. Stuur ze maar door in de juiste afmetingen, samen met je factuur, dan maken we dit in orde.”

Drie weken later heb ik de factuur opgestuurd. Maar de klant ging niet akkoord met de factuur, niet met het bedrag en de vermelde uren. Ik zou teveel uren hebben aangerekend. Nochtans komt de factuur overeen met de prijsofferte en het aantal uren zoals ik deze in mijn eerdere mail had vermeld. 

Hoe pak ik dit het beste aan? Ik heb geen aanleveringsvoorwaarden laten ondertekenen. We hebben enkel onze conversaties via mail.

Vriendelijke groeten, Rob Claes

Dag Rob,

Dit is geen fijne situatie. Ik raad je aan om eerst te proberen om tot een oplossing te komen vooraleer je overgaat naar de volgende formele stappen. Tracht de klant duidelijk te maken dat het opmaken van de verschillende infographics niet zomaar een snelle aanpassing is van de eerste die je hebt opgemaakt. Er komt wel degelijk veel werk bij kijken en de uren die je hebt aangerekend zijn correct. Bovendien is het spijtig dat de klant pas heeft gereageerd bij ontvangst van de factuur. Dit kan je ook als argument aangeven om tot een oplossing te komen.

Indien er geen oplossing komt, zal je helaas wel verplicht zijn om verdere stappen te ondernemen. 

Je kan je klant ook wijzen op Creative Fair Play.

Naar de toekomst toe raad ik je aan om altijd een prijsofferte op te maken die je laat ondertekenen door de klant. Je kan hier best ook nog je algemene voorwaarden aan toevoegen. In onze online ondernemersgids vind je handige tips voor het opmaken van offertes. Je kan ook een template van algemene aankoop- en verkoopsvoorwaarden downloaden. Als je graag een contract op maat laat opstellen, dan kan je een jurist met ervaring in de creatieve sector contacteren via het platform Kopiloot, dat een overzicht van zakelijke dienstverleners met kennis van de creatieve sector biedt. 

Ik hoop dat jullie tot een oplossing komen en dat jouw klant de factuur snel zal betalen.

Vriendelijke groeten, Joyce Smet

Hoe is deze situatie uiteindelijk afgelopen voor Rob?

Uiteindelijk ontving Rob toch nog zijn centen. Het bedrijf begon de aangeleverde visuals te posten op hun socials. Toen hij hen dit voorlegde, kreeg hij snel het gevraagde bedrag. De grote les die Rob hieruit trok, was dat het cruciaal is om voorwaarden op te stellen naar toekomstige klanten.


Véronique Van Bockhaeven: Welke financieringsmogelijkheden en subsidies bestaan er voor startende zaken?

Dag Flanders DC,

Ik heb net een BV opgericht om het kledingmerk Lily-Balou over te nemen. Ik heb een lening gekregen bij de bank om het overnamebedrag te financieren en een lening om de eerste kosten te dekken. Ik vroeg mij af of er overheidssteun bestaat voor startende zaken, of voor ondernemingen in de textielsector. Kunnen jullie me hierover meer informatie bezorgen?

Alvast bedankt! Véronique Van Bockhaeven

Dag Véronique,

Hartelijk dank voor je vraag. Ik geef je hierbij de nodige info.

In onze online ondernemersgids kan je in het hoofdstuk ‘Financiering’ een goed overzicht van mogelijke subsidies vinden. Als starter zijn er echter niet zo heel veel mogelijkheden. Ik geef je hierbij de informatie waarvan ik denk dat ze nuttig voor jou kan zijn.

Met de KMO-portefeuille kan je advies inkopen of een opleiding volgen bij geregistreerde dienstverleners. Kleine kmo's krijgen 30% subsidie met een maximale steun van 7.500 euro per jaar. Je kan van deze maatregel gebruik maken voor bijvoorbeeld het opstellen van een financieel of communicatieplan. 

Als je bedrijf een groeitraject wil realiseren en hiervoor extern strategisch advies wil aankopen of een medewerker wil aanwerven, dan kan je een KMO-groeisubsidie aanvragen. Het groeitraject dient aan te sluiten bij een volgende thema's: digitalisering, internationalisering, innovatie en circulair en duurzaam ondernemen. De derde oproep van dit jaar loopt van 1 november tot en met 20 december. De subsidie bedraagt maximaal 50% van de kost met een maximum van 50.000 euro en kan aangewend worden tot 25.000 euro voor extern advies en 25.000 euro voor de aanwerving van een strategische medewerker. 

Daarnaast kan Flanders Investment and Trade je verder helpen met al je vragen rond exporteren vanuit Vlaanderen. Zij bieden ook een aantal subsidies aan die je kunnen verder helpen met de internationalisering van je bedrijf. Je kan bij hen maximum vier subsidiedossiers per jaar indienen. Zo kan je voor de ontwikkeling en vertaling van digitale internationale commerciële bedrijfscommunicatie een subsidie aanvragen. Deze kan bijvoorbeeld gebruikt worden voor de ontwikkeling van je website of webshop in een andere taal. Standaard bedraagt deze subsidie 3.000 euro. Als je nog geen eerdere subsidie hebt aangevraagd, bedraagt ze 4.500 euro. Je kan ook steun krijgen van FIT als je deelneemt aan een beurs of een niche-event zoals bijvoorbeeld een showroom in het buitenland. Ook een virtueel evenement komt hiervoor in aanmerking. 

Naast subsidies bestaan er ook nog een aantal steunmaatregelen vanuit de overheid. Deze kunnen je een fiscaal voordeel geven of bijvoorbeeld de kost voor het aanwerven van personeel verminderen. Voor een overzicht verwijs ik je graag naar de ondernemersgids. 

Als je een zicht hebt op je financieringsbehoefte en je hebt nog extra geld nodig, zijn er naast bankleningen nog andere mogelijkheden om geld te lenen of op te halen die door de overheid ondersteunt worden via een belastingvoordeel. Zo kan je via de Winwinlening geld lenen bij familie of vrienden. Of kunnen familie en vrienden je financieel steunen via het Vriendenaandeel. Daarnaast bestaat er ook de Tax Shelter voor starters

Ik wens je heel veel succes met je nieuwe bedrijf en het verderzetten van Lily-Balou. Steeds bereid tot een gesprek.

Vriendelijke groeten, Joyce Smet

Hoe gaat het ondertussen met Véronique en de nieuwe zaak?

De zaak is officieel in handen van Véronique sinds augustus. Ze deed verder research rond mogelijke subsidies. Binnenkort zal Véronique deelnemen aan buitenlandse beurzen om nieuwe klanten te zoeken. Ze ging ook in gesprek met een geregistreerde dienstverlener om de webshop te optimaliseren.


Jeff Rutten: Hoe zet ik als designer mijn eerste stappen op internationale schaal?

Beste,

Ik wil eindelijk de stap zetten om mijn producten ook internationaal te verkopen. Ik zag de oproep voor deelname aan de Parijse beurs Maison&Objet. Is deze beurs geschikt voor mij? Of is de Design Week in Milaan eerder iets voor mijn objecten? 

Alvast bedankt! Jeff Rutten 

Dag Jeff,

Maison&Objet is een echte verkoopbeurs, het is geen beurs om prototypes voor te stellen. Maison&Objet heeft een vrij divers, internationaal publiek. Bezoekers zijn zowel agenten die je producten willen verdelen als winkels en galeries, architecten en binnenhuisarchitecten voor de projectmarkt. Het is goed om te weten op welke markt je wil focussen. Het percentage voor je klanten, de productie en levertijd en de samenwerking met toeleveranciers moeten op punt staan vooraleer je besluit deel te nemen.

In Milaan heeft Flanders DC dit jaar met Belgium is Design een groepsstand op de Salone Satellite. In Milaan zijn evenwel meerdere mogelijkheden om deel te nemen aan events in de stad. Ik zie voor jou twee opportuniteiten: Design Language, een initiatief van David Heldt, gaat al enkele jaren door in het Nhow Hotel in de Via Tortona. David heeft een vrij groot netwerk en organiseert al heel wat jaren events tijdens de Design Week. Een andere mogelijkheid is het Isola Design District, dat zich richt op startende designers. De belangrijkste troef van Isola is de kostprijs. Deelnemen kan daar al vanaf enkele honderden euro’s. Het geheel is vrij alternatief en heeft vooral pas afgestudeerden als exposant. Design Language daarentegen is commerciëler en beter gelegen in de Zona Tortona. Design Language heeft een goede communicatie en een uitgebreide adressenlijst. Deelname is wel duurder.

Veel succes en bij verdere vragen kan je steeds bij mij terecht.

Groeten, Christian Oosterlinck

Wat ondernam Jeff uiteindelijk?

Jeff zou eerst deelnemen aan Maison&Objet, maar door corona werd deze beurs verplaatst van januari naar maart. Net in die week moest Jeff de oplevering doen van een groot project, waardoor hij uiteindelijk niet kon deelnemen. Aangezien de eerste stappen voor internationalisering toch al gezet waren, besloot hij deel te nemen aan de Design Week in Milaan, waar hij uiteindelijk koos voor Design Language als locatie. Die locatie bleek een goede zet. Jeff kon er beroep doen op hostessen, die beschikbaar waren gedurende de hele week en de Italiaanse bezoekers te woord konden staan. De opkomst was goed en het publiek was heel enthousiast. Hij kon zijn adressenbestand goed aanvullen doordat geïnteresseerde internationale bezoekers er hun gegevens konden achterlaten. Hij kreeg — en krijgt nu nog — veel persaandacht door zijn beursdeelname, en er zijn ook nog gesprekken gaande wat betreft nieuwe verkooppunten. Hij is wat betreft pr ook goed begeleid door Statius PR voor zijn persdossier, mailing en nieuwsbrief. Daarnaast heeft hij van Flanders Investment & Trade een stuk van het bedrag van de huur van de stand teruggekregen.


Marth Audenaert: Hoe bepaal ik mijn prijs voor maatwerk?

Hallo,

Ik ben sinds kort gestart met mijn website van eigen gemaakte juwelen (in edele metalen). Ik krijg daarnaast echter nog veel opdrachten die specifiek met de persoon in kwestie besproken en gecreëerd worden. Hoe bepaal ik de prijs voor maatwerk/persoonlijke aanpassingen voor een klant? 

Groetjes, Marth Audenaert

Dag Marth,

Prijsbepaling voor maatwerk verschilt inderdaad nogal van die voor producten die je in reeks verkoopt, omdat die laatste een aantal schaalvoordelen opleveren. Het uitgangspunt is nochtans wel hetzelfde: bekijk de prijsbepaling steeds met drie brillen: kostengebaseerd (hoeveel moet je aanrekenen om alle kosten, inclusief je eigen tijd, minstens te compenseren), marktgebaseerd (hoeveel rekenen anderen aan voor vergelijkbaar werk) en waardegebaseerd (hoeveel waarde haalt de klant uit je werk, en kan je dat optimaliseren).

Kostengebaseerd
Op prijsinzicht.be kan je vlot berekenen hoeveel je moet aanrekenen om al je (variabele, vaste en eigen loon-)kosten te dekken. Lever je steeds maatwerk, dan zou je met de module ‘uurtarief’ kunnen berekenen hoeveel je minstens moet aanrekenen om je tijd vergoed te krijgen. Maar aangezien jij ook eigen producten (in reeksen) verkoopt, raad ik eerder aan om de module ‘diensten’ te selecteren. Dit laat toe om naast je variabele out-of-pocket kosten (materiaal, verpakking,…), ook per stuk de maaktijd mee te rekenen in je kostenberekening. 

Bij maatwerk zullen de variabele kosten telkens wel wat verschillen, maar probeer dan een aantal projectcategorieën (bijvoorbeeld eenvoudige ring/complexe ring/halsketting/…) te definiëren die representatief zijn voor je werk. Zo kan je voor die fictieve projecten een typeprijs berekenen. Bij reële offerte-aanvragen corrigeer je vervolgens de typeprijs verhoudingsgewijs naar boven of beneden om de prijs op maat te bepalen.

Marktgebaseerd
Maatwerk is per definitie moeilijk vergelijkbaar, en daarom is deze methode iets minder belangrijk dan bij werk in reeksen. Om toch een idee te krijgen, kan je op zoek gaan naar indicatieve ontwerptarieven of projectprijzen van relevante concullega’s. 

Waardegebaseerd
Deze methode is bij maatwerk nog belangrijker dan anders. Omdat je volledig afgestemd werkt op de klant, heb je meer kansen om extra waarde te bieden. Ga na waar de klant precies meerwaarde uit haalt, en probeer daarop in te spelen met je aanbod. Eventueel kan je verschillende opties aanbieden uitgaande van verschillende budgetten. Bij de goedkoopste versie ga je uit van het basisproduct, en naarmate je meer kan inspelen op de wensen van de klant, verhoog je de prijs. Dit principe van schaalbare pricing, ook wel bracketing genaamd, kan ook het effect hebben dat de duurste optie (de ‘ankerprijs’) de andere opties goedkoper doet lijken. Vergelijk het met een wijnkaart op restaurant: hier staat vaak een erg dure fles tussen om de andere flessen goedkoper te doen lijken. Meer info over bracketing en anchoring lees je
hier.  

Groeten, Simon Gryspeert

Wat deed Marth met de tips van Flanders DC? 

Marth gebruikt een combinatie van 'waardegebaseerd' prijsbepalen en 'kostengebaseerd' prijsbepalen. Ze schat eerst de moeilijkheidsgraad van het stuk in. Hierdoor categoriseert ze het juweel en kent ze de minimumprijs. Daarna kijkt ze wat er nog bijkomt van specifieke vragen van de klant. Dat gaat dan over materiaalkeuze, ontwerpuren, afwerking, etc. Zo komt ze uiteindelijk tot de totaalprijs van het juweel. 

 

Davien Dierickx: Hoeveel moet ik aanrekenen voor het afstaan van de rechten op mijn tekeningen?

Dag Flanders DC,

Ik heb de vraag gekregen om een offerte op te maken voor een grafisch bureau dat blikken dozen zal ontwerpen voor een koekjesfabrikant. Ze hebben hiervoor twee illustraties nodig. Ik wil niet te weinig vragen, maar ook niet te veel, aangezien ik deze opdracht heel graag wil doen. Er was ook sprake van rechten afstaan aan de klant. Hoeveel moet ik hiervoor aanrekenen? 

Vriendelijke groeten, Davien Dierickx

Dag Davien,

Dat klinkt als een interessante kans! Het is alvast een goede reflex om niet zomaar je rechten af te staan. De overdracht van intellectuele eigendom (‘rechten afstaan’) laat je best altijd vergoeden. Standaard blijven de niet expliciet benoemde auteursrechten (terecht) bij de ontwerper, en om daarvan af te wijken is het dus normaal dat er een vergoeding tegenover staat. Wel zou ik aanraden de prijs steeds in zijn geheel te bekijken. 

Wat de hoogte van je vergoeding betreft: bij prijsbepaling is er zelden maar één juist antwoord. Er zijn profielen die met veel succes hoge prijzen hanteren, en anderen die ook met veel succes minder duur zijn. Naast de waarde van je werk en de keuze van je doelgroep hangt veel ook af van hoe je je wil profileren. Het kán slim zijn hier een groeitraject in na te streven: eerst wat naam opbouwen met prestigieuze opdrachten, en dan exclusiever (duurder) worden. Maar weet dat we vaker mensen zien die te goedkoop zijn dan te duur. 

Hanteer wel steeds een prijs die het voor jou haalbaar maakt om er je nodige inkomen uit te halen. Heb je er al zicht op hoeveel illustraties je maandelijks moet verkopen en hoeveel je moet aanrekenen om je gewenst inkomen te behalen? Op prijsinzicht.be kan je deze berekening voor jezelf maken. Uiteraard moet je hier ook rekening houden met alle kosten en de tijd die je investeert per illustratie. Je kan in de tool verschillende types illustraties en bijhorende prijzen voorzien (groot/klein, complex/eenvoudig, geanimeerd,...) om de oefening voldoende gedetailleerd te maken. 

Probeer daarnaast ook zicht te krijgen op de prijzen van andere, vergelijkbare illustratoren. Dit kan een interessante indicatie zijn. Je hoeft hun prijzen niet te volgen, maar als je er (sterk) van afwijkt, zal je dat wel goed moeten kunnen motiveren. 

Als je de auteursrechten afstaat (meer bepaald: het vermogensrecht dat daarbij hoort, want het morele auteursrecht blijft steeds bij jou), raad ik aan om een extra toeslag aan te rekenen. De gangbare tarieven hiervoor verschillen sterk, ik heb al formules gehoord gaande van +30% tot +300%. In jouw geval lijkt het me relevant om te weten op welke schaal de producent werkt, en welke mogelijke toepassingen ze voorziet met jouw illustraties. Eventueel kan je dit ook contractueel afbakenen. Indien de klant je illustraties echt onbeperkt wil kunnen gebruiken, zou ik een hogere toeslag aanrekenen dan wanneer het om één type toepassingen gaat (bijvoorbeeld enkel op blikken koekjesdozen).   

Als je toch echt een lage prijs wil hanteren, omdat je de opdracht zo graag wil, raad ik aan om iets in ruil te vragen. Zo devalueer je de waarde van je werk minder. Je kan bijvoorbeeld afspreken om je naam voldoende zichtbaarheid te geven, een maximum aantal inbegrepen correctierondes voorop stellen,… Maar hou steeds rekening met je ondergrens: op lange termijn is het contraproductief om je eigen waarde te onderschatten. 

Succes ermee! Simon Gryspeert

Wat deed Davien met de tips van Flanders DC? 

Davien heeft andere illustratoren gevraagd naar hun tarieven, ook een illustrator die deze opdracht al eerder had gedaan. Op basis daarvan heeft ze voor deze opdracht haar prijs opgemaakt. Voor haar prijsbepaling kijkt Davien naar het type klant (vzw, particulier of groot bedrijf) en het type opdracht, maar ze probeert niet teveel af te wijken van haar standaardtarief. Ze blijft het soms nog moeilijk vinden om de’ juiste prijs’ te vragen, maar ondertussen heeft ze zelf grenzen bepaald, zodat ze niet onder haar minimumprijs gaat. Door reeds meerdere malen voor dezelfde soort klanten te hebben gewerkt, kan ze nu beter inschatten wat het gemiddelde budget en beseft ze dat ze niet bang hoeft te zijn om teveel te vragen.

 

Lien Van de Kelder: Hoe ga ik op zoek naar een duurzame stof voor beddengoed?

Hallo, 

Ik zou graag gebruik maken van jullie netwerk in de textielsector om een duurzame stof te vinden die moet dienen om beddengoed te maken. Mijn prototypes zijn bijna klaar, nadien reis ik naar Portugal om fabrieken te gaan bezoeken. Ik zou die trip zo efficiënt mogelijk willen maken en aan de hand van jullie kennis en expertise denk ik dat dat beter zou lukken. 

Dank! Lien Van de Kelder

Dag Lien,

We helpen je hier graag mee verder. 

Algemene info over de verschillende soorten duurzame materialen kan je op de website van Close The Loop, ons platform voor duurzame mode, terugvinden. Je kan er een database met voorbeelden vinden. Check zeker de tabs leveranciers en online sourcingplatformen voor concrete suggesties. 

Maar het kan slim zijn om te starten met de vraag wat duurzaam voor jou en jouw product betekent. Een zeer sterke en kwalitatieve stof die een lange levensduur garandeert; een lage impact op het milieu tijdens productie en gebruik zoals waterverbruik; een ethisch geproduceerd materiaal in goede arbeidsomstandigheden; een lokaal geproduceerde stof zodat de logistieke voetafdruk minimaal is; een gerecycleerd materiaal waardoor er geen nieuwe grondstoffen ingezet moeten worden; een materiaal dat zich goed leent tot recyclage en hergebruik op het einde van de keten. Idealiter combineert jouw stofkeuze een aantal van deze eigenschappen. Elk seizoen zijn er nieuwe innovaties maar kiezen voor een monovezel is bijvoorbeeld al een goede eerste stap omdat deze best geschikt zijn om te recycleren. Je kan veel meer lezen over dit topic op onze Close The Loop-website (met een hoofdstuk rond grondstoffen en vijf voorgestelde strategieën). 

Daarnaast raad ik je ook aan de Close The Loop Planner even in te vullen. Zo heb je ineens een goed zicht op alle elementen van je onderneming en hoe je duurzamer aan de slag kan gaan, wat de quick wins zijn en langetermijnstrategieën om naartoe te werken.  

Even terug naar het sourcen van materialen en je bezoek aan fabrikanten. Weet dat je ook overeenkomsten kan maken met de fabrikanten zelf en dat zij, op aanwijzingen van jouw keuze rond samenstelling en kwaliteit, zelf het materiaal voorzien. Zo koop je een afgewerkt product bij hen en ligt het werk, maar ook de investering en het risico bij hen. Dit kan eventueel een eenvoudigere opstart betekenen.

Maak er zeker goede afspraken rond. Wie doet wat wanneer? Hoe werk je best samen met een productiepartner? Duik even in dit hoofdstuk in onze ondernemersgids waar je ook een template kan vinden voor een raamcontract. 

Veel succes alvast met deze eerste stap en koppel gerust even terug na je trip.

Groeten, Ann Claes

Hoe gaat het ondertussen met Lien?

Uiteindelijk koos Lien voor 100% linnen (veel minder water en minder pesticiden dan katoen) en een mengeling tussen biokatoen en tencel (van Europese houtpulp). Daarnaast heeft ze de code of conduct van de fabriek opgevraagd om een garantie te krijgen over de arbeidsvoorwaarden en certificaten van de stoffen. Ze legt momenteel de laatste hand aan de webshop voor haar eerste collectie beddengoed.

 

Nousjka Daniëls: Hoe maak ik een overeenkomst rond naamsvermelding?

Hallo,

Ik werd gecontacteerd door een borduurster met de vraag om een reeks illustraties voor een zomercollectie te maken, die ze onder haar eigen label zou borduren op t-shirts en verkopen. Ik werk niet met commissie, dus alle winst uit de verkoop is sowieso voor haar. Ze betaalt mij enkel voor mijn prestatie van uren.

Nu hebben we een conflict in verband met credits. Ik wil dat mijn naam ergens vermeld staat in die t-shirts (een extra borduursel of een etiket met 'merknaam x Nousjka Daniëls'). Zij vindt dat niet nodig, omdat ze mij al betaalt.

Wat is hierin gebruikelijk of wat is een mogelijke oplossing?

Bedankt alvast!

Groetjes, Nousjka Daniëls

Dag Nousjka,

Bedankt voor je adviesvraag. In principe heeft elke auteur recht op naamsvermelding, dat blijft zelfs zo als hij zijn rechten volledig overdraagt. Vaak worden er echter afspraken gemaakt hierrond: bijvoorbeeld enkel vermelding op bepaalde dragers, of zelfs dat er geen vermelding nodig is. In sommige gevallen is naamsvermelding niet haalbaar, en dan hoeft het niet. Stel bijvoorbeeld dat een grafisch vormgever een logo en huisstijl ontwerpt voor een bedrijf, dan zal het bedrijf die naam niet bij het logo of op andere huisstijlelementen opnemen. En als iemand oorbellen ontwerpt, zal het praktisch vaak moeilijk zijn om daar een naam op te plaatsen. Zie bijvoorbeeld hier voor meer info: https://www.charlotteslaw.nl/auteursrecht-naamsvermelding/

In jouw concrete situatie is er niets afgesproken, dus zou je de naamsvermelding kunnen eisen. Maar dat gaat de relatie met de klant natuurlijk niet ten goede komen. Kan je eventueel zoeken naar een compromis? Dat je naam bijvoorbeeld wel bij het artikel in de webshop wordt geplaatst, of wordt vermeld als de t-shirts in de pers zouden komen? Ik zag dat op Instagram al naar jou verwezen wordt. Hoe denk je zelf hierover?

Groet, Caroline Merckx

Hoe gaat het ondertussen met Nousjka en de creditkwestie?

Nousjka besloot uiteindelijk om twee voorstellen te doen en zo een compromis te sluiten. Het eerste voorstel was een vermindering van het verschuldigde bedrag op de factuur zodat de opdrachtgever kon investeren in nieuwe kledinglabels met Nousjka’s naam op. De tweede optie was om toch zonder credits te werken maar afspraken rond verspreiding te maken (max. één jaar, enkel binnen Europa). De opdrachtgever koos voor de eerste optie en heeft labels besteld en voorzien in de t-shirts. Uiteindelijk liep de samenwerking wel op zijn einde. Dat vond Nousjka destijds wel spijtig. Het leerde haar dat het zinvol is hierover op voorhand duidelijke afspraken te maken.


Maren Huysmans: Hoe start ik een crowdfundingcampagne op?

Beste Flanders DC,

Ik maak regenkledij om mee te fietsen, waarbij de nadruk ligt op kwaliteit, elegantie en praktisch comfort. Op warenhuys.be vind je mijn collectie. Vorig jaar verkocht ik een eerste batch aan jassen. Nu ben ik van plan een crowdfundingcampagne op te starten. Kan ik daarover wat meer informatie en tips krijgen?

Groeten, Maren Huysmans

Dag Maren,

Proficiat met je knappe eerste collectie! Voor dit type product lijkt crowdfunding me inderdaad een veelbelovend idee. De meeste succesvolle crowdfundingcampagnes vertrekken van een innovatief product en/of bedienen een duidelijke niche-doelgroep. In jouw geval lijken beide voorwaarden vervuld. Dit type elegante regencape voor fietsers zie je niet of nauwelijks in de reguliere markt, en de doelgroep van modebewuste mensen die voor hun woonwerkverkeer gebruik maken van een fiets lijkt me reëel (en groeiend). 

Een andere belangrijke succesfactor is of je erin kan slagen een sense of urgency op te wekken bij de backers: is het geloofwaardig dat zonder hun hulp het project niet of erg moeilijk van start kan gaan? In dit geval zou je dat gevoel kunnen bereiken door duidelijk te communiceren wat de opstartkosten zijn als onafhankelijk merk, en welke voorverkoop je nodig hebt om die te financieren. 

Om je crowdfundingcampagne grondig voor te bereiden, raad ik aan om gebruik te maken van het Crowdfunding Canvas. We kunnen deze tool samen doorlopen in een adviesgesprek als je wil. Het canvas helpt je stilstaan bij alle belangrijke aspecten van een goede campagne, door je vragen te laten beantwoorden over de cruciale succesfactoren. Het canvas geeft je ook een structuur om de communicatiestrategie te plannen op basis van je doelgroep(en). De marketing en de goede start van een campagne zijn absoluut cruciaal. De respons van backers op de eerste dagen laat je dus best niet aan het toeval over. Hiervoor kan je je eigen brede netwerk proberen te activeren. 

Heel veel succes! Simon Gryspeert

Hoe gaat het ondertussen met Maren en haar merk? 

Maren lanceerde effectief een succesvolle crowdfundingcampagne op het platform Kickstarter. Ze haalde 22.740 euro op dankzij de steun van 134 backers, die haar capes en regenbroeken in voorverkoop aankochten. De producten zijn nu in reguliere verkoop te verkrijgen via de webshop op warenhuys.be


Heb jij ook een vraag?

Geef ze door via onze site en een van onze adviseurs zal jou contacteren.