Je hebt vast al wel van web3 gehoord. Web3 luidt een nieuwe evolutie van het internet in, waarbij de eindgebruiker een cruciale rol speelt. Wat betekent dat precies en kan het zinvol zijn voor ondernemers in de creatieve sector? En wat betekenen termen als blockchain, wallet en metaverse nu juist?

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Web3

Wat is web3 nu precies? Om dat goed te begrijpen, keren we terug naar de start van het wereldwijde web. In eerste instantie was het internet bedoeld om op een makkelijke en globale manier informatie te kunnen raadplegen. Door middel van webpagina’s werd content ter beschikking gesteld van iedereen wiens computer een internetverbinding had. Dat was web1.

Na verloop van tijd werd deze statische content steeds dynamischer en interactiever. Reageren werd mogelijk, zelfs content delen kon, foto’s en video’s namen hun plaats in op het internet en ook sociale media zagen het daglicht. Dat is web2, het internet zoals we het vandaag kennen en gebruiken en waar grote spelers (Google, Amazon, Meta,…) de touwtjes en vooral ook onze data in handen hebben. Deze grote bedrijven gebruiken onze gegevens (content, reacties, speeltijd, inzichten,...) om geld te verdienen, waardoor de gebruiker ook meteen het product wordt van deze diensten.

Web3 pakt het anders aan en wil de kracht van data teruggeven aan de eigenaar om zo een democratischer internet te creëren. Je blijft dus zelf eigenaar van jouw informatie, jouw ‘werk’,... en kan zelf bepalen wat ermee gebeurt. En dat is nu net mogelijk door middel van een nieuwe technologie. In plaats van deze data centraal op te slaan op bij de grote spelers, komt deze in een netwerk van verschillende computers en servers terecht. Dit systeem wordt een blockchain genoemd.

illustratie © Toykyo


2. Blockchain

Elke blockchain bestaat uit verschillende computers en servers die als schakels een deel van de data (of kopieën ervan) bevatten. Samen vormen deze schakels een ketting van data, een blockchain genoemd. Doordat deze verschillende computers en servers de opgeslagen data steeds met elkaar vergelijken, wordt het aanpassen of vervalsen ook meteen onmogelijk en wordt de afhankelijkheid van één externe partij voor data-opslag hierdoor ook overbodig. De gegevens worden versleuteld waardoor de blockchain dus gedecentraliseerd, traceerbaar en veilig is. 

Er zijn verschillende blockchains met elk hun eigenheid, zoals Bitcoin, Ethereum, Solana, Lukso, Algorand, Tezos, Cardano, Avalanche,...

Check zeker nog eens ons filmpje waarin expert Jef Cavens blockchain uitlegt met referenties naar de modewereld. 


3. NFT

Het woord NFT horen we tegenwoordig vaak in het nieuws, maar wat is een NFT nu juist? NFT staat voor ‘non-fungible token’ (vertaald: niet-vervangbaar of uniek token) en werkt op basis van de technologie die een digitaal eigendomscertificaat creëert waarmee je kan bewijzen dat jij de eigenaar bent van de digitale inhoud. Een NFT is dus niet het item op zich. De informatie over dit certificaat, mét tijdstempel, wordt opgeslagen op een blockchain, waardoor het dus uniek en traceerbaar is. Het opslaan van deze informatie op een blockchain noemen we ‘minten’.

Ontdek samen met Ryan Gill van Crucible in ons webinar wat NFT’s precies kunnen betekenen voor creatieve ondernemers. 


4. Smart contract

Wanneer je een NFT op een blockchain plaatst, maak je ook een smart contract op. In dit smart contract staat beschreven wat de NFT inhoudt, welke rechten er exact verkocht werden (copyrights, commerciële rechten,…), maar ook of er bij doorverkoop royalties naar de originele auteur terugvloeien of niet. Dat maakt het interessant om elke transactie in de toekomst mee te kunnen volgen en, als het doorheen de tijd in waarde blijft stijgen, er zelfs aan te verdienen. 


5. Cryptocurrency

Cryptocurrency is een vorm van digitaal geld, waarbij geen tussenkomst van banken of andere financiële instellingen nodig is om transacties te registreren. Alle transacties worden bijgehouden op een blockchain. Bitcoin is veruit de bekendste digitale munt, maar er zijn nog honderden andere digitale munten waaronder Ether, Tezos, Polkadot, Dogecoin en Ripple. 


6. Wallet

Een wallet is letterlijk een digitale portefeuille waar je jouw bezittingen kan in onderbrengen. Deze bevat de items die jij bezit op de blockchain(s). Dit kunnen onder andere NFT’s en cryptomunten zijn. De wallet is anoniem en publiek toegankelijk. Iedereen kan jouw wallet bekijken en iets aan jouw wallet toevoegen. Als iemand anders iets in jouw wallet plaatst, wordt dat een ‘airdrop’ genoemd.

Om items in een wallet te verplaatsen, heb je de beveiligingscodes nodig. Ben je deze codes kwijt, dan kan je jouw wallet recupereren door een unieke code van 12 woorden te gebruiken, ook wel ‘seed phrase’ genoemd. Populaire systemen voor een wallet zijn bijvoorbeeld Metamask en Trust wallet, maar er zijn ook externe, cold wallets zoals Ngrave. Let wel, wanneer je de toegang tot je wallet kwijt bent, is er niemand die je verder kan helpen. Er is geen helpdesk of klantendienst. Je bent dus zelf verantwoordelijk hiervoor.

Wallets worden aanzien als een belangrijk onderdeel van je digitale identiteit en hebben naast het functionele aspect ook een showroomeffect. Zo maken Twitter, Instagram en Spotify connecties met je wallet waardoor je je waardevolle eigendommen kan ‘flexen’ of tonen op andere bestaande platformen.


7. Metaverse

De term metaverse wordt momenteel op verschillende manieren gebruikt. Vaak gebruikt men de term voor een immersieve virtuele wereld waar mensen — meestal aan de hand van een avatar — elkaar kunnen ontmoeten, samen kunnen werken, kunnen leren, spelen,… Deze 3D-wereld kan aangevuld worden met Virtual of Augmented Reality-ervaringen om een meer immersieve beleving aan te bieden. 

Metaverse en web3 worden vaak gelinkt aangezien de metaverse ook als een derde en immersieve versie van het internet gezien kan worden, als een digitale variant van het gewone leven waar je kan werken, shoppen, ontspannen, verdienen,…

De web3-filosofie is echter wel toepasbaar op de metaverse. Denk maar aan het kopen en bezitten van digitale kledij voor een avatar op een gedecentraliseerde manier. Deze eigendomsbewijzen kunnen met de blockchaintechnologie opgeslagen worden. Opkomende platformen zoals The Sandbox en Decentraland zijn gebouwd op deze technologie.


8. Digital identity

We spenderen meer en meer tijd online. De digitale wereld zal in de toekomst steeds belangrijker worden, zeker bij de jongere generaties. Net als in de echte wereld is de wil naar een eigen identiteit erg groot. In het dagelijkse leven maken de keuzes over onze kledij, haarsnit, bezittingen, wie onze idolen zijn, op welke feestjes we aanwezig zijn,… ons tot wie we zijn en hoe we ons profileren tegenover anderen. Ook in de digitale wereld bestaat deze nood. Denk vandaag bijvoorbeeld aan het gebruik van filters, het aantal likes, het type contacten,…

Het creëren van een digitale persoonlijkheid (of zelfs meerdere) zal hand in hand gaan met de items die je bezit. Ook hierbij zijn uniekheid en schaarsheid van belang, en dan komt de NFT-technologie van pas. Zo zal je bijvoorbeeld met een limited edition digitale sneaker kunnen uitpakken of deze zelfs kunnen verhandelen, net als in de reële wereld vandaag.


Wil je nog meer weten? Luister dan naar deze podcastaflevering van Vers van de Metapers (ook te beluisteren via Spotify).