Hoe benut je online kanalen om jezelf of jouw organisatie (beter) bekend te maken en de verkoop van diensten en producten te bevorderen? Welke strategieën hanteer je om de online consumptie van creatief werk te vermarkten? En welke digitale technologieën en platformen gebruik je daarvoor? In deze lessenreeks kom je er alles over te weten.

Syntra Vlaanderen lanceerde in samenwerking met onder meer Flanders DC een online opleidingstraject rond digitaal ondernemen in de creatieve sector. In een videoreeks van 33 video's, gespreid over zes modules, maakt Clo Willaerts, expert in digital business, je wegwijs in verschillende thema's. In de Facebook learning group krijg je nog meer actuele info.

Digitaal ondernemen: gratis online lessenreeks


De opkomst van software, robots en artificiële intelligentie creëerde een nieuwe manier van kunst maken. Muziek gemaakt door een AI-popster? Schilderen met AI? De mogelijkheden zijn talloos. Maar door de digitalisering zijn vele creatieven ook ‘remixers’ geworden. Bij remixes worden delen van het werk van andere artiesten in het eigen werk gekopieerd en geplakt. Wat met copyright en hoe kan je dan nog geld verdienen met je intellectuele eigendom? Clo vertelt in twee lessen meer over deze remixcultuur en welke mogelijkheden de digitalisering met zich meebrengt

Digitaal ondernemen: 1. Trends in digitaal creëren

2. Sociale media

Als je een onderneming of merk van enige omvang hebt, gaan je klanten er zeker en vast vanuit dat je bereikbaar bent via online kanalen. Welk socialmediakanaal is een must voor jouw onderneming? Wat zijn de zwakke en sterke punten van sociale media en welke mogelijkheden bestaan er allemaal? Welke voordelen heeft Google te bieden? In vijf lessen leert Clo je alle mogelijkheden van SEO, Google en de meest gekende socialmediakanalen.

Digitaal ondernemen: 2. Sociale media

3. Digitaal marketingplan

Een overkoepelende strategie voor je onderneming vinden is niet altijd even makkelijk. Hoe stel je een digitaal marketingplan op? Welke trends, platformen en apps kunnen inspelen op jouw marketing? Hoe bouw je je eigen website op? Wat moet je weten over GDPR? Hoe converteer je consumenten tot klanten? In zeven lessen legt Clo alles uit wat je moet weten over marketing en hoe je dit het beste aanpakt. 

Digitaal ondernemen: 3. Digitaal marketingplan

4. Product of dienst

Je onderneming in de markt zetten gaat niet vanzelf. Het kost tijd om te weten te komen waar je naartoe wil met je verhaal. Om een sterke marktpositie in te nemen moet je de kern van je onderneming achterhalen. Hoe kom je achter je ‘value proposition’? Welke risico’s en opportuniteiten heeft personal branding? Welke meerwaarde heeft een elevator pitch? Leer in vijf lessen hoe je dit aanpakt doet en er zo het meeste kan uithalen voor je onderneming.

Digitaal ondernemen: 4. Product of dienst

5. Marktonderzoek

Als ondernemer is het belangrijk de juiste mensen te bereiken aan de hand van gepaste content. Welke soorten klanten heb je? Hoe verkrijg je nieuwe klanten en behoud je je bestaande? Hoe kan je nieuwe opportuniteiten zoeken bij je concurrent? Vooraleer je een eerste stap zet, doe je online research. Gebruik het ‘4-N model’ om de ideale soort klant voor je onderneming te vinden en kies de juiste kanalen op te communiceren naar je doelgroep. Clo legt je in vijf lessen hierover alles uit.

Digitaal ondernemen: 5. Marktonderzoek

6. Digital verdienmodellen

Digitalisering heeft enkele oude verdienmodellen compleet overhoop gehaald. Zo heb je het gratis verdienmodel, het model van abonnementen en tal van andere. Hoe haal je als creatieve ondernemer hier voordeel uit? In acht lessen legt Clo enkele verdienmodellen uit, welke uitdagingen hieraan vasthangen en welke voordelen de digitalisering biedt.

Digitaal ondernemen: 6. Verdienmodellen


Maak je lid van de Facebookgroep ‘Digitaal ondernemen in de creatieve sector’ om op de hoogte te blijven van nieuwtjes rond dit onderwerp. Wie geen Facebook gebruikt, kan ook meevolgen via het Youtubekanaal.  

Deze online opleiding is een initiatief van Syntra Vlaanderen samen met Flanders DC, Cultuurloket, Mediarte en het Sociaal Fonds Podiumkunsten. Met steun van de Vlaamse overheid.