Mike Coeck is een van de oprichters van Cybernetic Walrus, het gamebedrijf dat hij samen met vier medestudenten na het afstuderen aan Howest in Kortrijk vorig jaar oprichtte. Wij belichtten het spel Antigraviator waarmee ze hun diploma behaalden vorig jaar in ons magazine, maar zijn benieuwd hoe het een jaar later met hen gaat.

Team Cybernetic Walrus

Team Cybernetic Walrus


Over team Cybernetic Walrus

  • studeerden in 2017 af aan de opleiding Digital Arts and Entertainment aan Howest in Kortrijk
  • lanceerden hun afstudeerspel Antigraviator onlangs op Steam
  • hebben sinds kort hun kantoor in Antwerpen
  • zijn bezig aan de ontwikkeling van hun tweede game
  • gaan cursussen Unity geven aan Syntra

Tijdens onze stage hebben we eigenlijk als een soort autonoom bedrijf aan ons spel Antigraviator gewerkt. Toen hebben we eigenlijk al onze eerste stappen richting ondernemerschap gezet. Dat was heel leerrijk: zo ontdekten we vrij snel dat niets vanzelf gaat (lacht). We hebben ondertussen een uitgever voor het spel gevonden en we hebben onze eerste werknemer kunnen aannemen. Sinds kort hebben we ook ons eigen kantoor in Antwerpen.

Binnen Cybernetic Walrus ben ik echt een manusje-van-alles. Ik hou me naast de ontwikkeling en het design van onze games bezig met hr, boekhouding, administratie, sales en marketing. Pieter D’hont is net zoals ik zaakvoerder en houdt zich voornamelijk bezig met het programmeren en de conversie naar Xbox en PlayStation. Dovydas Budrys en Csizmadia Szabolcs maken 3D-modellen en -omgevingen voor onze games. Julien Gysen verzorgt het programmeren van de gameplay in de games.

 
Antigraviator, Cybernetic Walrus

Antigraviator, Cybernetic Walrus

Antigraviator, Cybernetic Walrus

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

We hebben vooral geleerd hoe we nog beter werk kunnen afleveren. Als je bekijkt waar we stonden voor de start van onze stage en waar we nu staan, dan hebben we echt een enorme vooruitgang geboekt. Niemand van ons had enige ervaring met de zakelijke kant van een bedrijf, maar dat is ondertussen wel anders. We zijn op zoek gegaan naar hoe we onze kennis op dat vlak konden aanscherpen. Het Start it@KBC-incubatieprogramma en het Imec.start-acceleratieprogramma hebben ons goed geholpen.

Een jaar geleden had niemand van ons zich kunnen inbeelden waar we nu staan. We hebben veel gereisd het afgelopen jaar. Ieder van ons heeft de mogelijkheid gehad om een gamebeurs in de VS te bezoeken. Zo hebben we op Unite Austin, SXSW Gaming, GDC en Pax East gestaan. Dat was voor iedereen echt een ervaring waar we heel wat aan gehad hebben. Daarnaast werd de PC-versie van Antigraviator op Steam gelanceerd. De ports voor Playstation en Xbox zullen er binnenkort aankomen.

Antigraviator, Cybernetic Walrus

Antigraviator, Cybernetic Walrus

Ons dossier voor een nieuwe game bij het VAF/Gamefonds werd goedgekeurd. Bovendien willen we, naast het ontwikkelen van eigen games, services aanbieden aan andere bedrijven. We willen dus verder groeien. In de gamingsector zit het studeren er trouwens nooit op. Je moet echt bijblijven met de laatste technieken en programma’s die de kwaliteit van je dagelijks werk verbeteren. In samenwerking met Syntra gaan we twee cursussen aanbieden voor mensen die willen leren werken met Unity, een engine om games mee te maken.

Mijn tip voor pas afgestudeerden die ook de sprong willen wagen? Omring je met mensen die je kunnen helpen. Wees niet te koppig en luister naar het advies van anderen. Itereer en verbeter.