DIFT is actief in communicatie en branding maar doet geregeld uitstapjes naar presentaties op designevenementen. Hoe je je presenteert heeft voor oprichter Bert Pieters alles te maken met keuzes maken: “Je moet vooral voor jezelf uitmaken waar je mee bezig wil zijn.”

Bert Pieters © Ans Brys

“We love brands, not blah blah”, staat bovenaan de website van DIFT te lezen. “Wij zijn een intuïtieve studio, niemand hier heeft een marketingopleiding gehad”, vertelt Bert Pieters. “Ik geloof dat je eerst goed moet luisteren naar de klant, dan nadenken over het merk en vervolgens de tools selecteren die nodig zijn om dat merk het goed in de markt te zetten.”

Tegen bureaus die hun eigen strategie al bepaald hebben en enkel een uitvoerder zoeken, zegt DIFT nee. De juiste aanpak begint bij een open houding, wat niet hetzelfde is als springen op de ‘smaak van de dag’. “Soms hebben bedrijven al beslist wat ze nodig hebben, terwijl dat misschien helemaal niet is wat ze nodig hebben. De vraag is waar je als merk staat en wat je moet doen om het sterker te maken.”

“De reden waarom wij de grote budgetten niet binnenhalen, is omdat wij minder conformistisch zijn dan vele anderen.”

Die selectiviteit zorgt er ook voor dat DIFT zich enkel achter projecten schaart waar alles klopt. “We zitten in een luxepositie: bijna alle opdrachten komen vanzelf binnenlopen. Dat is leuk, maar in feite doen we te weinig aan prospectie. Door de structuur van ons bedrijf heeft niemand specifiek als taak om nieuwe klanten te zoeken. Er is dus ook niemand die daarop wordt afgerekend, en dus gebeurt het niet.”

Huisstijl MAN architecten, DIFT

“We zouden er ook voor kunnen kiezen om het meest volgzame bureau zijn. U vraagt, wij draaien. Maar dat doen we dus niet.”

Veel bureaus steken enorm veel tijd in presentaties maken voor klanten. DIFT ook: het team maakt telkens een specifiek dossier waarin ze nog eens drie tot vijf referenties toelichten. Maar omwille van hun kieskeurigheid op vlak van klanten, komt het vaak niet zo ver. “De allereerste potentiële klant die we hadden, hebben we geweigerd. We discussiëren veel: moeten we dit wel of niet doen? Je moet vooral voor jezelf uitmaken waar je mee bezig wil zijn. Geen goesting is één criterium. Ambetante mensen is een ander. Wij werken niet voor iemand, wij werken samen. Als we dat niet kunnen bereiken, dan werkt het hier niet, met ons. Dankzij die selectie is onze succesratio wel behoorlijk hoog. Het resultaat is dan ook dat alles wat we gemaakt hebben op onze website staat, omdat we trots zijn op elk project. Ook daarom kiezen klanten voor ons: als je zelf als bureau achter iets gaat staan en iedereen aan hetzelfde zeel trekt, zorgt dat voor een sneeuwbaleffect.”

Marketing- en communicatiebureaus schieten de laatste jaren als paddenstoelen uit de grond en claimen allemaal nog frisser en out-of-the-boxer te zijn dan hun concurrenten. “Wij noemen ons geen branding- of marketingbureau, dat is een bewuste zet. Wij zijn een creatieve studio en liggen niet zo wakker van wat als gewoon of als normaal beschouw wordt. Zo kiezen we ervoor om expliciet samenwerkingen op te zoeken met freelancers. Wij vertellen aan klanten hoe dat in elkaar zit en met wie we werken. En dat appreciëren ze. Toen we De Nieuwe Dokken lanceerden, een groot stadsvernieuwingsproject aan de oude Gentse haven, vroeg de klant ons om zeker ook de ‘losse’ medewerkers te bedanken. Dat is echt fijn.”