Flanders DC was naar jaarlijkse traditie aanwezig op de Milan Design Week, met een presentatie van Belgium is Design. We bundelden het beste van wat we zagen gedurende de week, zowel op Belgisch als op internationaal vlak!

Een nieuwe trend is dat bedrijven gezamenlijke initiatieven nemen, om zo grootser te kunnen uitpakken. Op het Salone zagen we een stand — van maar liefst 4.000 m2 — van B&B Italia, Flos en Louis Poulsen die tot dezelfde groep behoren. Ook Joli en PER/USE doen het nu samen, maar dan wel iets bescheidener. Op Ventura Centrale hadden Lensvelt en Modular de krachten gebundeld.

Op de beurs zelf werden 386.236 bezoekers geteld, wat een stijging betekent van 12% tegenover 2017, toen Euroluce er ook was. S.Project was een nieuw B2B-platform waar de nieuwste interieurtrends werden voorgesteld in de hallen 22/24, maar veel van de grote namen bleven toch liever op hun vertrouwde plaats.

De Zona Tortona was opnieuw springlevend. Ventura Future nam er zijn intrek in de Base-gebouwen. Voor het eerst in de stad deed men de bezoekers er wel vijf euro inkom betalen. Op Ventura Centrale zagen we vooral grootse installaties. Brera blijft zijn trouw publiek houden. Isola lijkt niet echt door te breken. Lambrate zullen we maar niet meer vernoemen. En het aantal Belgen? Vorig jaar stonden er 68 ontwerpers en designbedrijven op de Belgian Design Map, dit jaar 105!


Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Belgische toppers

1. Ongeveer 150.000 bezoekers telden we in de Opificio 31 in de Zona Tortona, met onze presentatie van Belgium is Design. In een scenografie van Benoît Deneufbourg was Generous Nature een waar succes.

 
Generous Nature Belgium is Design

Generous Nature, Belgium is Design © Jeroen Verrecht

2. In de Zona Tortona opende ook de nieuwe showroom van Delta Light. Speciale aandacht voor Luc Ramael, die na reeds decennia voor Italiaanse bedrijven zoals Prandina gewerkt te hebben, nu de Breess bij Delta Light presenteert.

Breess, Luc Ramael voor Delta Light

Breess, Luc Ramael voor Delta Light © Jeroen Verrecht

3. Een andere Belgische verlichtingspremière waar iedereen naar uitkeek, was de Gradient-collectie van Maarten De Ceulaer voor het Spaanse Vibia. Lees er hier meer over.

Gradient, Maarten De Ceulaer voor Vibia

Gradient, Maarten De Ceulaer voor Vibia © Teri Romkey

4. Eveneens van Maarten De Ceulaer is het Feathers-tapijt uitgebracht door CC Tapis. Zo ambachtelijk gemaakt dat de productie van één exemplaar vier maanden tijd vraagt. Maarten werd ook nog door Philippe Starck geselecteerd op de website van het Franse persbureau 14septembre voor zijn samenwerking met het Gentse glasatelier Mestdagh, die te zien was op Doppio Firma.

Maarten De Ceulaer Feathers Round, CC Tapis / Stained glass light, Atelier Mestdagh

Maarten De Ceulaer: Feathers Round, CC Tapis / Stained glass light, Atelier Mestdagh © Laila Pozzo

5. We blijven even bij de tapijten. Nadat Nodus in het verleden al samenwerkte met Atelier Lachaert Dhanis en Studio Job, brengen ze nu werk uit van Xavier Lust. Apparence is een ‘kinetisch’ tapijt met referenties aan Renaissance-vloeren.

Apparence, Xavier Lust voor Nodus

Apparence, Xavier Lust voor Nodus

6. Brut hadden we al opgenomen in ons vooruitzicht. Opvallend was de scenografie gerealiseerd in samenwerking met Boss Paints, die Antoine, een collectie verven voor architecturale afwerking, lanceerde. De verf werd ook gebruikt bij When Objects Work en in Caffé Populaire op Alcova door DWA en Lambert & Fils.

Bodem/Soil, Brut

Bodem/Soil, Brut © Jeroen Verrecht

7. Op Alcova vonden we eveneens Hacker van DWA, het Italiaanse ontwerpbureau met Frederik De Wachter. Resten marmer en onyx worden verlijmd en opnieuw bewerkt. De objecten worden gemaakt door ambachtsman Manuel Coltri. Maaktijd voor één object: ongeveer een maand.

Hacker, DWA voor Manuel Coltri © Jeroen Verrecht

Hacker, DWA voor Manuel Coltri © Jeroen Verrecht

8. Alfa.Brussels is een nieuw designplatform van Boris Devis. Op Alcova, en eerder al op Collectible, presenteerde hij drie niet-functionele designers: Anna Aagaard Jensen, Touche-touche en Schimmel & Schweikle. Boris stelt de designers een workshop ter beschikking in de Zaventem Ateliers.

Sub-antic Crackossian Slab Volume, Touche-touche voor Alfa.Brussels

Sub-antic Crackossian Slab Volume, Touche-touche voor Alfa.Brussels

9. Nicholas Schuybroek is een jonge Brusselse architect met heel wat internationale referenties. Hij werkt al langer samen met When Objects Work. Nieuw was deze vaas in Duitse kalksteen.

Vaas, Nicholas Schuybroek voor When Objects Work

Vaas, Nicholas Schuybroek voor When Objects Work

10. No Men’s Land, de installatie van Raf Simons voor Kvadrat, bestond uit een aantal houten en metalen structuren van Jean Prouvé. Textielstoffen, in plaats van gras, liggen verspreid over de vloer. Een bed van wilde bloemen leidt ons naar de ingang, met de nieuwste collecties Novus 1 en 2.

No Men's Land, Raf Simons voor Kvadrat

No Men's Land, Raf Simons voor Kvadrat

11. Vincent Van Duysen, als laureaat van de Henry van de Velde Lifetime Achievement Award, is ongelooflijk actief in zijn rol als art director bij Molteni. Een kleine opsomming van nieuwe ontwerpen: Casper, Gillis, Gregor, Hubert, Irving, Dada.

Gregor, Vincent Van Duysen voor Molteni

Gregor, Vincent Van Duysen voor Molteni

12. Vincent Van Duysen ontwierp voor B&B Italia Pablo, een perfect compromis tussen een armzetel en een chaise longue. Het leder wordt eenvoudig opgehangen aan de rug en de armsteunen. Het contrast tussen de lichtheid van het hout en het sterke leder, de gebogen en rechte vormen creëert een balans tussen comfort en elegantie.

Pablo, Vincent Van Duysen voor B&B Italia

Pablo, Vincent Van Duysen voor B&B Italia

13. Gardeco is een producent van kunstedities en -ambacht uit voornamelijk Brazilië. Ontwerper Stefan Schöning is dan ook een uitzondering in de collectie. Pisco is een wandinstallatie vervaardigd in keramiek en eveneens in Brazilië vervaardigd.

Pisco, Stefan Schöning voor Gardeco

Pisco, Stefan Schöning voor Gardeco

14. Leevn is het nieuwste product binnen Architextiles, geluidsabsorberend textiel met een gewoven 3D-structuur in brandveilig Trevira CS, ontworpen door Aleksandra Gaca voor Casalis.

Leevn, Aleksandra Gaca voor Casalis

Leevn, Aleksandra Gaca voor Casalis

15. Joli en PER/USE gaan in de toekomst samen verder, al blijven beide namen behouden. Joli presenteerde haar nieuwe collectie Fizz, ontworpen door Mathias De Ferm. Deze collectie is gemaakt rond organisch gevormd aluminium. Het gebruik van Italiaans touw zorgt voor een groot zitcomfort en is ook weerbestendig.

Fizz, Mathias De Ferm voor Joli

Fizz, Mathias De Ferm voor Joli

16. Architect Luc Binst was niet de enige Belg met een nieuw object voor Lensvelt. Stefaan Jamaer is een jonge architect die ook aan de Politecnico in Milaan studeerde. SJH is de naam van deze kapstok.

SJH, Stefaan Jamaer voor Lensvelt

SJH, Stefaan Jamaer voor Lensvelt


Internationale toppers

1. Aan de ingang van de Opificio 31 kon je niet naast de valse gevel kijken, een installatie van de Britse kunstenaar Alex Chinneck. Van een designbedrijf? Nee, van Iqosworld, een producent van… e-sigaretten.

Alex Chinneck voor Iqosworld

Alex Chinneck voor Iqosworld

2.  Als we het dan toch over installaties hebben: verder niet echt fenomenale dingen gezien. Misschien toch enkele op Ventura Centrale, zoals I Think Therefore I Was van Maarten Baas, met een kakofonie van fragmenten van mensen die “I think” of “I was” uitspraken.

I Think Therefore I Was, Maarten Baas

I Think Therefore I Was, Maarten Baas © Jan Willem Kaldenbach

3. Vlak daarbij Yamaha. Hun designafdeling presenteerde een aantal instrumenten, niet enkel muziekinstrumenten, maar ook zaken die de beleving van muziek en musiceren intensifiëren. Zo was er een verticale piano en een knuffelruimte om het bespelen van een cello meer te beleven.

Pianissimo Fortissimo/Sound Gravity, Yamaha

Pianissimo Fortissimo/Sound Gravity, Yamaha

4. Of Dai Nippon Printing, een designcenter gespecialiseerd in de ontwikkeling van materiaaloppervlakken door gebruik van kleur, vorm, patroon, textuur,… In Patterns of Nature worden meubelen compleet opgenomen in de omgeving, waarbij materialen veranderen van kleur. Time Printing is gebaseerd op traditionele Japanse patronen die het verstrijken van de tijd weergeven.

Patterns of Nature, Dai Nippon Printing

Patterns of Nature, Dai Nippon Printing

5. CIAM, een producent van frigotogen, bracht op Alcova de installatie Keeping Live. Degelijk materiaal, maar onze aandacht ging vooral naar het fooddesign van Francesca Sarti, oprichter van Arabeschi di Latte. Ongelooflijk!

Francesca Sarti, Arabeschi di Latte voor CIAM

Francesca Sarti, Arabeschi di Latte voor CIAM

6.  Lukas Wegwerth is een Berlijnse designer met enkele Belgische links. Zo werkte hij samen met Thomas Lommee en Christiane Hoegner. Hij deed onderzoek in Atelier Luma in Arles, waar Jan Boelen nauw bij betrokken is. Three+One is een modulair systeem dat kan gebruikt worden voor meubelen en architecturale structuren.

Three+One, Lukas Wegwerth

Three+One, Lukas Wegwerth

7. Moroso vierde de tiende verjaardag van de M’Afrique-outdoorcollectie. De stukken worden in Senegal gemaakt in het atelier van Abdou Salam Gaye. Dit jaar ging Ron Arad ter plaatse, wat leidde tot de Modou-collectie.

Modou, Ron Arad voor Moroso

Modou, Ron Arad voor Moroso © Alessandro Paderni

8. Patrick Jouin werkte samen met het Dassault Systèmes 3DExperience Platform. De TAMU-stoel is opklapbaar en gebruikt een minimum aan materiaal. Het is het resultaat van een dialoog tussen het menselijke brein en machinale algoritmes.

TAMU, Patrick Jouin voor Dassault Systèmes

TAMU, Patrick Jouin voor Dassault Systèmes

9. B&B Italia, Flos en Louis Poulsen hadden de grootste stand uit de geschiedenis van het Salone del Mobile. Elke ruimte van Flos imponeerde ons met nieuwe ontwerpen van Michael Anastassiades, Ronan en Erwan Bouroullec, Antonio Citterio, Formafantasma, Piero Lissoni, Nendo, Philippe Starck en Patricia Urquiola. De ingang presenteerde op een interactieve manier animaties van de meest iconische ontwerpen.

Flos

Flos

10.  Allesbehalve typisch Vitra: de Vase Découpage van de gebroeders Bouroullec. Elke vorm wordt uit een plaat klei gesneden. Sommige passen in de cilinders, andere liggen er bovenop. Elke cilinder wordt gegoten. De figuren worden gecombineerd tot unieke en grillige composities. Een deel van de ontwerpen zal in serie geproduceerd worden, een deel zal opgenomen worden in de Vitra Accessoires Collection.

Vase Découpage, Bouroullec voor Vitra

Vase Découpage, Bouroullec voor Vitra

11. En allesbehalve typisch Swarovski: de Cyanometer van Marjan van Aubel, winnaar van de Swarovski Designers of the Future Award. De witte opalen kristallen breken het licht niet, maar reflecteren het een beetje, wat resulteert in lichte schaduwen in blauw, roos en rood. Verkrijgbaar als vloer-, hang- en wandverlichting.

Cyanometer, Marjan van Aubel voor Swarovski

Cyanometer, Marjan van Aubel voor Swarovski

12. De Parabole-lamp van Dimitri Bähler is de eerste lamp in de collectie van Karimoku New Standard. Ze maakt optimaal gebruik van het Japanse vakmanschap in houtbewerking. Het dunne hout reflecteert het warme licht en creëert een spel van licht en schaduw.

Parabole, Dimitri Bähler voor Karimoku New Standard

Parabole, Dimitri Bähler voor Karimoku New Standard

13. De Plato-stoel van Jasper Morrison is zowel bedoeld voor indoor als outdoor, alles in balans tussen vorm en functie. Neo-classistisch geïnspireerd haalt hij zijn naam bij de Griekse filosoof.

Plato, Jasper Morrison

Plato, Jasper Morrison

14. Kobe Leather van Kuli-Kuli uit het Japanse Kobe is bijzonder omdat de huiden van de Kobe-runderen, die gefokt en gemasseerd worden voor hun smakelijke vlees, tot nu toe nog nooit werden gelooid en gebruikt. Kuli-Kuli vond dit terecht zonde en werkt nu samen met lokale looierijen. Laureaat van de Salone Satellite Award.

Kobe Leather, Kuli-Kuli

Kobe Leather, Kuli-Kuli

15. Shinya Oguchi, eveneens op het Salone Satellite, kenden we al van Greenhouse in Stockholm. Deze bloemenvaas kan zowel op een sterke magneet geplaatst worden als aan de wand opgehangen.

Vaas,Shinya Oguchi

Vaas,Shinya Oguchi

16. Met Sun-Light of Love wilde Tord Boontje de zon in huis brengen. Bij Foscarini verkrijgbaar in twee kleuren: het witte licht voor de Scandinavische zon of de gouden voor de zuiderse zon.

Sun-Light of Love, Tord Boontje voor Foscarini

Sun-Light of Love, Tord Boontje voor Foscarini