De nieuwe realiteit waarin we nu leven, zag niemand aankomen. De crisis is een enorm grote uitdaging voor bedrijven. Ook voor influencers die nu veel opportuniteiten missen, is het een moeilijke periode. Hoe verlopen samenwerkingen met influencers momenteel? Welke trends kunnen we zoal waarnemen? Wij vroegen het aan Shanice Engel van communicatiebureau oona, Hannes Coudenys van Hurae agency en Hannes Vlogt en schrijfster Elfi De Bruyn.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Shanice Engel van communicatiebureau oona

Shanice Engel werkt al enkele jaren bij communicatiebureau oona in Antwerpen en stond ook al voor de crisis voortdurend in contact met influencers. De lockdown heeft ook oona verplicht om grote veranderingen door te voeren.

“Het zijn voor iedereen moeilijke tijden, ook voor influencers. Voor hen vallen er veel opportuniteiten weg, waardoor zij het nu heel moeilijk hebben. We proberen bij oona de vinger aan de pols te houden door met hen contact te houden. Zo bellen of sms’en we hen regelmatig. Zelfs wanneer het niet meteen om een samenwerking gaat.”

“Het is cruciaal om in contact te blijven met influencers. Deze relaties zijn eigenlijk niet anders dan vriendschappen. Eens er een goede band is, is het makkelijker om een goede match te vinden tussen een influencer en een merk. Als bedrijf is het meer dan ooit een goed idee om in te zetten op influencer marketing. We zitten nu allemaal zo veel mogelijk thuis, waardoor iedereen veel meer aanwezig is op sociale media. Maar bij oona zijn we ervan overtuigd dat influencer marketing niet vanuit een opportunisme mag vertrekken. Een merk moet nog steeds een interessant verhaal brengen en niet communiceren om te communiceren.”

Shanice Engel © oona

Sinds de crisis duiken er heel wat trends op. “Een van de opvallendste trends is dat influencer marketing terug naar de basis gaat. Vele mensen zitten momenteel thuis en influencers laten zien hoe zij daar op een toffe manier mee omgaan. Terwijl influencers voordien vooral foto’s van luxevakanties of shopping trips deelden, zijn ze vandaag bezig met home cooking, work-outs, DIY’s, self care,… Dit soort content herinnert ons aan de tijd waarin influencers nog bloggers werden genoemd.”

"Influencers zijn opnieuw approachable en recognizable geworden, waardoor we voor bedrijven makkelijker matches met influencers vinden."

Shanice Engel,

oona

“Influencers worden door dit soort content meer approachable en recognizable. Volgens mij gaat deze trend zich zeker doorzetten, volgers reageren er alvast heel positief op. En voor merken is dit heel positief. Dankzij deze nieuwe trend vinden we voor hen makkelijker matches met influencers.” 


Hannes Coudenys van Hurae agency en Hannes Vlogt

Hannes is een creatieve duizendpoot. Hij runt zijn eigen reclamebureau Hurae agency en maakt vlogs op zijn YouTube-kanaal Hannes Vlogt. We spraken met hem over influencer zijn en welke influencer trends hij zag opkomen tijdens de coronacrisis.  

Hannes Coudenys

“Sinds de lockdown schiet mijn bereik op YouTube de hoogte in. Het valt op dat iedereen binnen zit en dat de meesten zich vervelen. Vroeger maakte ik twee vlogs per week, maar dat was moeilijk om te combineren met Hurae. Ik ben toen overgestapt naar één vlog per week. Tijdens de lockdown kreeg ik echter zoveel views dat dit me opnieuw aanzette om twee vlogs per week te maken. De content op zich is niet erg veranderd. Zo maak ik nog steeds vlogs over mijn dagelijkse avonturen thuis. Ik merk wel dat mijn creativiteit enorm gechallenged wordt.”

"TikTok heeft dankzij de lockdown een echte boost gekregen. Ikzelf ben ook veel actiever geworden op dit platform."

Hannes Coudenys,

Hurae agency, Hannes Vlogt

“TikTok heeft dankzij de lockdown een echte boost gekregen. Ikzelf ben ook veel actiever geworden op dit platform. Het viel me op dat iedereen elkaar stimuleert. Zo nomineerden we elkaar om content te creëren op Facebook, maar vooral op TikTok. Mensen die normaal gezien geen content maken, deden dit plots wel. Dat is fijn om te zien. TikTok leent zich hier volledig toe, zo kan je challenges kopiëren, maar ook zelf aan de slag gaan en iets creatiefs in elkaar steken. TikTok is nu echt het nieuwe ding.”


Schrijfster Elfi De Bruyn

Creatieveling Elfi De Bruyn kennen we van haar kleurrijk en vrolijk creatief platform Elfi’s Odyssey, maar ook van haar inspirerende account op Instagram. Daarnaast schreef ze het boek DIY Magic. Hoe gaat zij om met haar job in deze tijden?

Het waren onzekere tijden voor Elfi De Bruyn. “Tijdens de eerste weken van de lockdown had ik geen idee hoe mijn toekomst er zou uitzien. Veel projecten vielen weg en evenementen werden geannuleerd. Wat me vooral bijblijft, is dat bedrijven waarmee ik voor de lockdown heb samengewerkt, me af en toe een berichtje stuurden met de vraag of alles nog oké was. Dat raakte me wel. Ondanks dat deze bedrijven het zelf moeilijk hadden, probeerden ze me alsnog een hart onder de riem te steken.”

Elfi De Bruyn

“Ik heb in deze periode meer dan ooit verbondenheid met mijn volgers gevoeld. Mijn verjaardag moest ik bijvoorbeeld tijdens de lockdown vieren, waardoor ik kaartjes van mijn volgers toegestuurd kreeg. Bovendien kreeg ik vaak te horen dat mijn stories mijn volgers inspireren. Ik heb het gevoel dat er een echte community is ontstaan.” 

"Ik heb in deze periode meer dan ooit verbondenheid gevoeld met mijn volgers. Ik heb het gevoel dat er een echte community is ontstaan."

Elfi De Bruyn,

Schrijfster

“Een crisis betekent verandering. Als freelancer heb ik geleerd hoe ik daarmee kan omgaan. Iedereen werd uit zijn of haar vertrouwde comfortzone gehaald, wat vaak gepaard gaat met onzekerheid. Het is zo dat magie ontstaat en dat er nieuwe ideeën en creaties ontwikkeld worden. Zo zag ik dat mensen die normaal gezien geen content maken, dit plots wel begonnen te doen. Ook ik moest ook op zoek naar nieuwe, creatieve oplossingen. Dat is eigenlijk waar creativiteit om draait: met de middelen die je hebt iets waardevols creëren.”

“Tijdens de lockdown werd ik minder gecontacteerd voor samenwerkingen. Ik ben sowieso heel selectief in het aannemen van opdrachten. De laatste dagen komen er gelukkig wel wat meer aanvragen binnen. Verandering is op komst. Ik heb er alle vertrouwen in dat er nog veel creatieve samenwerkingen op mijn pad zullen komen.”