Pieter Lesage leidt Studio Dott, een allround creatieve ontwerp- en adviesstudio. Volgens Pieter Lesage word je best geen ondernemer in de creatieve sector als geld je drive is. Hoe verliep de groei van het bedrijf?

Sinds de oprichting zeventien jaar geleden, is Studio Dott uitgegroeid tot een bedrijf met negentien werknemers. En intussen zijn er volop bouwplannen voor een nieuw kantoor dat begin 2018 in gebruik wordt genomen en waar plaats is voor zestig mensen. “We zouden nog veel sneller kunnen groeien, maar dat remmen we bewust af. Het zou ten koste gaan van onze kwaliteit. En cash is nu eenmaal koning. Nu zijn we volledig self-financed. En dat willen we zo houden, want van zodra er een externe geldschieter in het spel is, komt onze creativiteit in gevaar.”

“Ik zou veel meer kunnen verdienen bij Barco of Philips. Maar ik kom nog elke dag met plezier werken en zie een groot deel van mijn team als vrienden. Dat is mijn persoonlijke rijkdom."

“Onze drive is nooit groeien geweest. Wel met leuke en interessante projecten bezig zijn. Maar om leuke projecten binnen te halen, moet je wel groot genoeg zijn en wat gewicht in de schaal kunnen leggen. Toen Alexander Crolla als partner in het bedrijf stapte, stonden we voor de keuze: verdergaan als freelancers of een bureau uitbouwen. Het jaar voordien was ik vaak tegen een muur gelopen. Ik kreeg geregeld te horen: “Je bent een goede ontwerper en we geloven in jou. Maar je bent niet groot genoeg om voor ons te werken.” Het idee daarachter was: als er iets met jou gebeurt, wie zal dan ons project afwerken? We hebben dus resoluut gekozen om een bureau uit te bouwen. We willen impact creëren en bedrijven helpen met alle aspecten van het op de markt brengen van producten en diensten. We willen ook voluit gaan voor China en onze winst daar de komende jaren consolideren. En het is onze ambitie om op termijn vanuit België ook onze buurlanden te gaan bedienen. Als we niks doen en op hetzelfde niveau blijven steken, dan doven we uit.”