Kunstenaar, ontwerper en art director Marco Oggian is een creatieve duizendpoot. Op onze ‘Expertendag Grafisch ontwerp: Je studio uitbouwen’ was Marco een van de experts. Met een indrukwekkend internationaal portfolio — van opdrachten voor grote merken zoals Zara over een tentoonstelling voor de stad Genk of werk voor techgigant Apple — en twee studio's deelt hij zijn ervaringen uit zijn zeer diverse carrière.

Marco Oggian

Marco Oggian

Wie is Marco Oggian?

  • is geboren in Italië, woont in Spanje

  • is kunstenaar, ontwerper en art director 

  • is oprichter van Brutto Studio en Studio Follow

  • heeft meer dan 300 projecten over de hele wereld in zijn portfolio 

  • werkte met grote klanten als Nike, Volcom, Campari, Vogue, Samsung en Saatchi & Saatchi

  • zijn werk is gepubliceerd in meer dan 30 boeken over design, branding, illustratie en typografie 

  • zijn werk is tentoongesteld in galeries in Parijs, Barcelona, Berlijn, Londen, Milaan, Seoul, Turijn en Tokio

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!


Hoe is het voor jou begonnen?

Met een moeder als architecte en vader als docent kunst kreeg ik een flinke dosis creatieve genen mee. Als tweejarige maakte ik zeer gedetailleerde en hyperrealistische tekeningen. Met mijn tekeningen en met Lego kon ik alles bereiken wat ik maar wilde. Toen ik ouder was, deed ik allerlei studentenjobs, en solliciteerde ook voor stages bij lokale grafische ontwerpstudio's. Ik besloot om mijn ontwerpvaardigheden verder te ontwikkelen aan de universiteit. Wat de volgende stap in mijn creatieve carrière beloofde te worden, bleek heel anders uit te pakken. Ik werd van de designuniversiteit in Zwitserland gestuurd en zat plotseling zonder werk en geld om de huur te betalen. In de volgende tien jaar startte ik dertien bedrijven, telkens zonder businessmodel of -plan. Ik zou dat niemand aanraden. 

Marco Oggian

Je bent dus een serieondernemer. Wat heb je nog geleerd uit die jaren?

Het was geweldig om heel verschillende dingen te doen. Iedere start-up heeft zijn voor- en nadelen. Het was goed om veel mensen te leren kennen, maar uiteindelijk gingen we altijd failliet omdat we ons helemaal niet bezighielden met de zakelijke kant van de zaak. Ik zou afraden om met teveel dingen tegelijk bezig te zijn. Je hebt focus en richting nodig. Na tien jaar ben ik met bijna alles gestopt, behalve Brutto en Follow Festival, een 100% koolstofneutraal designfestival, met een volledig programma rond duurzame ontwikkeling. Het was belangrijk voor de uitbreiding van de studio om niet met tien projecten tegelijk bezig te zijn. 

Tentoonstelling SHOUT, C-mine Genk Marco Oggian

Tentoonstelling SHOUT, C-mine Genk

T-shirt voor NWHR Marco Oggian

T-shirt voor NWHR

Hoe werken jullie en wat is jullie geheim om zoveel internationale topklanten aan de haak te slaan?

Brutto betekent ‘lelijk’ in het Italiaans en dat zegt veel over hoe we dingen aanpakken. De perceptie van lelijkheid en schoonheid is heel persoonlijk. En dat geldt ook voor hoe we omgaan met onze klanten. Wij lossen de behoefte van een klant op. Brutto telt nu ongeveer acht werknemers. We hebben geen speciaal geheim of motto. We hebben gewoon plezier in wat we leuk vinden om te doen. Onze aanpak is duidelijk en eerlijk.

We behandelen onze klanten met respect en in volledige transparantie. 

Sneakers voor Vans Marco Oggian

Sneakers voor Vans

Sokken voor Pacific and Co Marco Oggian

Sokken voor Pacific and Co

Jullie werkten voor veel verschillende klanten. Hoe breng je die merken in lijn met je eigen signatuur?

Hoe groot het merk of bedrijf ook is, je bent altijd met mensen in gesprek. Dat mag je nooit vergeten. Het is voor mij heel belangrijk om een transparante, eerlijke en open relatie met mijn klanten te hebben. Vanaf de allereerste briefing zijn we open in wat we wel en niet kunnen doen. We maken de dingen duidelijk genoeg. Zo werk ik bijvoorbeeld voor elk ontwerp met dezelfde vijf kleuren. Die manier van werken verander ik niet. Als een klant eist dat ik dat wel doe, zullen ze een meerprijs moeten betalen. Als je daar vooraf duidelijk over communiceert, kom je geen verrassingen tegen. En wanneer we een deadline niet kunnen halen, leggen we uit waarom. Alle klanten zijn belangrijk, groot of klein. Zo maakten we een campagne voor een kleine winkel die uiteindelijk is opgepikt door een groot bedrijf omdat de twee eigenaars toevallig in dezelfde stad woonden.

Marco Oggian

Marco Oggian

Naar wie kijk je op?

Ik denk aan twee heel verschillende mensen. Ik hou van de mentaliteit van Kobe Bryant. Ik speelde vroeger basketbal en ik heb op een bepaalde manier zaken uit de sportwereld vertaald in mijn manier van werken. Ik geloof ook dat je, met een duidelijke focus, elk doel kunt bereiken. Zo wilde ik heel graag een werk maken voor het MoMA in New York. Ik bekeek alles vanuit dat perspectief en het is me uiteindelijk gelukt. Dan stel ik een nieuw doel en werk ik daar naartoe. Daarnaast kijk ik op naar Picasso. Wat hij heeft gerealiseerd, is fantastisch. Maar hij was ook een harde werker. En dat ben ik ook. Eigenlijk ben ik een ‘luie workaholic’. Ik kan heel hard werken aan dingen waarop ik me concentreer.

Heb je nog tips voor grafisch ontwerpers die aan het begin van hun carrière staan?

Als je op zoek bent naar klanten, moet je niet wachten tot ze naar je toe komen.

Laat je werk op alle mogelijke manieren zien.

Toon het op Instagram, doe mee aan wedstrijden, mail en bel bedrijven. Stuur hen je werk. Als je een presentatie geeft, doe het dan goed. Een presentatie is je eerste echte indruk en een geweldige manier om te laten zien wat je waard bent. Als je een opdracht binnen hebt, wees dan transparant en luister naar je klant. Je lost een probleem voor hen op, dus discussieer niet over details. En geloof in wat je doet.