Van 4 tot 10 september 2021 vond opnieuw de Milan Design Week plaats, die omwille van de coronacrisis uitzonderlijk in het najaar plaatsvond, anderhalf jaar na de laatste editie. Wat onthielden wij van deze toch wel speciale editie? We blikken in dit artikel terug en presenteren twintig Belgische nieuwigheden.

Iedereen was blij dat er een fysiek event was, om elkaar te ontmoeten. Wel onder zware restricties: overal moest het covid-attest getoond worden, of zoals ze in Italië zeggen: de ‘grienpasseeuh’. Het concept op de beurs om alles tegen wanden te plaatsen was niet echt een succes. De meeste Italiaanse grote designmerken hielden het op een obligate aanwezigheid, zonder speciale scenografie. Enkel Molteni probeerde er wat van te maken, met de illusie van een vliegtuiginterieur. Alle merken communiceerden dan ook vooral over hun presentaties in de stad, de Fuorisalone. Gelukkig waren er de 170 afstudeerprojecten van designscholen op de beurs, met uit Vlaanderen drie Howest-studenten met Compact-C, een ontwerp van een opvouwbare kruk.

Dat slechts 4 hallen op Rho Expo gevuld waren, zorgde ook niet echt voor een grote toeloop. Er werd gecommuniceerd dat er 60.000 bezoekers waren, waarvan 30% uit het buitenland. Bij de professionelen lag dit percentage op 47%. Let wel: tijdens de vorige editie van 2019 bezochten bijna 400.000 bezoekers de beurs. Er was veel aandacht voor wat in de stad te zien was, of buiten de stad. Zo was Alcova, toch sinds jaren één van de meer vernieuwende initiatieven, 6 km buiten de stad te vinden. Anderen zochten buurten op waar anders geen designevents getoond worden, zoals de Design Academy van Eindhoven. Niet altijd een garantie voor veel volk. Op het Belgium is Design-adres in de Opificio 31 passeerden 26.000 bezoekers, waar dit er tijdens de vorige editie 140.000 waren. Toch was iedereen hier tevreden met de behaalde resultaten.  Maar om over een supereditie te spreken, zoals iedereen in zijn perscommunique deed, is toch wat overdreven.

Door de grote spreiding van alle events, en het feit dat sommige merken op meerdere locaties aanwezig waren, was het onmogelijk een volledig overzicht te krijgen van alle primeurs. Daarom beperken we ons dit jaar tot een Belgisch overzicht van nieuwigheden en nieuwe designnamen.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Belgium is Design: Opificio 31

Belgium is Design, Opificio 31

Belgium is Design, Opificio 31 © Fabrizio Spucches

Belgium is Design was te gast in de Opificio 31 in de Via Tortona. Normaal gezien hadden we met twaalf jonge ontwerpers op de Salone Satellite moeten staan, maar aangezien deze niet doorging, boden we een alternatief aan. Voorwaarde voor wie nu wilde deelnemen was dat er in april 2022 op de Salone Satellite een volledig nieuwe collectie moet gepresenteerd worden. Deelnemers waren Daan De Wit, Elias Van Orshaegen, Fractall, Jimmy De Angelis, Olivier Vitry voor Claisse Architectures en Studio Part.

2. Belgium is Design: The Object Becomes

Belgium is Design, The Object Becomes

Belgium is Design, The Object Becomes

De tweede Belgium is Design-actie was de avant-première van The Object Becomes, een film van Alexandre Humbert en Giovanna Massoni. Eén verhaal, negen praktijken: de verhalen versmelten tot een eenheid van ruimte en tijd, waardoor één stem ontstaat die door allen wordt gedeeld. Het object (het ontwerp), dat hier als uitgangspunt wordt genomen, heeft een variabele, kwetsbare identiteit en wordt een voorwendsel om de locaties te bepalen waarin het verhaal wordt geïntegreerd. In oktober zal de film ook te zien zijn op het Milan Design Film Festival, het Architecture and Design Film Festival (diverse steden in de VS) en later op nog meer festivals en designevents. Wie de trailer wil zien, kan dat hier.

3. Atelier Zaventem

Sin in my Valley, Lionel Jadot

Sit in my Valley 2, Lionel Jadot

In het VIE-district was Zaventem Ateliers op twee locaties aanwezig. Opmerkelijk met heel wat nieuwe namen die in Zaventem hun intrek genomen hebben: Adeline Halot, Bela Silva, DIM Atelier, KRJST studio, Lila Farget, Lionel Jadot, Maison Armand Jonckers, Nacarat, Pierre Coddens, Pierre-Emmanuel Vandeputte, RSLT, Studio Elémentaires en Thomas Serruys. Met dergelijk initiatief plaatst Lionel Jadot Zaventem Ateliers op de internationale kaart.

4. Studio Corkinho

Arch02, Studio Corkinho

Arch02, Studio Corkinho © Carmen Rafaelle Lauwers

In dezelfde buurt was Studio Corkinho aanwezig. Zij doen diepgaand onderzoek naar hoe we onze thuis opnieuw dichter bij Moeder Aarde kunnen brengen. Ze fungeren als kurkambachtslieden, als een atelier voor architecturale creaties. Op basis van een reeks casestudies presenteerden ze een reeks modelrealisaties voor interieurarchitectuur. Arch activeert daarbij de vorming van een coöperatieve gemeenschap, om samen te bouwen aan een verhaal van zintuiglijk bewustzijn waarin expertise gedeeld wordt.

5. Studio Detail

Rocking en Tilt Chair, Studio Detail

Rocking en Tilt Chair, Studio Detail

Isola Design District profileert zich steeds meer als de plaats voor studenten en jonge talenten, die ook deelnemen aan internationale events zoals de Dutch Design Week. Bart Daemen van Studio Detail kreeg er heel wat aandacht op Stecca 3.0. Bart had een late designroeping en volmaakte zopas zijn studies interieur in Mechelen. Hij toonde zijn eindproject: een aantal schommelelementen die beschikbaar zijn in geëxpandeerde kurk, of met een coating van gerecycleerd leder, kurk of jeans. Hiervoor werkt hij samen met het Nederlandse CooLoo.

6. Amber Dewaele

Stacker, Amber Dewaele

Stacker, Amber Dewaele

Ook op Stecca 3.0 vonden we Amber Dewaele. Na haar studies industrieel productontwerpen studeerde Amber meubelontwerp in Mechelen, waarna ze stage liep bij Maarten De Ceulaer. Tijdens het ontwerpen probeert Amber altijd te luisteren naar haar innerlijke kind. Stacker is een speels meubelstuk ontworpen voor de allerkleinsten. Het ontwerp stelt kinderen in staat om creativiteit, oplossingsgericht denken en dromen te ervaren. De donutvormige ringen zijn elk een poef die gebruikt kan worden om op te zitten, op te spelen of als tafeltje te gebruiken.

7. Sander Nevejans

Unfold, Sander Nevejans

Unfold, Sander Nevejans

Een andere locatie op Isola was de Fabbrica Sassetti, met onder meer Sander Nevejans. Sander studeerde interieur aan LUCA School of Arts in Gent. In Tokio deelde hij van 2015 tot 2018 een kamer van negen vierkante meter met zijn voormalige vriendin in een huis voor elf personen. Hij werkte veertienuursdiensten in een klein ontwerpbureau. Door op deze manier te leven veranderde zijn kijk op werken, wonen en ontwerpen. Deze meubelstukken zijn gemaakt van industriële aluminiumplaten en weerspiegelen hun omgeving. Aan beide zijden bevinden zich kabelopeningen, inclusief ophanghaken voor de lader aan de onderkant en rubberen voetjes om hardhouten vloeren te beschermen. Een draaivergrendeling beveiligt alle bewegende delen wanneer ze zijn opgevouwen. Nu woont en werkt Sander in Londen.

8. Duplex Studio

Amai, Duplex Studio

Amai, Duplex Studio

Op dezelfde locatie was er Duplex Studio, een Brusselse multidisciplinaire studio bestaande uit jonge creatieven met verschillende expertises: communicatie, film, grafische en industriële vormgeving. Amai wil de huidige productietrends harmoniseren door unieke meubelen te ontwikkelen. Als tegengewicht voor het pragmatisme en het belang van de functie die industriële techniciteit uitstraalt, hebben zij gekozen voor ambachtelijke industriële profielen.

9. Pascalina

Silent Tulip, Pascalina

Silent Tulip, Pascalina © Alberto Riccardo Messaggi

Bijna elk jaar komen we in Milaan Pascale De Backer tegen. Onder haar studionaam Pascalina nam ze dit jaar deel aan de 1000 Vases-tentoonstelling in de Superstudio. Silent Tulip is ontwikkeld als een organische natuurlijke vorm. Elke bloem, elke Silent Tulip is lichtjes verschillend, zoals elke bloem uniek is in de natuur. Ze wou in dit ontwerp haar gevoel voor een bloem weerspiegelen, haar persoonlijke perceptie van de bloem. Het is een gelimiteerde serie, geproduceerd in de Stockmans-studio.

10. Haring &_Voud

Achttien, Haring &_Voud

Achttien, Haring & _Voud

De ontwerpers Thomas Dreezen, Haring &_Voud en Kopecverstraete waren geselecteerd voor de expo F / A FAKEAUTHENTIC in de galerie van Antonia Jannone op de chique Corso Garibaldi. De Achttien-collectie van Haring & _Voud is volledig gemaakt van gerecyclede kunststoffen uit verschillende afvalstromen. Bij nadere beschouwing zijn in het oppervlak stukjes verpakking te herkennen en is de aanraking zachter en warmer dan men zou verwachten. De verhoudingen tussen grootte, vorm en proporties van de afzonderlijke onderdelen worden duidelijker en er beginnen ingewikkeldere verbanden te ontstaan.

11. Ecobirdy

Mabo-bord, Ecobirdy

Mabo-bord, Ecobirdy © Arne Jennard

Een van de belangrijkste designgaleries in Milaan is natuurlijk Rosanna Orlandi. Zij cureerde ook de tentoonstelling RoGUILTLESSPLASTIC in het Nationaal Museum van Wetenschap en Technologie Leonardo da Vinci. Op beide locaties was het nieuwe Mabo-bord van Ecobirdy te zien. Het ziet eruit alsof het van marmer is gemaakt, maar dat is niet zo. Het is volledig gemaakt van gerecycleerde plastic voedselcontainers. Kleurschema's en patronen volgen een gradiëntprogressie, die een reeks van zes zachte tonale tinten oplevert. Het resulterende servies is een stijlvolle verfraaiing van het tafelen.

12. Maarten De Ceulaer

Maarten De Ceulaer voor Budri

Maarten De Ceulaer voor Budri

Bij die andere belangrijke Milanese galerie Nilufar was er zoals steeds werk van Maarten De Ceulaer te zien, en ook nieuw werk bij CC Tapis. Geheel nieuw is de tafel van Maarten bij Budri, een bedrijf gekend voor het vakmanschap in marmer.

13. Muller Van Severen

Ombra, Muller Van Severen voor CC Tapis

Ombra, Muller Van Severen voor CC Tapis © Frederik Vercruysse

De samenwerking tussen CC Tapis en Muller Van Severen is op afstand ontstaan. Na een eerste digitale kennismaking koos het Belgische duo voor een traditionele benadering van hun creatieve proces en begon het met het maken van modellen en het experimenteren met papier, karton en licht. Door te knippen, te plakken en te fotograferen, legden ze subtiele lagen van toon en schaduw, waardoor ze niet alleen meerdere dimensies aan hun ontwerp toevoegden, maar ook aan traditioneel vakmanschap. Ombra is een meeslepend experiment met schaduw waarbij objecten en de verbeelding zweven of zelfs vliegen. De collectie is verkrijgbaar in twee ontwerpen: een monochroom en een grafisch en veelkleurig.

14. Linde Freya Tangelder

Destroyers/Builders en Fonderia Artistica Battaglia

Destroyers/Builders en Fonderia Artistica Battaglia © Laila Pozzi voor Doppia Firma

Dior Maison nodigde zeventien designers uit om één van zijn iconische emblemen – de medaillonstoel – opnieuw te interpreteren. Onder hen namen als Martino Gamper, Nendo, Pierre Charpin en … Linde Freya Tangelder (Destroyers/Builders). Zij had ook werk in de Doppia Firma-expo van de Michelangelo Foundation. Hier worden jaarlijks een aantal ontwerpers gelinkt aan het vakmanschap van meester-ambachtslieden om tot nieuwe interpretaties te komen van functionele of decoratieve voorwerpen, gewijd aan het buitenleven. Linde Freya deed het hier met de Fonderia Artistica Battaglia.

15. Alain Gilles

Alain Gilles voor Fratelli Rossetti

Alain Gilles voor Fratelli Rossetti

Alain Gilles werd door Fratelli Rossetti gevraagd om zijn eigen interpretatie te geven van de Oxford-schoen, zowel voor mannen als vrouwen, en ontwikkelde een nieuwe architecturale en grafische interpretatie van de klassieke lederen schoenen. Alain heeft geprobeerd om met schoenen op dezelfde manier om te gaan als met meubels. Het idee van de ronde hiel, een kleine revolutie die de architectuur van de schoen uniek maakt en die een subtiele visuele beweging creëert binnen de schoen zelf, verbindt de beweging van de grafische perforaties. In de etalage van de Fratelli Rossetti-boetiek in Via Monte Napoleone waren Alains ontwerpen voor Bonaldo, BuzziSpace, Faïencerie De Charolles / Fdc, Greenmood, Hind Rabii Lighting, Vincent Sheppard en XL Boom te bewonderen.

16. Extremis

AMAi, Extremis

AMAi, Extremis

Extremis heeft zijn stek gevonden in de Accademia Costume & Moda. Ze lanceerden er AMAi. (Ja, inderdaad, in weinig overzichten zitten twee producten met dezelfde naam, red.). Het leven vraagt flexibiliteit. ‘s Morgens ben je druk aan het werken op je laptop, ‘s avonds ontvang je vrienden voor een aperitiefje. Op kantoor ben je het ene moment aan het brainstormen en wat later ben je een nieuw idee aan het pitchen tijdens een conference call. Wat als je voor al deze ervaringen terecht zou kunnen aan hetzelfde meubelstuk? Met AMAi kan dat. Deze verstelbare tafel kan je aanpassen aan elke bijeenkomst. Te gast bij Extremis was Vonken met hun houtovens.

17. Studio Segers

Mine, Studio Segers voor Fenabel

Mine, Studio Segers voor Fenabel

Met de Senja-lounge chair en stoel, uit de collectie van Tribu, was Studio Segers opgenomen in de La Casa Fluida-tentoonstelling van Elle Decor. Studio Segers is al jaren een vaste naam in België, en stilaan ook in het buitenland. Zo werken ze al langer voor Todus. Voor het Portugese Fenabel heeft Studio Segers Mine ontworpen, een familie van essentiële houten stoelen en krukken, verkrijgbaar in een schijnbaar oneindige variëteit. De stoel staat op vier licht hellende ronde houten poten, verbonden door kruisverbindingen, en de zitting en rugleuning zijn CNC gesneden multiplex schelpen.

18. Luc Druez

Decluuz, Molière, Luc Druez

Decluuz, Molière, Luc Druez © J. Galland

Luc Druez is textielontwerper, vooral gekend van het verweven van metaaldraden in zijn stoffen. Voor deelname in het Palazzo delle Meraviglie werden de merken geselecteerd op basis van hun design, vakmanschap en artistiek gevoel en omwille van hun aandacht voor de kwaliteit van de materialen en de afwerking voor de meest veeleisende klanten. Luc presenteerde er zowel zijn artistieke collectie Decluuz als zijn stoffencollectie Lcd.

19. Kreon - Alinea - Tribu

Kreon en Alina, showroom Kreon

Kreon en Alinea, showroom Kreon © Monica Monté

In de showroom van Kreon werden niet alleen hun nieuwste producten getoond, maar waren ook Tribu en Alinea te gast. Leo Aerts van Alinea was tevens te vinden in de Miniaci Art Gallery in de Via Brera, waar het Italiaanse marmeratelier waarmee hij samenwerkt voor zijn Angelo-collectie zijn kunnen etaleerde.

20. Delta Light

Want you Close, Delta Light

Want you close, Delta Light © Monica Monté

Op korte afstand van Kreon vonden we de showroom van Delta Light. De installatie Want you close leverde een ervaring op die alle zintuigen aanspreekt, een expressie van licht en samenzijn, geïnspireerd door The Lighting Bible 14.