Digital natives duidden het al met stip aan in hun agenda: de Fashion Talks’ breakout session rond online luxury branding gehost door Online Heroes, in samenwerking met het team van Peter Pilotto! Online Heroes is gespecialiseerd in e-commerce voor modemerken. Wij vroegen CEO Robert Sangers en head of branding & pr Stefanie Stroop nu al naar dé marketing & sales trends binnen online fashion in 2020.

Op 21 november organiseert Flanders DC Fashion Talks, dé conferentie die de modesector bij elkaar brengt voor inspiratie, netwerking en waardevolle inzichten.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

1. Shift richting s-commerce

2020 loert al om de hoek. Zijn er trends die jullie de afgelopen maanden hebben zien groeien en die volgend jaar booming business worden?

Stefanie: Jazeker, tijdens de afgelopen maanden zagen we heel wat socialmediakanalen een shift inzetten richting online commerce. Waar heel wat merken sociale media nog voornamelijk zien als ideaal kanaal om aan brand awareness te doen, krijgen deze kanalen er steeds vaker features bij die ook conversie op het platform mogelijk maken. Ik denk dan bijvoorbeeld aan Instagram Checkout, een aanvulling op de winkelmogelijkheden die we vandaag al kennen binnen de app waarbij we binnenkort niet alleen zullen kunnen zien wat een bepaald product kost, maar het zelfs kunnen aankopen zonder de app te hoeven verlaten. Een niet te onderschatten kanaal voor brands die zich richten op makkelijke producten en Generatie Z.

Robert: Toch willen we er wel meteen de kanttekening bij maken dat hoewel deze platformen perfect zijn voor micro-conversies als toevoegen aan het winkelmandje, inschrijven voor de nieuwsbrief of een promotie activeren, ze minder geschikt zijn voor up- en crossselling. Het is dus een ideaal én-én-verhaal, waarbij s-commerce zowel voordelen biedt voor gebruikers van de app als voor merken, maar het sterkst is in combinatie met andere verkoopkanalen zoals je online store.

"Socialmediakanalen zetten meer en meer in op online commerce, met features die conversie op het platform mogelijk maken."

Stefanie Stroop,

Online Heroes

2. Live storytelling zet aan tot ‘see now, buy now’

Over sociale media gesproken: merken jullie dat zij ook in 2020 een verdere disruptie van de mode-industrie zullen ontketenen?

Robert: Wel, sociale media hebben sowieso een verandering in gang gezet over hoe we online winkelen, nieuwe merken en producten ontdekken en communiceren met merken. Ze hebben een stukje inclusiviteit gebracht binnen de exclusieve wereld die mode is. Mode is per definitie een emotionele aankoop, aangedreven door zaken als feel & look good, plezier en enthousiasme. Daar spelen apps als WeChat gretig op in door het ‘see now, buy now’-principe door te trekken in hun livestreams. Herinner je je hun campagne nog waarbij beroemdheden hun volgers meenamen achter de schermen van het Filmfestival in Cannes en hun make-uproutines en momenten op de rode loper toonden? Dat is entertainment naar een hoger e-commerceniveau tillen, aangezien potentiële klanten tegelijkertijd virtueel kunnen delen in het moment en meteen kunnen kopen wat ze zien.

Stefanie: Het fenomeen van live storytellingis volgens ons een trend die ook kleinere merken in 2020 perfect kunnen integreren in hun eigen marketingplan. Laat influencers en teamleden je volgende event live streamen om zo een groter bereik te bekomen en het verhaal van je merk ook virtueel uit te dragen. Op dat ogenblik is het echter wel belangrijk om die viewers ook effectief te kunnen converteren naar leads en zelfs betalende klanten.

Wechat live stream and buy

Wechat live stream and buy

3. Viva visual search en Pinterest

Een sociaal medium dat we nog niet aangeraakt hebben, is Pinterest. Zien jullie Pinterest ook voor 2020 als de moeite waard voor merken om in te investeren?

Stefanie: Uiteraard! Wanneer je in acht neemt dat er elke maand zo’n 600 miljoen zoekopdrachten ingevoerd worden op Pinterest, dan weet je dat dat kanaal één grote, visuele zoekmachine geworden is. En wie visuele content zegt, denkt vanzelfsprekend meteen aan sectoren als mode, waar visuals dé manier zijn om nieuwe producten en stijlen aan de man of vrouw te brengen. Ook het team achter Pinterest heeft de afgelopen tijd niet stilgezeten en heeft met Lens by Pinterest een stevige trend in handen. Met die Pinterest Lens kan je als gebruiker je camera richten op eender welk voorwerp om vervolgens overspoeld te worden door leuke inspiratie, ideeën en producten. Concreet voor onze industrie kan dat gaan om bijvoorbeeld een streetstyleshot waarbij de gebruiker wil weten hoe zelf een bepaalde look te creëren en bij uitbreiding aan te kopen. Een geweldig gemakkelijke en leuke shopping experience dus voor de gebruiker, maar ook ideaal voor merken en retailers om meer nieuwe potentiële klanten te bereiken én meer inkomsten te genereren.

Asos style match

Asos style match

4. Personalisatie als dé troef voor de online store

Wanneer we dan doorsteken van sociale media naar de online store, waar zouden jullie dan in investeren als modemerk in de toekomst?

Stefanie: Eén trend springt er voor ons zonder enige twijfel uit en dat is personalisatie. En dan spreek ik eerst even over mode zelf, waarbij fashion meer en meer een zaak van het uitdrukken van je persoonlijke identiteit wordt. Vooral jongere consumenten, een doelgroep die vele brands willen opzoeken, zijn meer en meer op zoek naar customizable, unieke stukken die ruimte laten om hun eigen stempel te drukken op een look.

Robert: Die personalisatie gaat nog een stuk verder. Waar marketing vroeger draaide om een one-size-fits-all-aanpak, merken we dat die nu niet meer volstaat. Hoewel 77% van de marketeers gelooft dat real-time personalisatie op hun website cruciaal is om hun business futureproof te maken, slaagt slechts 60% daar vandaag in. Dat is een bedroevend cijfer, zeker aangezien wij binnen Online Heroes de mogelijkheden en vooral de opportuniteiten van personalisatie kennen. Alles begint bij het goed kennen van je klant, waarbij data de driver is van dit geheel dat evolueert van CRM naar CDP, het zogenaamde customer data platform. Die data levert je een goed beeld op van wie je klant is, wat zijn of haar voorkeuren zijn, hoe zijn of haar koopgedrag eruit ziet, maar laat je vooral toe hiermee aan de slag te gaan door concrete én doeltreffende content te sturen om zo van occasionele klanten loyale klanten te maken en effectievere content te gaan creëren die je inkomsten oplevert.

"Alles begint bij het goed kennen van je klant, waarbij data de driver is van dit geheel dat evolueert van CRM naar CDP, het zogenaamde customer data platform."

Robert Sangers,

Online Heroes

Customer Data Platform (CDP)

Customer Data Platform (CDP)

5. De toekomst van influencer en user-generated content

Je sprak zonet over content. De afgelopen jaren zagen we dat influencers het modelandschap overspoelden. Hoe zien jullie die scene zich verder ontwikkelen?

Stefanie: User-generated content, al dan niet door influencers, is volgens ons zeker nog niet dood, integendeel zelfs. Het is onderzocht dat user-generated content veel positiever onthaald wordt dan pakweg typische advertentiecampagnes of het stylen van celebrities. De afgelopen jaren zijn echter enkele influencers geëvolueerd richting sterrendom, waardoor hun content tegenwoordig als minder geloofwaardig aanzien wordt. Om die reden merken we steeds vaker dat merken hun pijlen richten op micro-influencers en klanten. De beelden die zij maken, worden niet alleen als een stuk echter, puurder en origineler aanzien, maar zetten ook aan tot een grotere loyaliteit en bereiken meer potentiële klanten. Hoewel dat zeker geen nieuwe trend binnen de modesector is, voelen we dat het voor brands niet gemakkelijk is om een effectief ambassadorship program op te zetten waarbij klanten maar wat graag als storytellers voor het merk fungeren.


Benieuwd hoe deze trends te implementeren voor jouw merk? Online Heroes brengt Alicia Robinson (eCommerce Manager bij Peter Pilotto, voorheen Victoria Beckham) naar Fashion Talks voor een break-out session‘Digital Luxury Branding: How high-end brands position online’ op Fashion TalksSchrijf je nu via je online ticket in voor deze boeiende sessie!​