Wie vorige maand op gamescom in Keulen naast de Belgische gamebedrijven wilde kijken, moest daar heel hard zijn best voor doen. Flanders DC trok samen met FLEGA, WALGA, Screen Brussels en Startups.be in het gezelschap van zestien gamebedrijven naar de beurs. We checkten bij een aantal bedrijven hoe zij hun beursdeelname ervaarden en wat deze concreet opleverde.

Onze getalenteerde ontwikkelteams bevonden zich her en der op de beursvloer, maar hét pièce de résistance was ongetwijfeld het landenpaviljoen. Dankzij de professionele uitstraling van deze stand kon de Belgische delegatie op heel wat media-aandacht uit binnen- en buitenland rekenen. We kregen er alle nationale nieuwszenders over de vloer en The Almost Gone van het Leuvense Happy Volcano wist zich zelfs in het hart van de toonaangevende Britse krant The Guardian te nestelen. Maar eenmaal de schijnwerpers zijn gedoofd en de krant op de bodem van de papiermand rust: wat haal je als startend gamebedrijf op lange termijn écht uit zo’n evenement? We namen een maand na datum poolshoogte bij enkele deelnemers.

Pajama Llama Games: Flotsam

Persaandacht is niet de hoofdbezorgdheid van Pajama Llama Games. Het ontwikkeltrio uit Gent is in de eerste plaats op zoek naar een uitgever en de bijhorende fondsen om hun game Flotsam verder te ontwikkelen. Er is nog werk aan het spel en medeoprichter Juda-Ben Gordier wil geen pers op het verkeerde moment. De game, waarin je met wrakhout een drijvend dorp bouwt in een onder water gelopen wereld, trekt met zijn kleurrijke stijl vlot de aandacht, maar leent zich door het lage speltempo moeilijk tot een korte demo.

Toch kijkt het team terug op een geslaagd verblijf in Keulen. Medeoprichter Stan Loiseaux: “De beurs was een succes voor ons."

"Ik denk dat we een tiental interessante publishers hebben gesproken."

"We zijn nu nog aan het onderhandelen met een aantal partijen die zeer geïnteresseerd lijken. Bovendien is het altijd leuk om te zien dat mensen aangetrokken worden tot het concept, het thema en de artistieke stijl van het spel.”

Flotsam, Pajama Llama Games

Flotsam, Pajama Llama Games


Crazy Monkey Studios: Guns Gore & Cannoli 2

Het Antwerpse geweld van Crazy Monkey Studios plaatst dan weer enkele kanttekeningen bij de efficiëntie van de landenstand. “De business area was voor ons vooral interessant voor rustige persmeetings, maar minder voor effectieve business. Volgende keer kiezen we zeker en vast voor een gesloten booth, zodat we niet worden lastig gevallen door tientallen service providers", aldus managing partner Steven Verbeek.

"Goede publishers en investeerders komen niet op je stand, die moet je zelf benaderen."

Naast hun aanwezigheid op de Belgische stand, stelde het team hun game ook voor aan het grote publiek in het entertainmentgedeelte van de beurs. Op een eigen stand met zeven pc’s knalden meer dan 1.250 spelers zich een weg langs de Guns, Gore & Cannoli 2 demo. Dankzij de vele passage in de entertainmenthal zagen minstens een veelvoud daarvan het spel ook in actie. Het bemannen van twee standen was intensief, maar wierp zijn vruchten af. “We hebben heel wat aandacht en positieve feedback gekregen, wat bevestigt dat ons team goed bezig is. Mogelijks herhalen we deze strategie volgend jaar met onze nieuwe titel Warparty.”

Guns, Gore & Cannoli 2, Crazy Monkey Studios

Guns, Gore & Cannoli 2, Crazy Monkey Studios


Glowfish Interactive: Trifox

Het was de eerste keer dat Glowfish Interactive een speelbare versie van hun game Trifox op een internationale beurs toonde maar dat zag je er niet aan. Ook al stond het duo uit Kortrijk langs de binnenkant van de stand, ze versierden hun territorium met buttons en kaartjes om zo goed mogelijk op te vallen. Met succes. Getooid in fraaie T-shirts van de titulaire vos, pitchten ze hun spel aan geïnteresseerde voorbijgangers alsof ze hun leven lang niks anders hadden gedaan. Ze maakten daarbij gretig gebruik van de parallellen met klassiekers als Crash Bandicoot of Ratchet & Clank die het publiek automatisch trekt. “Dat is precies de sfeer die we wilden uitstralen, dus het is goed om die feedback spontaan te krijgen”, zegt medeoprichter Brecht Lecluyse.

Naast feedback op hun spel stond gamescom voor Glowfish ook in het teken van de zoektocht naar een uitgever.

"We hadden vooral afspraken met publishers buiten de booth, maar soms kwamen ze nadien nog eens langs om het spel te spelen." 

"We zijn ook vrij selectief in het maken van afspraken met uitgevers. Als er op voorhand geen inhoudelijke match is tussen je game en hun portfolio, dan heeft het toch weinig nut.”

 

Trifox, Glowfish Interactive

Trifox, Glowfish Interactive

Hoe hun individueel verhaal ook ging: alle ontwikkelaars waren het roerend eens dat dankzij de uniforme en professionele presentatie onze gamesector dit jaar een grote sprong voorwaarts heeft gemaakt. We hopen dat nagenoeg elk van de deelnemende bedrijven iets aan hun aanwezigheid op de beurs heeft gehad en zijn ervan overtuigd dat de Belgische gamesindustrie dankzij de massale aanwezigheid in Keulen aan slagkracht heeft gewonnen. Missie geslaagd? Missie geslaagd! 

In de filmpje krijg je een impressie van onze deelname aan gamescom.


De volgende Belgische bedrijven namen deel aan de afgelopen editie van gamescom: Apocalypse Hunters, Black Land Studio, Cloudalize, Crazy Monkey Studios, Cybernetic Walrus, Fishing Cactus, Frosty Froggs, Glowfish Interactive, Happy Volcano, Haute Ecole Albert Jacquard, Mode4, Not a Company, OJOO, Pajama Llama Games, Team Panoptes en Triangle Factory.