Voor modebedrijven is het vandaag een hele uitdaging om te communiceren over duurzaamheid. Een slimme pr-aanpak en storytelling staan hierbij centraal. Als oprichter van het ‘true fashion’ platform Charlie + Mary brengt Marieke Vinck duurzame merken samen met de juiste retailers, buyers, influencers en journalisten. We vroegen haar naar drie voorbeelden van goede duurzaamheidscommunicatie in de modesector.

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Luister naar de podcast via Apple PodcastsSpotify of Soundcloud.

Luister hier naar de podcast:



Charlie + Mary vertegenwoordigt acht duurzame modelabels in de Benelux, vooral voor retailers om collecties in te kopen, maar ook voor de pers om collecties te ontlenen. Het bedrijf organiseert daarnaast events rond duurzame mode en geeft advies aan modebedrijven.

Wat zijn drie voorbeelden van goede duurzaamheidscommunicatie in de modesector? 

"Alles begint bij transparantie. Consumenten hebben ook steeds meer kennis, dus ze begrijpen ze ook steeds beter wat er door de merken gecommuniceerd wordt."

Marieke Vinck,

Charlie + Mary

1. People Tree

Webshop People Tree, met zetel in Londen en Tokyo, is dé fair fashion pionier met meer dan 25 jaar ervaring in de modesector. Op de website van People Tree zijn alle producenten waarmee ze samenwerken, opgelijst. Van elke maker kan je het verhaal lezen, en vind je terug waar ze gevestigd zijn, wat hun bijdrage aan de omgeving is,... Daarnaast zetten ze ook heel erg in op empowerment. De informatie die ze online delen, maakt hun duurzaamheidsinspanningen heel erg concreet voor buyers, pers en retailers. Ze leggen ook uit wat de certificeringen die ze hebben ontvangen en die op de hangtags van de kledingstukken te vinden zijn, precies betekenen.

People Tree

2. Embassy of Bricks and Logs

Aandacht voor meer duurzaamheid kreeg de oprichter van Embassy of Bricks and Logs, een jong streetwear label uit Berlijn, nadat hij vader werd. Het merk heeft design voorop staan en dat wordt heel duidelijk op de website gecommuniceerd. Het outerwear merk werkt nu met 60% duurzame materialen en communiceert dat ook zo. Momenteel wordt geëxperimenteerd met technologische, vernieuwende en duurzame alternatieve materialen. Hun doel is om tegen 2021 80% duurzame materialen te gebruiken en tegen 2023 zou dat 100% moeten zijn. Transparant zijn over wat je goed doet, maar ook transparant zijn over waar je nog niet bent, is hun sterkte.

Embassy of Bricks and Logs

3. Asket

Asket, een label uit Stockholm met basic essentials collecties, communiceert alles wat ze doen, zowel via de website als op de hangtags. En dat gaat echt tot en met het garen toe: van waar het afkomstig is, wat de gebruikte materialen zijn, wat de kostprijs is,...  Je kan per product de volledige prijsopbouw bekijken. Op die manier weet je dus als consument waar de marges zitten en waar je uiteindelijk voor betaalt. Het draagt dezelfde filosofie als Honest by van Bruno Pieters, dat ondertussen helaas niet meer bestaat.

Asket

Deze voorbeelden situeren zich allemaal in het segment van de toegankelijke mode. Tijdloze basics passen bij de duurzaamheidsfilosofie, wat niet wegneemt dat ook high-end merken inspanningen kunnen doen. Weet dat voor bijna elk materiaal een duurzaam alternatief bestaat.


Beluister de podcasts van Flanders DC

Je kan de podcast 'Flanders DC' ook beluisteren via Apple PodcastsSpotifySoundcloud of jouw favoriete podcastapp. Wil je geen enkele podcast missen? Dan kan je je daar meteen gratis abonneren. 

 

 

 

Het volledige overzicht van onze podcasts vind je ook hier op onze website.