Bedrijfsleiders krijgen steeds vaker te maken met disruptieve evoluties die nieuwe antwoorden vereisen. Omdat deze uitdagingen vooral creativiteit en innovatie vragen, kunnen creatievelingen en kunstenaars vanuit hun manier van werken en denken hierin een belangrijke rol spelen. Tijdens dit webinar bespreekt Erwin Van den Brande de mogelijkheden van zo'n samenwerkingen. 

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

Erwin Van den Brande bekleedde vele jaren managementfuncties in technologiebedrijven tot hij in 2010 besloot om zijn beeldend kunstenaarschap vrij baan te geven. Nu wil hij een brug slaan tussen deze twee werelden aan de hand van kunst.

Intro

De technologische evoluties, de evoluerende maatschappij, de komst van generatie Z, de vraag naar meer diversiteit en authenticiteit,… Het zijn allemaal veranderingen waar bedrijven de dag van vandaag mee geconfronteerd worden. De oplossingen voor deze uitdagingen vragen creativiteit en innovatie. De kunst- en bedrijfswereld liggen echter vaak nog te ver uit elkaar. Erwin Van den Brande pleit ervoor dat bedrijven dit denken omarmen en het integreren in hun processen. Hij noemt dit Corporate Art Engagement. Tijdens dit webinar gaat hij dieper in op de uitdagingen van de bedrijfswereld en hoe het kunstdenken een verlossende factor kan zijn. Aan de hand van concrete voorbeelden laat hij zien hoe je hiermee aan de slag kan gaan. Hij toont ook aan hoe je een bedrijf kan overtuigen van de waarde van creativiteit.

De huidige uitdagingen

De huidige markt is sterk onderhevig aan nieuwe technologieën en consumptievormen. Daarnaast brengt de komst van de generatie Z ook veranderingen met zich mee, zowel binnen als buiten de organisatie. Daardoor hebben bedrijven nood aan zowel technische als niet-technische innovatie. Een onderzoek uitgevoerd door Capgemini toont aan dat ondanks de investeringen van organisaties om te innoveren, de return on investment vaak uitblijft. Eén van de oorzaken hiervan is dat bedrijfsleiders nog te vaak innovatie associëren met rationeel denken. Er is geen ruimte voor creatieve hersenspinsels. Het is echter de combinatie van rationaliteit en creativiteit die de deur voor innovatie opent. 

Samenwerken met corporate bedrijven: uitdagingen

Hoe kan een bedrijf creatiever leren denken?

Er zijn drie elementen die de creativiteit van een bedrijf kunnen verhogen. Ten eerste kan literatuur meer informatie verschaffen over creativiteit en welke processen tot creativiteit kunnen leiden. Daarnaast kunnen mensen met creativiteit leren omgaan via stimulerende workshops. Tenslotte is er de creatieveling die via zijn of haar creatief proces producten voor het bedrijf maakt, zoals bijvoorbeeld een beeldhouwwerk of een advertentie. Een voorbeeld uit de bedrijfswereld is Company University van Pixar, die haar werknemers wil aanmoedigen om cursussen te geven aan collega's tijdens en na de werkuren. Zo ontstaat er een creatieve cultuur doorheen verschillende departementen.

Samenwerken met corporate bedrijven: bedrijven creatief leren denken

De meerwaarde van de creatieveling

Kunst kan gezien worden als een attitude, een manier van denken. Hierdoor hebben kunstenaars de mogelijkheid om bepaalde methodologieën en ideeën vanuit de kunstwereld over te brengen naar de bedrijfswereld. De passie die vaak geassocieerd wordt met kunst kan voor een hogere creativiteit binnen het bedrijf zorgen. Kunstenaars hebben daarnaast vaak de capaciteit om de vraagstelling scherp te stellen. Observatie, visualisatie, experiment en kritisch denken leiden tot nieuwe ideeën en kunnen een positieve invloed hebben op de diversiteit, authenticiteit, creativiteit en weerbaarheid van het bedrijf.

Samenwerken met corporate bedrijven: de meerwaarde van de creatieveling

De voordelen voor de branding

Door de samenwerking tussen marketing en kunst, ook wel bekend als ‘art-keting’, kan niet alleen het imago van het bedrijf en haar producten beïnvloed worden, maar kan ook het bedrijf een symbolische waarde krijgen. Er ontstaat een emotionele, exclusieve ervaring die gebruikt kan worden om zich te differentiëren van concurrenten. Zo is Absolut Wodka erin geslaagd het bekendste wodkamerk te worden door hun samenwerkingen met verschillende kunstenaars. En heeft Puma designers zoals Hussain Chalayan en Marc Wanders betrokken bij het designproces.

Samenwerken met corporate bedrijven: branding

Hoe breng je deze boodschap over naar bedrijven?

Een belangrijk punt is het overbrengen van passie en het toegankelijk maken van creativiteit. Iedereen kan creatief zijn. Volgens Erwin is het essentieel om niet alleen te begrijpen wat het bedrijf wil doen, maar ook wat de achterliggende motieven zijn. Op die manier kan je een gepaste strategie voorstellen die in lijn is met de identiteit van het bedrijf.

Samenwerken met corporate bedrijven: de boodschap overbrengen

Q&A

Tijdens de vragenronde staat Erwin stil bij het benaderen van bedrijven voor samenwerkingsverbanden en hoe kleinere organisaties grote bedrijven kunnen overtuigen. Hij geeft ook meer informatie over hoe je vragen rond return of investment strategisch kunt beantwoorden.

Samenwerken met corporate bedrijven: Q&A