Alejosha Demeulemeester is oprichter en CEO van Graphine, een producent van middleware voor de gamingindustrie. Hun middleware is een software module die game-ontwikkelaars gebruiken om veel grotere hoeveelheden data te kunnen visualiseren. Om als bedrijf impact te hebben, moet je volgens Aljosha Demeulemeester een product kunnen aanbieden dat ‘schaal heeft’.

Marktverruiming is een middel om die groei te realiseren. “Als technologiebedrijf geldt het adagium: ofwel snel groeien, ofwel snel sterven. Als klein bedrijf ben je heel kwetsbaar. Wij hebben van bij de start beslist om een groeibedrijf te zijn. En de strategie van meerdere markten aan te snijden, past daarin. Het was deels ook een strategische keuze om onze initiële markt te bereiken."

“Als je het gevoel hebt dat je je volledige markt gecapteerd hebt en dat het plafond bereikt is, dan is het tijd om de volgende stap te zetten.”

"We zijn begonnen met de videogamesector, maar dat liep trager dan verwacht. Dus gingen we meer focussen op virtual reality. Eerst onze strepen verdienen bij de early adopters en dan terugkeren naar de videogames. Intussen zijn we actief in drie segmenten: videogames, VR-start-ups en VFX-bedrijven die realtimetechnologie gebruiken. Het verbreden van ons productaanbod is een manier om de verkoop van onze technologie te vereenvoudigen en nog meer waarde te creëren voor onze klanten.”

“De sleutel tot succes is innoveren en een stap voorop blijven.”

“Wij zijn gestart als een typische universiteitsspin-off: beginnen met de oplossing en dan op zoek gaan naar het probleem. We bouwen voortdurend verder op wat we hebben en kijken dan waar we dat het beste kunnen inzetten. Als starter zoek je tractie. Je kijkt waar er nood is aan je product. Daarbij heb je vaak de neiging veel verschillende richtingen in te slaan. Het is een kwestie van te focussen op wat echt belangrijk is en niet alles na te jagen wat op je afkomt. Er is maar zoveel ruimte om iets juist te doen. Een goede bedrijfsstrategie maakt effectief keuzes. Keuzes die de beste oplossing bieden voor een bepaalde doelgroep. Als je te breed gaat, versmal je je product van ‘zeer goed voor een beperkte groep’ naar ‘middelmatig voor een grote groep’.”

A Boy and his Kit using Granite, Graphine

Graphine aanwezig op de beurs GDC in San Francisco

Heb je een vraag, een probleem of zoek je een kritisch klankbord voor jouw plannen?