Als je op een luie zomeravond al eens op het programma Switch bent gestoten, dan heb je quizmaster Adriaan Van den Hoof vast wel al reclame horen maken voor de Switch-game. Wie wil kan met die game immers zelf de razendsnelle bolleboos uithangen. De smartphone-applicatie is het resultaat van een vrij unieke samenwerking tussen productiehuis Panenka, VRT en de Gentse spelontwikkelaar Triangle Factory. Meer dan reden genoeg dus voor een babbeltje met medeoprichter en game-ontwikkelaar Timothy Vanherberghen.

Timothy Vanherberghen, Triangle Factory

Timothy Vanherberghen, Triangle Factory

Op de schoorsteenmantel in de vergaderzaal van het statige herenhuis waar de kantoren van Triangle Factory gevestigd zijn, blinkt een handvol trofeeën. De studio werd pas in 2010 boven de doopvont gehouden, toch dateert de prijs waarmee het allemaal begon van twee jaar eerder. “Tijdens mijn tweede jaar Digital Arts & Entertainment aan Howest in Kortrijk namen we deel aan de finale van de Imagine Cup van Microsoft. Nadat we in de categorie game development het zilver pakten, voelden we een gezonde druk om daar later iets mee te doen.”  

Zo gezegd, zo gedaan. Na het afronden van hun studies braken enkele leden van het team hun spaarpotje open. “Het prijzengeld volstond net voor de aanschaf van hardware en de nodige licenties.” Naast het werken aan eigen passieprojecten, leent het team hun know-how aan bedrijven die gametechnologie gebruiken voor educatieve doeleinden of marketing. Het is voornamelijk dankzij die projecten dat de studio vandaag uitgegroeid is tot een gezond bedrijf met enkele vaste werknemers.

Vanherberghen is heel open over het feit dat de eigen titels, zoals Yeti, Set, Go en Crashtown, nog niet veel hebben opgebracht.

“We zitten in een supermoeilijke industrie, want de mobiele markt is erg competitief.”

Bovendien maakt onze manier van werken het moeilijk om de focus op één project te houden. Voor succes op de App Store is dat eigenlijk een absolute must.”

Switch

Samen sterk

En dan staat daar plots Panenka, het productiehuis van Tom Lenaerts en Kato Maes, met de vraag om één van hun spelprogramma’s naar een mobiele game te vertalen. Na een paar brainstormsessies kwam Switch, een spelconcept van Bart Cannaerts, als beste kandidaat uit de bus. De eenvoudige regels leenden zich uitstekend tot het creëren van een triviagame die je alleen of online tegen andere spelers kan spelen. Met de munten die je verzamelt tijdens het quizzen kan je jouw avatar een nieuwe garderobe aanmeten en er zijn tal van grappige animaties die de sociale interactie tussen de spelers in de hand werken. “Het is best grappig als mensen met elkaar beginnen flirten of de speler die afvalt sarcastisch uitgewuifd wordt.”

Het project wordt door beide partners van meet af aan als een coproductie beschouwd.

“Zoiets moet een win-win zijn voor alle partijen. Wij stelden met onze know-how een VAF-dossier op en Panenka leverde de content waar een quiz zo afhankelijk van is.”

De twee partijen stapten ook samen richting VRT met de vraag om de schouders onder een marketingcampagne te zetten. “Dat paste perfect in het plaatje van de omroep, die almaar meer op digitaal wil inzetten.” 

Mooie cijfers

Het uiteindelijke totaalbudget voor productie en marketing bedroeg 415.000 euro, verdeeld over Triangle Factory (110.000 euro + 85.000 euro VAF-subsidie), Panenka (55.000 euro) en VRT (65.000 euro ontwikkeling + 100.000 euro marketing). De opbrengsten worden evenredig verdeeld onder Triangle Factory en Panenka, en ook VRT wordt beloond voor zijn investering.

Om alles in zes maand in elkaar te boksen, was uitstekende communicatie tussen alle partijen van levensbelang. “Voor de advertenties werkten we met Pebble, de reclameregie van de VRT. Normaal gebruiken ontwikkelaars een kant-en-klare plug-in maar dit keer moesten we alles manueel inbouwen. Het meest stresserende was de game tijdig door de keuring van Apple krijgen. Aangezien de opnames reeds in mei plaatsvonden, hadden we met Panenka een interne deadline afgesproken. Werd die niet gehaald, dan zouden de uitzendingen van de eerste week opnieuw moeten gemonteerd worden om de verwijzingen naar de game eruit te knippen. Ik ben die week wel wat kilo’s kwijt gespeeld, maar we hebben het uiteindelijk toch gered.” 

De inspanning werpt zijn vruchten af, want de resultaten van Switch overstijgen alle verwachtingen.

De applicatie werd in de eerste maand meer dan 250.000 keer gedownload.

“In het beste geval hadden we op 150.000 gehoopt, dus dit is een fantastisch resultaat.” Hij erkent het belang van de VRT-marketing, maar als iemand een spel gemiddeld 25 minuten per dag speelt, vindt hij het allicht leuk. Ruim de helft van de gebruikers opent de app opnieuw de dag nadat ze de applicatie hebben gedownload. Na 7 dagen ligt dat percentage met 22% een pak boven het industriegemiddelde van 12%.

Internationale ambitie

Dat wil niet zeggen dat Switch nu al winst maakt. De game is gratis en omwille van de link met de openbare omroep wordt er niet erg agressief geadverteerd of ingezet op microtransacties. “Als de cijfers in augustus gelijkaardig blijven, dan zal de game na de zomer zo’n 50.000 euro hebben opgebracht. Extrapoleer dat naar 200 miljoen gebruikers in China, en dan zal het wel break-even zijn (lacht).”

De internationale ambitie is groot en de goede resultaten zijn een uitstekend visitekaartje.

“De bedoeling is om het product nu internationaal aan de man te brengen. Dit kan gekoppeld aan de verkoop van het tv-programma, maar voor sommige markten zal een mobile first-strategie beter werken. Ik heb op Gamescom een aantal afspraken met investeerders en uitgevers die al interesse vertoonden. Nu we het momentum hebben, moeten we hier echt de focus op houden. We hebben iets heel mooi in handen. We zouden misschien zomaar eens de eerste succesvolle Belgische mobile games studio kunnen worden.”

De Switch-game kan hier gedownload worden.