Er bestaan talloze online platforms waar je je als ontwerper kan presenteren met je werk, van internationale tot zeer lokale initiatieven. Zo zijn er sites waarop je je portfolio kan plaatsen of je werk kan verkopen, maar ook platforms die verschillende partijen met elkaar in contact brengen voor een specifiek project. Wat kunnen ze concreet opleveren? We spraken met enkele deelnemers en initiatiefnemers.

Grosso modo kunnen we stellen dat er drie insteken zijn: het verzamelen van portfolio’s voor potentiële klanten, het verkopen van werk van verschillende designers en het verbinden van bedrijven, leveranciers en klanten. Al zijn er ook heel wat platformen die verschillende van deze aspecten combineren.

Portfolio

Ten eerste zijn er sites die zich focussen op het promoten van talent, zodat potentiële klanten snel zicht kunnen krijgen op het werk van verschillende creatives binnen een bepaalde branche. Het doel van zo’n sites is opdrachten en leads genereren en een reputatie of netwerk opbouwen.

Op internationaal vlak is Behance wellicht het gekendst en het grootst, met meer dan tien miljoen leden uit zowat alle landen, dus met een zeer groot bereik. Het platform heeft een aantal categorieën van disciplines zoals grafisch ontwerp, illustratie, fotografie, architectuur, productontwerp, mode, reclame en beeldende kunst.

Op Behance is grafisch ontwerper Tim Bisschop erg actief. Voor hem is dit platform in de eerste plaats de perfecte tool om zijn werk te promoten. “Designers, bedrijven, curatoren, kunstenaars en fotografen van over de hele wereld komen in contact met jouw werk. Die doelgroep kan je nooit bereiken met een eigen website.” Een tweede belangrijke reden voor Tims aanwezigheid op Behance is het interactieve aspect van het platform. “Ik kom in contact met andere creatievelingen die feedback geven op mijn werk en ik kan ook andermans werk beoordelen. Op die manier is Behance ook een goede barometer voor de kwaliteit van je werk”, vindt Tim Bisschop. De commentaren van anderen zijn vaak nuttig om je vaardigheden verder te ontwikkelen en om jouw eigen portfolio te verbeteren.

Tim Bisschop op Behance

Tim Bisschop op Behance

Dichter bij huis werd eind 2017 Wanderful.design opgericht. De site verenigt lokaal Limburgs designtalent. Zowel designers als bedrijven kunnen een gratis profiel en beknopt portfolio aanmaken. Een extra troef is dat ze tegen betaling (800 euro/jaar voor designers, 3.700 euro/jaar voor bedrijven) gebruik kunnen maken van extra services zoals perscommunicatie, advertising, social media. “We merken al langer dat heel wat ontwerpers en zelfs grote bedrijven stuiten op de limieten van hun eigen communicatie, of stappen willen zetten naar sociale media, maar niet weten hoe… of dat zelfs designers die denken aan een eigen webshop het risico of de investering niet aandurven”, zegt Christiaan Kastrop, een van de oprichters. Naast het portfoliogedeelte brengt de site ook nieuws en verhalen om Limburgs design op de kaart zetten.

Wanderful.design

Wanderful.design

Wil je op de hoogte gehouden worden van nieuwe artikels in dit magazine? Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

E-commerce

Net zoals de Wanderful-portaalsite zijn er ook tal van platforms die zich richten op verkoop, maar dan als core business. Webshops die merken en producten van ontwerpers samenbrengen, zijn interessant voor zowel de klant als de maker. Als maker profiteer je mee van het netwerk en de visibiliteit en bereik je dus veel meer mensen dan je in je eentje zou doen. Daarnaast kan de klant ook snel nieuw talent ontdekken.

Een nieuw initiatief van Belgische bodem is Belgunique. In 2017 besloten Sofie en Kim Smolders het talent van Belgische ontwerpers en makers te bundelen. “We wilden iets doen aan het versnipperde online aanbod van Belgisch design, maar ook vanuit de noodzaak om de lokale maker en consument dichter bij elkaar te brengen, hebben we dit platform opgericht”, zegt Sofie. Een klein jaar verder verzamelt Belgunique het werk van meer dan honderd ontwerpers. “Tegenwoordig benaderen ontwerpers ons vanzelf, maar om opgenomen te worden binnen Belgunique moeten ze wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Het eindproduct moet hier in België geproduceerd zijn. Ook moeten de makers grote bestellingen aankunnen.” Daarnaast moet er kwalitatief beeldmateriaal — cruciaal voor online verkoop — voorhanden zijn, al kunnen Sofie en Kim daar ook een partner voor inschakelen. Merken als Atelier Belge, Wolvis en Straff Design zijn aanwezig op het platform. Belgunique zal dit jaar ook een aantal fysieke winkelpunten openen, onder meer in hun thuisstad Antwerpen.

Belgunique

Belgunique

Sommige platforms zijn ook meer dan een verkoopskanaal en brengen de verhalen achter de makers. Zo doet ook Vicky Janssen van LECHAPERON Unlimited dat. Zij richtte een tweetal jaren geleden een online galerie op die een exclusieve collectie van objecten — kunst, illustratie, modeaccessoires en interieurdesign — in beperkte oplage aanbiedt. Vicky gaat resoluut voor een uniek en selectief aanbod. Zo creëerde designer Linde Hermans onlangs speciaal voor het platform een reeks van tien schalen met metalen beeldjes onder de titel Mijmermonologen. Ook ontwerpers als Lore Langendries, Oeyen & Winters en Hanne Beutels zijn enkele van de makers op het platform.

LECHAPERON Unlimited

LECHAPERON Unlimited

Samenwerking

Ten slotte zijn er ook platforms die verschillende partijen — ontwerpers, opdrachtgevers en producenten — met elkaar in contact brengen. Zo startte Creative Network onlangs Creative Network Pro op. Op de site kan je al sinds enige tijd als creative een profiel aanmaken met je portfolio, maar sinds kort kunnen bedrijven ook een opdracht plaatsen en begeleidt het team van Creative Network Pro het bedrijf in het vinden van de meest geschikte ontwerper. Het netwerk biedt twee pakketten aan: freelance creatief talent voor een vaste opdracht in een korte sprint en freelance creatief talent voor verschillende opdrachten. Bij de eerste optie kan de klant in een eerste fase kiezen uit verschillende ontwerpvoorstellen, voor de tweede optie kiest de klant op basis van de portfolio.

Oprichter Timothy Helmer: “Vanuit de nood aan een alternatief voor goedkope crowdsourcingplatformen zoals 99Designs zijn we gestart met dit platform en ondertussen zijn we ongeveer vier maanden actief. We geloven in de meerwaarde van ervaring en kennis, dat is dan ook de reden waarom we op dit moment alleen met mid en senior level-creatieven werken. Aangezien Creative Network Pro het talent selecteert, komen klanten sneller bij de juiste designer terecht. Bedrijven die weinig kennis hebben van bepaalde disciplines of een ietwat speciaal project op poten willen zetten, kunnen geholpen worden door hen. “Daarnaast luistert er een designmanager van Creative Network Pro steeds mee zodat alle communicatie vlot verloopt en de verwachtingen langs beide zijden realistisch blijven. En we regelen ook de intellectuele eigendom en de betalingen”, zegt Timothy.

Creative Network Pro

Creative Network Pro

Designfloater is dan weer een netwerkplatform dat jou als designer kan helpen om de juiste fabrikant te vinden voor je ontwerp. Je publiceert je profiel en portfolio en kan beginnen zoeken — al dan niet onder begeleiding van het team van Designfloater zelf — naar de geschikte producent voor jouw ontwerp. Dit kan je doen door eenvoudigweg je project aan te maken op het platform en de relevante informatie zoals tekeningen, materialen, technieken en dergelijke toe te voegen. Het werkt trouwens ook in omgekeerde richting: fabrikanten kunnen ook reageren op specifieke opdrachten van ontwerpers. Sinds kort kan je bij Designfloater ook terecht om op zoek te gaan naar geschikte verkoopskanalen en -partners.

Ontwerper Gaetan Kerckhove van Studio Unica getuigt: “Ik was voor een project op zoek naar een bedrijf gespecialiseerd in het laseren en poederlakken van staal. Designfloater stelde een dossier op met potentiële fabrikanten in de regio, met verschillende offertes en mogelijke leveranciers voor onderdelen, wat het meteen makkelijk maakte om zelf een kostprijsberekening te maken.” Gaetan ging uiteindelijk in zee met Lesage voor zijn Victoria-tafellamp. Onlangs plaatste Gaetan een nieuw ontwerp op het platform met de vraag wie een eerste prototype kan frezen. Momenteel komt daar al wat reactie op, een goeie zaak dus. “Omdat het geen evidentie is om als startende ontwerper een netwerk op te starten, is Designfloater een interessante tussenschakel in het vinden van het juiste bedrijf voor de fabricatie van ontwerpen en prototypes”, verklaart Gaetan.

Gaetan Kerckhove op Designfloater

Nood aan een overzicht van online platforms van eigen bodem?