Gents creatief bureau DIFT kan na amper vier jaar uitpakken met een indrukwekkende lijst klanten en projecten. Ze staan stevig verankerd in communicatie en branding, maar maken graag uitstapjes in de vorm van tentoonstellingen in Milaan of een nachtclub op Interieur in Kortrijk. Bert Pieters geeft inkijk in de communicatiestrategie van DIFT.

 

Bert Pieters © Ans Brys

“Onlangs pitchten we tegen een bureau dat gespecialiseerd is in online media”, vertelt mede-oprichter Bert Pieters. “Het laatste bericht op hun blog dateerde van 2014. Doodzonde. We zijn op dat vlak erg streng voor onszelf: onze website loopt maximum twee weken achter, de social media zijn elke dag mee. En dan hebben we nog een paar speelvormen, zoals Instagram, die thematisch opgebouwd zijn en waar we haast niks van onszelf posten. Er kruipt veel tijd, energie en geld in, maar het zorgt ervoor dat mensen naar ons toe komen en blijven komen.”

Om je niet te verliezen in het eindeloos documenteren van al je activiteiten en gefocust te blijven op wat werkt, is het volgens Bert Pieters wel een goed idee om concrete doelen te hebben. “We werken met targets. We willen dat onze nieuwsbrief zo vaak geopend wordt en we willen x aantal likes op onze page, maar we rekenen geen post af op het aantal omhooggestoken duimpjes. We willen vooral de breedte van het bureau tonen, en een post over een publicatie die we gemaakt hebben is voor veel mensen nu eenmaal saaier dan een groot project.”

“Wij schurken graag tegen de grens aan. Of we gaan erover.”

“Breed communiceren is zeker niet verkeerd, vooral in het begin. Een succesvolle Instagram of vlog zal je niet tegenhouden als je start, integendeel. Maar de concurrentie kijkt natuurlijk wel mee. We stoten soms andere bureaus voor het hoofd. Vorig jaar publiceerden we een stuk over het feit dat we het gehad hadden met sommige soorten storytelling. Ik sta daar honderd procent achter, maar dat is niet leuk voor een aantal contentmarketingbureaus. Het wil ook zeggen dat anderen deels inkijk krijgen in je interne keuken.”

Huisstijl watt, DIFT

“Wij communiceren openlijk over de mensen met wie we samenwerken. Ik heb er geen probleem mee dat iedereen onze freelancers gaat aanspreken om voor hen te werken. Ook daar geldt: wij hebben met al die mensen een echt goeie band en als puntje bij paaltje komt zal negentig procent voor ons kiezen.”

Maar communiceren is natuurlijk meer dan wat je doet op social media en je website. “Ik ben een die-hard believer in direct mailings, zoals kerstkaartjes. Het gaat zelfs niet om geloven; dat werkt gewoon. Maar even belangrijk is mensen ontmoeten, netwerken, afspreken, koffie drinken,...”

“Soms mag je klanten ook wel eens wakker schudden.”

“Naar klanten toe doen we heel veel kleine dingen.” Bert Pieters verkneukelt zich in details die het verschil maken. “Stom voorbeeld: wij vinden dat een factuur leuk moet zijn, dus stoppen we er altijd een mopje in. Hurray, it’s time to pay! Als klanten betaald hebben, krijgen ze ook telkens een mail om hen te bedanken. Daarnaast nemen we vaak proactief contact op met klanten om te horen hoe het gaat. Of om ze even op de vingers te tikken als we zien dat ze hun brand gebruiken op een manier die niet helemaal strookt met wat het doel was. Als we communiceren, is het omdat we echt iets te vertellen hebben of omdat het tijd is om elkaar nog eens te zien. Dat zorgt er ook voor dat onze klanten terugkeren en lang bij ons blijven, wat in deze sector niet vaak voorkomt.”