Met ‘Ik Koop Belgisch’ willen we het Belgische creatieve talent extra in de kijker zetten. Met een vernieuwd platform inspireert, informeert en moedigt ‘Ik Koop Belgisch’ de consumenten aan om Belgische werken, merken en producten te leren kennen, te kopen en te delen met hun omgeving.

Lokaal talent steunen

‘Ik Koop Belgisch’ is een initiatief van Flanders DC dat in 2015 het daglicht zag om Belgische mode in de kijker te zetten. Al snel schaarden partners zoals Creamoda, Mode Unie en Comeos zich erachter. Winkelruiten met stickers en de hashtag #ikkoopbelgisch zorgden ervoor dat, naast lokale, mode ook designtalent meer aandacht kreeg. Twee jaar later ging de ‘Ik Koop Belgisch’-campagne nationaal met de toevoeging van ‘J’Achète Belge’ en de twee bijkomende partners MAD en WBDM. Sinds juni 2020 kunnen modeontwerpers, designers, maar ook kunstenaars, schrijvers, muzikanten, gamedevelopers en ander creatief talent een plaats krijgen op het vernieuwde ‘Ik Koop Belgisch’-platform. 

Ik Koop Belgisch

Waarom Belgisch kopen?

Met 'Ik Koop Belgisch' willen we de consumenten inspireren om bewuster na te denken over wat ze kopen en bij wie. Kopen ze bij Belgische ondernemers, dan steunen ze ook de lokale economie. Bovendien helpen ze er ook iemand van hier zijn of haar droom of zaak mee. 

Wil jij je werk op het platform plaatsen?

Wil jij als artiest, designer of creatieve ondernemer je werk op het platform plaatsen? Surf dan naar de site van 'Ik Koop Belgisch' voor meer informatie.


Contemporary Design Market

Op 28 en 29 september 2019 was Flanders DC in het kader van Design September en de 'Ik koop Belgisch'-campagne co-organisator van de eerste editie van de Contemporary Design Market in Tour & Taxis in Brussel. De verkoopbeurs bracht werk van 50 Belgische designers en trok 7.000 bezoekers.

Contemporary Design Market 2019

Contemporary Design Market 2019

Contemporary Design Market 2019

Op de site van Ik Koop Belgisch vind je meer dan 2.000 Belgische merken.